A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Szupermarketek harca

A minőségi bor a fegyver

2008-03-13 | Tóth Adrienn


Szupermarketek harca

A szupermarketek nemcsak nálunk, de a világ minden pontján állandó konkurencia-harcban állnak egymással. Azonban míg itthon szinte csak az árakról szól a küzdelem, addig Angliában például ennél összetettebb a kép. Nem mondhatjuk egyértelműen, hogy csak az ottani fogyasztók jobb anyagi körülményeiből adódik, de tény, hogy a szigetországban a minőségre is figyelmet fordítanak.


Az, hogy éppen minek a színvonaláról van szó, majdhogynem mindegy, azonban kétségtelen, hogy a minőség szempontjából egyik legszélesebb körben értelmezett termék a bor. Volt is olyan időszak, amikor az angol szupermarketek minőségi borkínálatukon keresztül versenyeztek egymással a tudatos fogyasztók kegyeiért. És a borkérdés még abszolút nem csengett le, mindössze talán az utóbbi időben más összefüggésben esik szó róla.

A hiperek és Ausztrália

Még tavaly decemberben történt, hogy a Tesco sör, bor és tömény szeszes italokért felelős igazgatója felszólalt egy Melbourne-ben megrendezett ausztrál borkonferencián. Dan Jago arra hívta fel az ausztrál borászok figyelmét, hogy hamarosan össze kell kapniuk magukat, hiszen a jelenlegi fogyasztói ízlés egyre kevésbé a 13-14%-os alkoholtartalmú nehéz, nagy testű boroknak kedvez. Egyre fontosabb lesz, hogy az adott bor könnyed, elegáns és frissítő legyen. És amennyiben ilyen borokat nem találnak majd a fogyasztók az Új-Világ borpalettáján, előfordulhat, hogy visszafordulnak Európa felé.

A közönség véleménye megoszlott a kérdésről. Volt olyan, aki szerint az igazgató úrnak vissza kellene menni inkább kutyaeledelt értékesíteni, mert szerinte nem ért ahhoz, amit csinál. Véleménye szerint az utóbbi években az ausztrálok technikailag kifogástalan, jó színanyagokkal rendelkező, ízgazdag borokkal látták el az angol piacot, míg az európai borászatok hibás, színmentes, macska pisi ízű borokat küldtek ki számukra.

Ezen cikknek nem feladata, hogy az elhangzott véleményt kommentálja, azonban azt talán érdemes lenne az ausztrál borászoknak átgondolni, hogy pár évtizeddel ezelőtt Európa sem vette túl komolyan az új-világi borkészítést. A fogyasztó pillanatnyi szeszélyeiből élő szupermarketek azonban élénk figyelemmel kísérik az összes kis rezdülést, hogy mindig a vásárló által leginkább igényelt terméktípusokkal, borfajtákkal elégítsék ki az igényeket.

Az egészség és a bor

Itt most mintha egy csöpp szemléletváltás történt volna, így lehet, hogy míg néhány hónapja Champagne-i vagy Bordeaux-i kínálatukkal versenyeztek, addig ma a mértéktelen, alkalmi alkoholfogyasztás ellen küzdenek vállvetve. Ez egy trükkösebb, összetettebb játszma, itt ugyanis nem közvetlenül az eladásról van szó, inkább csak a szimpátia kialakításáról.

Először a Tesco lépett, ahol februárban jelentették be, hogy az angol kormánnyal való együttműködésben fel kívánnak lépni a túlzott alkoholfogyasztás okozta problémák és a fiatalkorúak alkoholfogyasztása ellen. Mégpedig törvényileg, a részletek egyelőre azonban még nem ismertek.

Erre válaszul azután más láncok is akcióba léptek. A második legnagyobb hálózat, az Asda úgy nyilatkozott, hogy több intézkedést léptet életbe, amelyek a felelősségteljes alkoholfogyasztást támogatják. Ezen új stratégia keretében éjfél után a városközpontban lévő üzleteikben nem fognak alkoholtartalmú italt értékesíteni.

Kisebb üveg – jobb egészség

Ugyancsak a szupermarketekhez kanyarodunk vissza azzal a cikkel, amely a British Medical Journal-ban (Brit Orvosi Lap) jelent meg, és amely a palackok méretét okolja a túlzott alkoholfogyasztásért. Egy 7,5 deciliteres palack bor elfogyasztása ugyanis jóval túllépi két felnőtt ajánlott napi alkoholbevitelének mértékét.

A szerző szerint egyszerűen az lenne a megoldás, ha az üveg méretét csökkentenék. Hiszen sok esetben inkább megisznak egy üveg bort a fogyasztók - még ha kevesebbel is megelégedtek volna -, annak érdekében, hogy a felesleg ne menjen kárba. A professzor tehát a fél literes palackok terjedését szorgalmazná, mert úgy gondolja, hogy a mostani palackméret a brit középosztály feldúlásához fog vezetni.

Erre válaszul rögtön be is jelentették, hogy a Waitrose pár napon belül egy új, nyolctagú, fél literes kiszerelésű minőségi bor családot hoz forgalomba.

Úgy tűnik tehát, hogy tulajdonképpen lényegtelen, konkrétan miről is van szó. A szupermarketek vezetőinek egyedül az számít, hogy a jó ügy mellett álljanak, mindegy hogy az éppen a minőségi bor vagy éppen a túlzott alkoholfogyasztás elleni harc.

Ha értesülni szeretnél a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezz primőr hírlevelünkre!

 

 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!