Tovább növekszik a ProWein
Interjú Michael Degennel
2015-03-04 | Tóth AdriennMárcius 15-17. között kerül megrendezésre az egyik legfontosabb európai boros rendezvény, a ProWein. Az immár két évtizedes múltat maga mögött tudó vásár különlegessége, hogy kizárólag szakmai látogatóknak szól, őket viszont a világ minden pontjáról igyekeznek Düsseldorfba csábítani a szervezők. A Vinoport kérdéseire a ProWein és a Messe Düsseldorf igazgatója, Michael Degen válaszolt.
Ha valaki még sosem járt a ProWein kiállításon, mire számíthat?
A ProWein 2015-ben kilenc kiállítási csarnokot tölt meg borok és párlatok olyan széles kínálatával, amely nemzetközi szinten is egyedülállónak számít. Ebben az évben várhatóan 50 országból érkezik a rendezvényre körülbelül 5800 kiállító. Így valamennyi olyan vidék és ország képviselteti majd magát, amely aktív részese a nemzetközi borpiacnak.
Az tapasztalható, hogy a ProWein borversenyt évről évre komolyabban veszik a magyar pincészetek. Mit gondol, mely tényezőknek köszönhető, hogy a hasonló típusú rendezvények közül ilyen mértékben kiemelkedett az önöké?
A ProWein sikere több tényezőre vezethető vissza. Ezek közül az egyik legfontosabbnak minden bizonnyal az számít, hogy következetesen egy, a szakma számára szóló eseményként kezeljük és kommunikáljuk. Itt a szakértők maguk között lehetnek, és ez egy professzionális légkört hoz létre.
Hogy konkrétan fogalmazzak, a ProWein lehetővé teszi, hogy az ötven országból érkező bor- és párlatbeszállítók – akik között egyaránt megtalálhatóak a globális márkák képviselői és a kisebb volument jelentő, speciális igényt kielégítő termelők – találkozzanak a kis- és nagykereskedelem, valamint a vendéglátóipar és a turisztikai szektor 110 országban tevékenykedő döntéshozóival.
Úgy gondolom, ezen túl annak is jelentősége van, hogy a kiállítás nem azért jött létre, hogy a nemzeti borvidékeinkre fókuszáljon, hanem a kezdetektől törekszik a világ sokszínű bor- és italkínálatának bemutatására. Annak ellenére, hogy a német borászatok természetesen nagy számban vannak jelen, a kiállítók többsége mindig a határainkon túlról érkezik. Az idei eseményen a hazai cégek a standok kevesebb mint 20%-áért felelnek.
Ha a kiállítók számát és a rendezvény területének nagyságát vesszük figyelembe, melyek számítottak fontosabb fordulópontoknak a ProWein eddigi történetében?
Húsz éve folyamatos növekedés tapasztalható. 1994-ben a vásár 9 ország 321 kiállítójával indult, és az 1570 látogató főként Németországból és a szomszédos országokból érkezett. Mindössze 3 évre volt szükség ahhoz, hogy 1997-ben túllépjünk az 1000 kiállítón, amelyek 25 országot képviseltek.
Mindezzel párhuzamosan ugrásszerűen emelkedett a vendégek létszáma. 2014-ben a ProWeint 49 048-an látogatták meg, akiknek 45%-a a határainkon túlról érkezett. Ha ezt összehasonlítjuk a 2002-es adattal, akkor a külföldi látogatók aránya még nem érte el a 14%-ot. Idén arra számítunk, hogy tovább emelkedik a vendégszám, és eléri az 50 000 főt.
Fontosnak tartom azonban, hogy nem kizárólag a számok bizonyítják a ProWein jelentőségét. A nemzetközi megközelítés és az így a világ minden pontjáról felénk irányuló figyelem tett minket a bor- és italszakma vezető nemzetközi vásárává.
Az egyik csarnok a rendezvény ideje alatt 300 önálló programnak ad majd helyet. Említene ezek közül néhány klasszikus és néhány meglepő, újszerű témát?
Tulajdonképpen a legtöbb esemény a kiállítók standjainál zajlik majd, az úgynevezett ProWein Forumnak a 13-as csarnok ad majd helyet, ahol olyan kisebb cégek mutatkozhatnak be, amelyek saját standjuknál nem tudnak önálló programot szervezni. A kiállítás napjai során lezajló kóstolók és szemináriumok sora szintén páratlan. A látogatóknak ezért azt ajánljuk, hogy minél előbb tájékozódjanak a prowein.com címen a témákról, és válasszák ki kedvenceiket.
A kínálat nem csak olyan vezetett kóstolókat tartalmaz, amelyek a kiállításon jelenlévő számtalan ország boraiba és párlataiba nyújtanak betekintést – közöttük olyan különlegességekkel, mint Izrael és Kanada –, de ugyancsak tájékoztatást adunk a nemzetközi fogyasztói trendekről, és betekintést kínálunk a legfontosabb borbetegségekbe is, támpontot kínálva felfedezésükhöz.
Újdonságnak számít 2015-ben a látogatóknak kínált részletes keresési opció. Milyen kritériumok szerint kereshetnek ebben a sommelier-k és a borkereskedők?
Azon túl, hogy természetesen a kiállítók nevére lehet keresni az online adatbázisban, választhatjuk még szempontként a termékkategóriát, a származási országot, az exportterületeket, a standszámot vagy speciális kulcsszavakat.
Az igazi újítást idén az jelenti, hogy az exportpiacok alapján is kereshetővé vált az adatbázis, így a látogatók azon leendő partnereket tudják felkeresni, akik érdeklődnek és képesek is szállítani az ő régiójukba. A pontos keresés azért fontos, mert általa a vásáron töltött napok még hatékonyabban kihasználhatóak, hiszen így előzetesen egyeztethetőek tárgyalási időpontok.
Épp ezért különösen ajánlom ezen eszközök használatát a vásár látogatói számára az előkészülés időszakában. Az ehhez társuló MyOrganizer funkció lehetővé teszi a látogatók és a kiállítók programjának összeegyeztetését.
Milyen egyéb újdonsággal kell tisztában lennünk a ProWein kapcsán?
A legfontosabb a csarnokokat érinti. Míg korábban az 1-7.1 közötti számozást használtuk, addig idén a 9-től 17-ig elnevezéseket alkalmazzuk. Az újonnan bevont terek lehetővé teszik a kiállítótér bővítését, ami fontos a növekvő igények miatt. Mindez azt is jelenti, hogy a látogatók olyan új cégekkel is találkozhatnak, akik a korábbi években nem voltak még jelen.
Az érdeklődést csak fokozhatja, hogy vásárunk hagyományos bemutatkozó fóruma a szakmai új szereplőinek, akik itt akarnak debütálni a nemzetközi piac szereplői számára, mert tisztában vannak azzal, hogy ez egy fontos színtere a kapcsolatépítésnek.
Az utóbbi években ennek keretében megfigyelhettük például a tunéziai, a japán, az angol, a libanoni és legújabban a kínai borok felbukkanását és ismertté válását, hogy csak néhány termőhelyet említsek. 2015-ben ez a trend folytatódik, hiszen körülbelül 10 bolíviai pincészet mutatkozik be ez alkalommal az Association Wines of Bolivia szervezet tagjaiként a 9-es csarnokban.
További újdonságnak számít a 16-os csarnokban kiépített „ugyanaz és mégis más” projekt, amelynek keretében olyan német, francia, holland, spanyol és dél-afrikai termelők állnak a szakmai közönség elé, akik úgy gondolják, hogy bár bizonyos értelemben hasonló termékeket állítanak elő vagy értékesítenek, mint mások, mégis képviselnek valamiféle különlegességet – a szó legjobb értelmében –, legyen szó a termelésről vagy a marketingről. Az e programban résztvevőkről is a honlapunk nyújt tájékoztatást.
Winelovers borok az olvasás mellé
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!