Van-e jövője az alkoholmentes bornak?
A napokban tették közzé az alkoholmentes és az alkoholcsökkentett italok piacáról szóló tanulmányt.
2023-04-17 | Sztanev BertalanA tanulmány részletesen foglalkozik ezen italok európai uniós és tagállami szabályozásával, a piaci trendekkel, fogyasztói elvárásokkal, az elérhető technológiák felmérésével.
Több mint egy éve lépett hatályba az Európai Unió szabályozása a csökkentett alkoholtartalmú és alkoholmentesített borokra vonatkozóan. A szándék az volt, hogy az egyre több tagállamban megjelenő szabályozást egy egységes, az egész közösségre érvényes rendelkezés váltsa fel. Az új szabályok megalkotásával az EU azonban egy olyan követ dobott az állóvízbe, amelynek fodrai számos új kérdést vetettek fel. A vitának, amelyre a szabályozás kialakítása előtt kellett volna sort keríteni, most jött el az ideje. A fogyasztói elvárások már megelőzték az elérhető kínálatot.
A tanulmány kitér arra, hogy az EU-ban az alkoholmentesített és alkoholcsökkentett italok piaca meghaladja a 7,5 milliárd eurót, amely 2,5 millió liter mennyiségnek felel meg. Az érték 93%-át, míg a mennyiség 97%-át az alkoholmentes sörök teszik ki. A maradékon osztoznak a többi italféleségek. Fontos megjegyezni, hogy ebbe a piaci szegmensbe csak azok az italok tartoznak bele, amelyekből erjesztést követően vonták ki részben, vagy teljes egészében az alkoholt. Ezeknek a termékeknek a piaci részesedése jelenleg nagyon alacsony, nem éri el az egy százalékot. Komolyabb keresletet a francia, belga, német és spanyol fogyasztók mutatnak az alkoholmentes termékek iránt.
Alkoholmentes és alkoholcsökkentett borok esetében a legnagyobb piacot Franciaország és Németország jelentik. A tanulmány összesen 489 ilyen terméket azonosított, amelyből 349 habzóbor vagy bor. A kis piaci részesedés mellett a trend bíztató növekedést jósol ezen a piacon, de hasonló pozitív kilátással vannak az iparági szereplők is.
A legnagyobb növekedésre a cider piacon lehet számítani, ahol 60% feletti növekedés várható, de a csendesborok esetében is 20%, míg a habzóborok piacán 15%-os növekedés prognosztizálható. Ez a növekedés messze felülmúlja a hagyományos alkoholt tartalmazó italok növekedését.
A jövő szempontjából biztató a tanulmánynak az a megállapítása is, hogy a fogyasztók – tagállamtól függően – alapvetően nyitottak az alacsony alkoholtartalmú, vagy alkoholmentes termékek kipróbálására. Nagyobb nyitottságot mutatnak az átlagnál például a magyar, a cseh, a lengyel és a spanyol fogyasztók, míg kevésbé nyitottak az olaszok és portugálok. Leginkább elzárkózónak az osztrák fogyasztók bizonyultak.
A kutatás eredménye a jövőre nézve számos megoldandó feladatot is állít a jogalkotók és a termelők elé. A jelenleg alkalmazható technológiák ugyanis a jelentős bekerülési költség mellett a legtöbb italféleség esetében nem nyújtanak elég jó érzékszervi jellemzőket. Az alkalmazható technológiákkal ugyanis az illékony aromák egy része az alkohol kivonásával elvész. Ez azért jelent problémát, mert az aromák pótlására a hatályos jogszabályok nem adnak lehetőséget, így a fogyasztó számára elfogadható minőség esetén a alkoholmentes bor megnevezés üres halmaz marad.
A jogszabályok és az alkalmazható technológiák továbbfejlesztése mellett szóló érv, hogy az Európai Unió egészségért folytatott erőfeszítésében csökkenthető lenne a feszültség az alkoholos italokat gyártó iparágak szereplőivel. Erős az EU döntéshozóinak szándéka, hogy az alkohol egészségtelen voltára figyelmeztető szimbólumok elhelyezését írja elő minden alkoholtartalmú ital címkéjén, akár már 2023 végén – jegyzi meg a tanulmány, hivatkozva az Európai Rákellenes Tervre.
Az ígéretes piaci lehetőségek mellett most még nem látszik egy olyan szabályozási környezet, amely felgyorsíthatná az elérhető technológiák fejlesztését, vagy a meglévő technológiák jobb kihasználását, annak érdekében, hogy a fogyasztók ihatóbb alkoholcsökkentett vagy alkoholmentesített italokat fogyaszthassanak. Az EU intézményeiben ezért a tagállamokkal közösen folytatódni fog az egyeztetés, amelyet a tanulmány megjelenése felgyorsíthat.
A tanulmány teljes terjedelmében itt érhető el.
Winelovers borok az olvasás mellé
Hasonló cikkek
Megjelent a Winelovers Wine Awards eredményeit listázó digitális kiadvány
A Top 100 legjobb bor közé már csak aranyérmesek kerültek
Mi történik ősszel egy biodinamikus szőlőben?
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!