A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

A könnyebb palackoké a jövő

A környezetvédelem és a bor

2009-07-08 | Tóth Adrienn


A könnyebb palackoké a jövő

Ha a jelenlegi gazdasági helyzet másra nem is lesz jó, a takarékoskodáson keresztül sok esetben válunk - akarva vagy akaratlanul - környezetvédőkké. Ahogy egyre jobban figyelünk arra, mennyiért tankolunk, előtérbe kerülnek a különböző üzemanyag-felhasználást csökkentő módszerek. Ahogy pedig a postán sorba állva nekünk sem mindegy, mekkora csomagot adunk fel, úgy a borászok közül is egyre többen választják a könnyebb üvegeket, a tekintélyt parancsoló, nehéz palackok helyett.


Persze ezek egyike sem jelent újdonságot. Évek óta szó van a borászatok azon törekvéseiről, amelyeket környezetük védelme érdekében fejtenek ki. A különbség jelenleg az, hogy ma már az egyébként nem „zöld gondolkodásúak” is hajlanak a kíméletes módszerekre, hiszen legtöbbjükkel komoly megtakarítások érhetők el. A Föld szempontjából pedig édes mindegy, hogy valaki azért fogyaszt kevesebb benzint, mert spórolni akar, vagy azért, mert az unokáira gondol.

Bordeaux az élen jár

A még mindig nagynevű francia borvidékre rá is fér, hogy végre más szemmel tekintsen rá a világ, hiszen míg sok száz évig a világ egyik legnagyszerűbb borvidékeként tartották számon, addig az utóbbi időben mintha lassan a por kezdené befedni.

Így nem lehet biztosan tudni, hogy kizárólag a borvidék megóvása érdekében tették magukévá a zöld-szemléletet, vagy inkább ezen az úton akarnak közel kerülni ahhoz a fiatal vásárlói réteghez, amelynek szemében nagyszüleik borát készítik. Tény, hogy sokat hallhatunk mostanában a bordeaux-i borászokról környezetvédelmi törekvéseikkel kapcsolatban.

A borvidéken érzik, hogy igenis létezik az általános felmelegedés. Egy helyi borász elmondta, hogy a hetvenes években még minden évjáratban cukor hozzáadásával kellett az alkoholt a kívánt szintre emelni. A kilencvenes években ehhez hozzájött a fordított ozmózis, amelyeket kb. minden második évben alkalmaztak, az ezredfordulót követően azonban már egyik technikára sincs szükség.



A vélemények persze abban már megoszlanak, hogy ebben a tudatosabb szőlészeti technológiának vagy valóban a változó klímának van nagyobb szerepe. Ennek ellenére a helyi pincészetek igyekeznek a jövőre felkészülni: komolyan veszik a kiegyensúlyozott vízháztartás kérdését, fontolgatják az öntözés engedélyeztetését, valamint több figyelmet szentelnek az olyan elhanyagolt helyi fajták génállományának felépítésére, mint a cabernet franc, a petit verdot és a carmenere.

Az elméleti felkészülés mellett a gyakorlatban is változtatnak, az újítások középpontjában a széndioxid kibocsátás csökkentése áll. Vannak olyan pincészetek, ahol napraforgót termelnek, hogy az így nyert olajból bioüzemanyagot állítsanak elő traktoraik számára. A könnyebb palackok is egyre elterjedtebbek, különösen a repülőgépeken forgalmazott borok esetében.

Maradjunk a palackoknál

Ha már belekezdtünk, tisztázzuk, miért van nagy jelentőssége annak, hogy milyen üvegbe kerülnek a borok. Az üveg a bor csomagolásának legmeghatározóbb része mind az ár, mind a környezetterhelés szempontjából.

Egy könnyebb palack választása több módon is hatással van a pincészet környezet terhelésére, azaz szén-dioxid lábnyomára. Először is magához az előállításhoz kevesebb energiára van szükség, majd kevesebb üzemanyagot használnak fel az üres és a teli üvegek szállításához.

Azokban az országokban, ahol az egyes nagy vállalatoknak komolyan kell venniük tevékenységük környezetvédelmi hatását, más szempontok is érvényesülnek. A Wal-Mart és több hasonló hipermarket az Egyesült Államokban például kifejezetten igényli a könnyebb csomagolású borokat beszállítóitól, hiszen azok az ő szén-dioxid lábnyomán is csökkentenek.



Korántse gondoljuk azonban, hogy a „zöld borászoknak” könnyű a dolga, nem elég ugyanis az üveg kiválasztásakor annak súlyát figyelembe venni. Egy valóban gondos szakember annak is utána jár, hogy az általa kiszemelt palack milyen százalékban készült újrahasznosított alapanyagból, valamint, hogy milyen messziről és milyen módon juttatják azt el hozzá.

Vissza a vitorlásokhoz!

Mondja valaki, hogy nem a gyermekkorunk határoz meg bennünket! Frédéric Albert nagyapja az egyik ágon Langudoc-i borász, másik ágon tengerész volt. A fiatalember pedig e két motívum keretében kívánja megvalósítani a Föld megmentésére irányuló törekvéseit.

A világ különböző bortermelő és borfogyasztó országai között közlekedik borszállítóként, a modern kor megszokott eszközei helyett egy, a 19. századból származó vitorlás hajó segítségével. Benzinfelhasználása közel nulla és szén-dioxid kibocsátása is csekély.

Az általa szállított borok palackjaira rákerül, hogy mivel a palackot vitorlással szállították az, aki megvásárolja az adott tételt, védi környezetét. A hajó az első próbaévében csak odafelé szállít rakományt, a tervek szerint azonban a rákövetkező évben visszafelé összetört üvegcserepeket hoz majd, amelyekből új boros palackokat lehet készíteni.

A kezdeményezés nem egyedülálló, az angol Tesco ugyanis már használja egy ideje a Manchester és Liverpool közötti csatornarendszert borszállításra. Így hetente megközelítőleg ötven teherautót spórolnak, és 80 %-kal csökkentik szén-dioxid kibocsátásukat.

Biomasszával fűt a Pannonhalmi Apátság

Végezetül következzen egy beszámoló egy hazai projektről, hogy ne érezzük úgy, csak máshol történnek a dolgok. Most indul annak a beruházásnak a megvalósítása, amelynek eredményeként a Pannonhalmi Apátság a fűtéshez és melegvíz készítéshez szükséges energiaforrását részben biomasszából lesz képes fedezni. A hőtermelés nyolcvan százalékát megújuló energiaforrásból nyerik majd, így jelentősen visszaesik a földgázfelhasználásuk.



„Az erdei és mezőgazdasági melléktermékekből előállított energiából a helyben működő társintézmények is részesülnek majd, így az Apátság pincészete is” – mondta el a Vinoportnak Illés Tamás, a pincészet kereskedelmi és marketing igazgatója.

Egyre többen gondolják úgy, hogy a környezetvédelem kérdése megkerülhetetlen kellene, hogy legyen. Így függetlenül attól, hogy valakinek személyesen mi erről a véleménye, egyre inkább rákényszerül arra, hogy tiszteletben tartsa ennek a tudatos fogyasztói rétegnek a gondolkodását.

Ha értesülni szeretnél a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezz Primőr hírlevelünkre!

 

 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!