A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Nagy boros nevek - már ismert és ismeretlen grafikusok?

Címketan 7. rész

2012-04-12 | Vizi Csenge


Nagy boros nevek - már ismert és ismeretlen grafikusok?

Előző cikkünkben megismerhettük a Pannonhalmi Apátsági Pincészet címketervezésének hátterét, és mindazokat a kritériumokat, amelyeknek meg kellett felelnie a grafikusnak, akinek munkái öltöztetik palackjaikat. Továbbá Orbán Gergellyel is elbeszélgettünk boraik modern ötletekkel fűszerezett ruhájáról. Ebben a részben Laposa Bence mesél a megújulásukról, szintén apró, de jól megkülönböztető megoldásaikról. Majd az újragondolt Gere Attila-címkékről is megtudhatunk tervezési részleteket Gere Andreától.


Újratöltve: Laposa Birtok

A Laposa Birtok már nem új játékos a borpiacon, azonban pár hete teljesen új dizájnnal jelentek meg legújabb boraik. A pincészet részéről Laposa Bence az egész arculat, és ezen belül a boroscímkék megterveztetése előtt azt a koncepciót állította fel, hogy új grafikai elemeket jelenítsenek meg, illetve egy egész családot alkossanak. Így lettek az alapborok színes címkések, a komolyabb borok világos, csontfehér alapra épülők, a csúcskategóriások pedig feketék.

„A tervezés során fontosnak tartottuk, hogy a címkén a logónk is rajta legyen, illetve maga a címke térbeli elhelyezkedése is lényeges volt: fekvő, illetve álló pózzal játszottunk a tulipánszerű stancolt forma esetében” – meséli Bence.

Elsősorban a letisztultság és az egyszerűség elve alapján indultak el a tervezők, amely mellé az igényesség és a kézművesség jelképei is felkerültek. Ez utóbbit egy inda jeleníti meg, amely az egész alkotásnak hátteret ad. „A csapat tagjai, akikkel kitaláltuk az arculatot, még egyáltalán nem készítettek ezelőtt boroscímkét, így ezen a téren a nulláról indultak, sztereotípiák nélkül.

Magában az arculattervezésben azonban már komoly referenciával rendelkeztek, hiszen számtalan más élelmiszeripari termék csomagolását és grafikai hátterét készítették el. Nálunk egyébként a címke csak egy piciny része az egésznek, de az azon felfedezhető elemek a folytatásban, vagyis a honlapon, szóróanyagokon is meg fognak jelenni.”

Nagy boros nevek - már ismert és ismeretlen grafikusok? 

A palackon felfedezhetünk egy apró, fekete, zászlószerű nyakcímkét, amin a Laposa felírat található. Ezzel az ifjú borász szerint az volt a céljuk, hogy egyrészt egyedivé tegyék termékeiket, másrészt már messziről felismerhetők legyenek bárkinek. Mind a csavarzáras, mind a dugót viselő tételek kaptak e grafikai megoldásból, így az élénk színű, trendi színvilággal rendelkező palackok mellett a komolyabbak is viselik a megkülönböztetés jegyét. Ezzel ismét egy olyan ötlettel lépett elő egy csapat, amelynek segítségével egy-egy tételt a borszaküzletben nem kell sokáig keresnie senkinek sem.

Megújító erővel: Gere Attila Pincészete

A sort a kezdethez hasonlóan egy, a tradíciókra szintén sokat adó borászattal, Gere Attila Pincészetével zárjuk. A Gere család úgy döntött, hogy a több mint 20 éve forgalmazott boraikon ideje megújítani a címkéket, így egyfajta ráncfelvarrás indult el. „Nem nagyon akartunk elrugaszkodni a régi, jól ismert címkevilágtól, hiszen már egy-két év alatt is megszokják a vásárlók az állandó arculatot, mi meg már több évtizede hűségesek vagyunk ahhoz” – meséli Gere Andrea. „Egy dolog volt számunkra lényeges, mégpedig hogy a régi vásárlóink bármikor felismerjék új borainkat is, illetve az új fogyasztók könnyedén megjegyezzék a nevünket.”

A Gere családnál alapvetően fontosnak tartották a portfólió újragondolásakor egyes fajták, így a forgalmi borcsalád, például az Olaszrizling vagy a Portugieser címkeszíneinek megtartását, ugyanis sokan csak úgy emlegették azokat, mint „a sárga címkés” vagy „a zöld címkés". Ezeknél a modernebb, fiatalosabb, lendületesebb jellemzők felé vették az irányt, hiszen a borok is gyümölcsösebbek és könnyedek. A megjelenés szempontjából a forgalmi tételeknél a címkén a márkát,mint brandet szerették volna kiemelni a családi név és Villány megjelölése mellett.

A birtokborok esetén is megjelenik a GERE logó. „A tervezés során egy dolgon mindenképpen szerettünk volna finomítani a régi brandhez képest, ez pedig a név volt. Sokan ismerik a Gere nevet, de sokkal kevesebben tudják, hogy két Gere család van Villányban. Így, ha elhangzik a név, nem feltétlenül vannak tisztában vele, hogy a mi pincészetünket édesapám, Gere Attila neve fémjelzi. Ezért úgy döntöttünk, a logó alatt szerepelni fog a teljes nevünk.”

 Nagy boros nevek - már ismert és ismeretlen grafikusok?

Emellett a birtokborok esetén a színek is megváltoztak: a feketén felül használt szürkét felváltotta az aranyszín. „Szerettünk volna egyfajta visszafogott, klasszikus megjelenést kölcsönözni boraink ruháinak, többet akartunk velük és általuk mondani. A címkéken megjelenik a pincészet épülete is, ahogyan azt már a régiek esetében is megszokhatták a fogyasztók, de a grafikusunkat arra kértük, legyen az épület motívumában egyfajta egyszerűség, letisztultság.”

Máris adódott a kérdés, vajon melyik grafikusnak sikerült a család elképzeléseit megvalósítani? „Kiválasztottunk egy grafikust, hogy elkészíttessük vele mindazt, ami a fejünkben már kirajzolódott. Meghívtuk magunkhoz, megmutattuk neki a borokat, többször körbejártuk az elképzeléseinket. Majd több szép tervezet is elkészült, de egyik sem adta vissza azt, amire mi vágytunk. Egyik este rájöttem, nem érdemes tovább próbálkoznunk. Mondtam a férjemnek, Zolinak, hogy bár más úton indultunk el, válasszuk azt az embert, aki könnyedén tud hidat teremteni köztünk és a fogyasztók között. Ekkor kerestük fel Ipacs Gézát, aki hihetetlenül gyorsan összerakta mindazt, amit mi kitaláltunk. Egyszerű finomhangolással született meg a címkefrissítés.”

Az igazi újítás a Frici gyöngyözőbor megjelenésével nyert teret, amiben Géza szinte szabad kezet kapott. „Meséltem neki a borról, illetve arról az elképzelésről, hogy ez csavarzáras technológiával záródna. Miután elmondtam neki, hogy milyen célcsoportnak szánjuk, és hogy illatos szőlőfajták boraként egy üde, friss, energikus tételt kívánunk a piacra dobni, bevetette a rózsaszínt, illetve a fehér habzóboron az élénkzöld színt.

Ezen jelent meg először szembetűnően a már meglévő, de korábban kevésbé előtérbe helyezett logó, a nagy GA monogram, amely egyébként minden borunkon rajta van, halványan, lakkréteggel rányomva. Következetesek szerettünk volna lenni, ezért is döntöttük úgy, hogy mostantól kezdve mindenhol jelen lesz a teljes nevünk.”

Jól látható, hogy ahány pincészet, annyi elvárással kell szembenézniük a grafikusoknak. Bár még közel sincs vége az egyedi címkéket bemutató sorozatunknak, már sejthető, hogy jelenleg a stancolás, a színek és a különböző formák azok, amelyek meghatározzák a címkék világát. Sokat segít egy grafikusnak, ha a borász pontosan tudja, mit szeretne, de olyanra is van recept, amikor csak egy apró foltként dereng mindaz a megrendelő fejében, merre szeretne haladni e grafikai elemekkel.

Még folytatjuk!

Ha értesülni szeretnél a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezz Primőr hírlevelünkre! 

 

 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!