A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

VinCE lett a Decanterből

Németh Ágnessel beszélgettünk

2011-07-13 | Tóth Adrienn


VinCE lett a Decanterből

Néhány napja látott nyilvánosságot a hír, hogy az immár hetedik évfolyamába lépett magyar kiadású Decanter magazin megszűnik, mert az angol anyakiadó felbontotta a szerződést. A hírnek azonban nincs vége ezen a ponton, hiszen rögtön arról is értesülhettünk, hogy a főszerkesztő vezetésével ugyanaz a csapat ezentúl VinCE néven jelentet meg boros magazint. Hogy többet is megtudjunk a háttérben zajló folyamatokról, Németh Ágnest, főszerkesztőt kerestük meg, és először azt kérdeztük tőle, hogyan is indult a magazin?


 

Hét évvel ezelőtt Csetényi Csaba és Krskó Tibor, a Hamu és Gyémánt tulajdonosai keresték meg azzal az angol IPC kiadót, a Decanter tulajdonosát, hogy szeretnék Magyarországon is megjelentetni a bormagazint. Előtte erre nem volt példa, így nem volt kialakult menete sem a dolgoknak, úgyhogy miután ráálltak, több olyan probléma is előjött, amelyre korábban senki sem gondolt.

Milyen nehézségekre gondolsz?

Ott van például a fotók kérdése, amelyeket - bár folyamatosan vettünk át cikkeket az angol magazintól - alapból nem használhattunk, nekünk is külön meg kellett vásárolnunk azokat. De nem is ebből volt a legnagyobb konfliktus.

Hanem?

Nem volt átgondolva az, hogy mi lesz, ha hozzájuk hasonlóan mi is pontozunk külföldi borokat, netán a hazaiakkal együtt. Komoly fesztültség forrást jelentett számukra az a tény, hogy vannak olyan borok, amelyekről két – esetenként különböző – Decanter pont is megjelenik. Sarah Kemp, a kinti magazin főszerkesztője egy évben körülbelül háromszáz napot utazik, hogy fenntartsa a kapcsolatot a világ pincészeteivel, a magazin hirdetőivel, és nehezen tudta megmagyarázni, hogy a magyar Decanter magazinban hogyan kaphatott néhány hazai bor és pezsgő több pontot, mint a fontos Bordeaux-i chateau-k és a Champagne házak tételei.

Sarah felénk mindig azt kommunikálta, hogy ne kóstoljunk együtt külföldi borokat magyarokkal, mert azok alma és körte. Én ezzel sokszor nem értettem egyet, hiszen miért ne kóstolhatnánk egymás mellett chardonnay-ből, klasszikus eljárással készült champagne-i és magyar pezsgőt. A legnagyobb konfliktus persze az volt, amikor Sauternes-t és Tokajt szerettük volna összekóstolni, ebbe nem is mentek bele, csak azzal a feltétellel, ha szeparáltan kezeljük a két borvidéket.

Annyira éles volt számukra ez a konfliktus, hogy amikor a mi közreműködésünkkel egy ideig Csehországban is megjelent egy Decanter magazin, nekik már egyáltalán nem engedték, hogy külföldi borokat kóstoljanak. Ez pedig a cseh kiadás vesztét okozta, hiszen bár egyre éled egy cseh bortermelői kultúra, az ottani borfogyasztók többségében még külföldi borokat isznak, így ezekre kíváncsiak.

A kapcsolatot segítette vagy gátolta a VinCE rendezvénye?

Két éve, amikor az első VinCE-t szerveztük, ugyanazt a jogdíjat kérték tőlünk, mint amit a magazin révén küldünk nekik.

Milyen módon járultak hozzá az esemény megszervezéséhez? Ők hozták az előadókat?

Az előadókat egytől-egyig én hívtam meg, és mi fizettük a tiszteletdíjukat, az útiköltségüket, a szállásukat. Az angol Decanter nem járult hozzá a rendezvény megszervezéséhez, viszont arra hivatkozva, hogy én egy decanter.hu végződésű e-mail címről keresem meg a külföldi előadókat, továbbra is elvárta a jogdíjat. Ekkorra már végképp úgy éreztük, hogy mi sokkal többet adunk, mint kapunk, úgyhogy két éve már bennünk is felmerült a szakítás lehetősége, bár valószínűleg elvegetáltunk volna még egy ideig együtt, ha nem jön tőlük ez a megkeresés.

Mi is történt pontosan?

Lassan négy hete lesz, hogy értesítést kaptunk arról, hogy azonnali hatállyal felmondják a szerződésünket. Ezt hivatalosan az utolsó szám két hirdetése kapcsán tették meg, mert azok szerintük nagyban rombolják a kiadó imázsát. Számomra ez nem tűnik megfelelő indoknak, hiszen a potencianövelő termék egy gyógyszerhirdetés, a másik pedig egy nemzetközileg elismert férfimagazin. Már csak azért sem jó ez az indok, mert az IPC ennél sokkal ízléstelenebb, szexuális tematikájú magazint is kiad a saját nevében.

Mit lehet tenni egy ilyen helyzetben?

Azon vagyok, hogy békében váljunk el. Sokat tanultunk tőlük az évek folyamán, például a tesztek tisztaságáról, levezetésük módjáról, amelyekhez a jövőben is ragaszkodni fogunk. Emellett az információk is fontosak, úgy tervezem, jövőre is fogok írni a versenyükről.

Próbálom megérteni az ő oldalukat is, tudom, számukra egy távoli országban, ismeretlen nyelven kiadott magazin nyűg. A tesztek jelentette pontütközések pedig nehéz helyzetbe hozták őket a hirdetőik előtt.

A jövő azonban már körvonalazódik az első VinCE számmal. Mennyiben változik majd ez a magazin a korábban megszokotthoz képest? Van okunk tartani attól, hogy azáltal, hogy kiesnek az angol kiadástól átvett cikkek, külföldi anyagokban szegényebb lesz az újság?

Semmi esetre sem, hiszen lapszámonként eddig sem vettünk át több cikket, mint kettőt. Általában egy utazási témájút és valami mást. Azért csak ilyen kevés írás került át az eredeti kiadásból, mert kevés volt benne az általános anyag, sok olyan cikk volt benne, ami a magyar olvasó számára nem érdekes, hiszen az érintett borok itthon nem szerezhetőek be.

A VinCE magazinban, az eddigieknél igyekszünk majd jobban figyelni a szomszédos országokra. Az első, augusztusi szám tesztjében például szerepelni fog horvát, bolgár és osztrák bor is. Ezen túl nagyobb anyagok is készülnek majd a közép-európai országokról.

Azt, hogy ezek a cikkek minél hitelesebbek legyenek az adott országok bormagazinjaival, versenyszervezőivel való együttműködés segíti. Ezek már korábban is élő kapcsolatok voltak, amelyeket, most igyekszünk tovább erősíteni. Azért tartjuk lényegesnek az ilyesféle összefogást, mert ha belegondolunk, egy amerikai vagy ázsiai kereskedő szemével mi egyszerűen sok pici ország vagyunk, de ha ezek az emberek eljönnek a magazinhoz szervesen kapcsolódó VinCE rendezvényre, jobban megismerhetnek minket. A jövőben ennek érdekében tovább kívánjuk növelni a szomszédos országokból érkező kiállítók számát a VinCE-n.

Ez azt jelenti, hogy háttérbe is szorulnak azok az országok, amelyekkel eddig sokat foglalkoztatok?

Nem erről van szó, a változás nem tematika tekintetében lesz jelentős, inkább olyan fronton zajlik majd, hogy a vendégszerzőink nem kizárólag angolszászok lesznek, hanem nyitunk más országok felé is. És míg az augusztusi számban Caroline Gilby MW vesz részt a teszten, addig szeptemberben Josef Schuller osztrák MW, azután pedig egy német Master of Wine diplomás borszakértő. Az augusztusi számban publikálunk majd egy, az idei VinCE kóstolási tapasztalatairól készített jegyzetet egy amerikai szerző tollából, valamint cikket ír számunkra Antinori is. Ebből remélem, érezhető, hogy a nemzetközi tartalom teljességére ugyanúgy törekszünk majd.

Ha értesülni szeretnél a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezz Primőr hírlevelünkre!

 

 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!