A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Nem a lottón akarunk nyerni, hanem jó dolgokat akarunk csinálni

Laposa Borbirtok

2016-11-29 | Bánlaki D. Stella


Nem a lottón akarunk nyerni, hanem jó dolgokat akarunk csinálni

A bor ma már csak az alap, a badacsonyi Laposa Birtok ennél jóval többet szeretne adni vendégeinek és vásárlóinak: olyan élménycsomagot, amely miatt hosszú távra elköteleződnek a régió és a márka mellett. Laposa Bence végső célja pedig a fenntartható vidéki Magyarország.


 

Az utóbbi egy-két évben a Balaton egyre több újdonságot mutat. Már rég nem nedves pincékben, gyertyafény mellett vizslatjuk a testes vörösborokat, nehéz és nagy adag ételekkel a hasunkban, hanem jó kilátással megáldott teraszokon csak annyit mondunk: BalatonBor, és alap, hogy a mellé tálalt sajt kiváló minőségű, ráadásul a környékről érkezik. Vagyis az igényes szolgáltatók egyre jobban odafigyelnek a vidék adottságaira és a változó vendégigényekre, ebből próbálnak jól működő mixet gyúrni. A változást többek között a Balatoni Körnek köszönhetjük, és aktuális elnökének, Laposa Bencének.

 

A Laposa Birtok a Laposa házaspár hobbijaként indult, fiuk, Bence, alig több mint tíz éve vette kézbe működtetését és igazgatását, akkor költözött Budapestről a Badacsonyba. Ma már mintegy 17 hektárról szüretelnek, sőt a könnyedebb borokhoz vásárolnak is szőlőt. A borkészítésért Bence húga, Laposa Zsófia felel.

 

Nem a lottón akarunk nyerni, hanem jó dolgokat akarunk csinálni

Laposa Bence (Fotó: Facebook/Csopaki Kódex)

 

Az elmúlt évtizedben azonban, ahogy a Balatoni Kör tagjainak jelentős részénél, úgy a Laposa brandnél is bővült a szolgáltatások köre.

Soha nem akartunk vendéglátással foglalkozni, de mára beláttuk, hogy ez rengeteget hozzátesz a márkaépítéshez" – kezdi Bence. A novemberi hóvihar elől menekülve életemben először lépek be a Laposa Borterasz ajtaján, és nyugodtan falatozó, borozó vendégek, illetve a kandallóban ropogó tűz fogad. Ahogy a tejeskávé mellett kiolvadok és alaposabban körülnézek, rögtön értem, miről van szó. Laposáék ma már nem borokban, hanem komplett élménycsomagokban gondolkodnak, amelyek által egyszeri vásárlóikból szinte kivétel nélkül törzsvendégek lesznek.

 

Nem a lottón akarunk nyerni, hanem jó dolgokat akarunk csinálni

(Fotó: Facebook/Gábli)

 

Laposa Borterasz, frissTerasz, KisHableány és Gábli – Badacsonyban ma már négy különböző hely várja a balatonrajongókat. A káptalantóti Liliomkert Piac Gábli nevű standjában nyaranta finom süteményeket kaphatunk boraikhoz, a Kisableányban innovatív beach foodot, a frissTeraszon egyszerűen nagyszerű harapnivalókat kínálnak, mint a keszthelyi grillkolbász, vagy a tépett húsos vasalt szendvics. Ugyanakkor az egész évben nyitva tartó Laposa Borteraszon a konyha a fine dining kifinomultságához közelít. Tehát a négy helyen egymástól teljesen különböző dolgokat próbálnak megmutatni – az igényes büfétől a komoly meglepetésekre is képes borvacsorákig – de a Balatonhoz jól passzoló életigenlés és a kis furfanggal megspékelt igényesség közös.

Minden esetben az a lényeg, hogy folyamatosan magas szintű szolgáltatást, élményt tudjunk adni. 

Egy nagy borászat és négy vendéglátóhely talán soknak tűnik – főleg ismerve azok népszerűségét a nyári szezonban, de mivel minden a közelben van, a Gáblit leszámítva szinte egymás mellett, a rendszer működik, mondja Bence. Ráadásul nincsenek egyedül. "A balatoni vendéglátás ott tart ma, ahol a kilencvenes években a borászat tartott. Sokunknak fogalma sincs a gasztronómiáról, néhányan a mélyfagyasztott, olajban kisütött ételt próbálják értékesíteni – számunkra ez vállalhatatlan lett volna, ezért is kértünk korábban szakmai tanácsokat például a KisHableány esetében."

Az összefogás a lényeg, nem a keretek

Bencének a kezdetektől fontos, hogy közösségi szerepet vállaljon különböző balatoni szervezetekben. Szerinte a tóhoz látogatókat is mozgatja, hogyha ott láthatnak egy jól körülhatárolt közös célt, és persze a haladást irányába. A KisHableány példája is bizonyítja, hogy ha a baráti társaság találkozik hetente és fogalmaz meg közös célokat, abból is kisülhetnek izgalmas projektek, de egy olyan nagy, az egész tó körül tagokat jegyző szervezet, mint a Balatoni Kör, ennél is komolyabb célokat tűzhet ki maga elé.

 

Nem a lottón akarunk nyerni, hanem jó dolgokat akarunk csinálni

Laposa Zsófi és Bence Bezerics Danival a KisHableány megnyitóján (Fotó: Facebook/KisHableány)

 

A Kör legfontosabb küldetése, hogy a térséget fenntarthatóvá tegyék: vendéglátósaik, és persze a borászatok is helyi alapanyagokból dolgoznak, ezáltal egyrészt egyedi, magas minőséget adhatnak a vendégeknek, hitelessé válhatnak a szemükben, másrészt így munkahelyeket teremtenek. A tó körül élő és dolgozó emberek által a bevételek a régióban maradhatnak, és elindulhat a fejlődés – sorolja Bence.

Szeretném, ha kialakulna egy olyan vidéki Magyarország, ahol a helyi körforgásban végre a helyi ember is megjelenik, a helyiek is járnának étterembe, és ahogy a világ minden táján, úgy itt is kivennék a részüket a kultúrából." Bence kitér rá, hogy "az előző rendszerben társadalmilag is atomjaira hullott Magyarország, és megszűnt az a réteg, amely a fejlett társadalmak annak gerincét adja". Ennek visszaállítása részben gazdasági kérdés is, de ő komolyan szeretné, ha a Laposa brand fontos láncszemet jelenthetne a komplex rendszer helyreállításában.

Nem a lottón akarunk nyerni, hanem jó dolgokat akarunk csinálni

A Laposa család éves szinten mintegy húsz főnek ad munkát a szőlőben, a borászatban és a vendéglátásban összesen, de a nyári szezonban ez a szám az ötvenet is elérheti. A cégen belül már most is minden nagyobb egységnek saját felelőse van: a szőlőnek, a vendéglátásnak és a kereskedelemnek is. A borért pedig elsősorban Zsófi, a menedzsmentért elsősorban Bence felel – egymással gyakran és szívesen átbeszélik a dolgokat. Kőbe vésett szabályok és éles határok viszont nincsenek a pozíciókban. "Most már eljutottunk odáig, hogy cégkultúrát kell építenünk, amelyben hatékonyan tudunk dolgozni, amelyben mi és a munkavállalóink is jól érezzük magunkat." Bence most leginkább ebben látja a kihívást, a következő időszakban valószínűleg ebbe fekteti majd energiáit. Megjegyzi, hogy a munkaerő-hiány miatt az is fontos, hogy hozzájuk szívesen jelentkezzenek a munkavállalók.

 

 

A stabil cégkultúra elengedhetetlen lesz, ha a cég a jelenleginél is nagyobbra nő. Ez pedig nincs kizárva, noha az aktuális birtokméret beállt és jól működik.

Bencének szívügye a KisHableány épületének renoválása is, ez gyakorlatilag be is van ütemezve. Nagyobb építkezésekbe mégsem kezdene, izgalmasabbnak tartja azt az állapotot, amikor már csak a rendszer csiszolgatására van szükség. "Azt az állapotot szeretném minden területen elérni, amit mostanáig csak a pince esetében tudunk megvalósítani, vagyis amikor már minden működik a maga útján, és csak finomhangolás zajlik, amikor már a 90%-tól haladunk a 100% felé."

 

Ebbe azért belefér még az is, hogy évente egy-egy hektár szőlőt telepítsenek, és a belföldi piacon is egyre erősítsék pozíciójukat. Külföldre a Laposa borok mintegy tíz százaléka kerül, és hasonló a külföldi vendégeik aránya helyben is – jelenleg az exportcsatorna fenntartása inkább költséges, mint üdvös a birtok számára. Ebbe egyelőre nem is fektetnének több energiát, inkább belföldön válnának megkerülhetetlenné, és ezáltal hatnának majd a külső piacokra is.

A BalatonBor ereje, csillogó szemek

Az olaszrizling külföldi értékesíthetőségét javíthatja majd az olaszrizling alternatív neve is. A nyáron pályázat útján kiválasztott oris, nemes, és a mandola névváltozatok esetében a svájci UPOV vizsgálja azt, hogy megfelelnek-e a nemzetközi szabályoknak. Bence diplomatikusan fogalmaz, amikor megkérdezem, hogy a három közül melyik felé húz a szíve: "azt a nevet kellene megtalálni, amelyik a leginkább nemzetközi, és ez a háromból csak egyre igaz".

 

@vinoport.hu által közzétett fénykép,

 

"El kell érnünk, hogy ne a rajnai rizling alternatívájaként gondoljanak a fajtára, és onnantól kezdve a furmint mellett az olaszrizling kitörési pontot jelenthet Magyarországnak – én bízom a fajtában." A fiatal ügyvezető nem abszolút minőségében látja az olaszrizling erejét, hanem unikalitásában. Megjegyzi, a fajtát a saját mércéje szerint kell mérni: egyedi-e, izgalmas-e, borminőség szempontjából hibátlan-e, ezeket kell nézni, és nem a leginkább sztárolt burgundi chardonnay-k vagy új-zélandi sauvignon blanc-ok mellett vizsgáztatni.

Az olaszrizling azért jó, mert nagyon sok borász tud mögé állni, és csillogó szemmel, őszintén tudják ajánlani" – mondja Bence szintén csillogó szemmel. 

 

"Bízunk a BalatonBorban, hogy fontos eleme lesz a gazdasági fellendülésnek" – vagyis pluszt adhat a turistáknak, erősítheti kötődésüket a régióhoz, utal vissza beszélgetésünk elejére. "Az már látszik, hogy a BalatonBor működik: egyre több vendég jön be hozzánk azzal, hogy ebből kér egy üveggel, anélkül, hogy bármi mást kérdezne. Ez azt jelenti, hogy egyértelmű a termék, hiteles és megbízható, továbbá passzol ahhoz a döntési helyzethez, ami a Balatonon jellemző. Szóval mi lelkesek vagyunk." Azonban ahhoz, hogy a BalatonBor is érdemben hozzájáruljon a régió gazdasági fejlődéséhez, a palackszámot jelentősen növelni kell. Idén 21 pincészet készített ilyen bort, ezek 90%-a augusztusra el is fogyott. A Balatoni Kör bízik abban, hogy jövőre jóval több pincészet vesz majd részt az akcióban.

 

További fontos feladat a napirenden a balatoni hal kérdésnek megoldása és a helyi büfékultúra továbbfejlesztése. "Ezek összességében a régió javára válnak majd." 

 

A balatoni gasztronómiáról, a Laposa Birtokhoz tarozó vendéglátóhelyek konyhájáról, és a négy helyet összefogó séfről a cikk 2. részében olvashatnak.



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!