A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Sajtban az egészség...

Sajtismeret másképp

2009-10-24 | Kézdy Dániel


Sajtban az egészség...

A sajtfogyasztásnak rengeteg előnye van, és ha betartunk néhány alapszabályt, akkor a változatos étkezés részévé tehető. Az egészséges táplálkozás egyik alap kérdése, hogy megfelelő mennyiségű fehérjéhez jusson szervezetünk. A tejen és a többi tejterméken, ezen belül a különféle sajtokon keresztül nagyon értékes tápanyagokhoz jutunk. Ezek az élelmiszerek a fehérjén kívül ásványi anyagokat, vitaminokat is tartalmaznak, továbbá zsírtartalmuk sem elhanyagolható. Érdemes kicsit nagyító alá vennünk e közkedvelt élelmiszerünket!


 

Táplálékaink nagy része sok zsírt tartalmaz, de a sajtban található jó minőségű tejzsír jól emészthető, és fontos szerepe van a zsírban oldódó A- és E-vitaminok feldolgozásában. Nem árt tudnunk, mielőtt vásárolnánk, hogy a különféle sajtoknál feltüntetik a zsírtartalmat. Ez azért lényeges, mert e termékeken keresztül kevés koleszterin kerülhet be szervezetünkbe.

Az ember munkabírása, teljesítőképessége összefügg a felvett táplálék fehérje-értékével. A szellemi erőfeszítést igénylő teljesítményekhez az oxigénen és a glükózon kívül a fehérje is alapvető jelentőségű. A sajt életfontosságú aminosavakat tartalmaz, amik többek között a központi idegrendszer működését is segítik. E tejtermékek fogyasztása kedvezően befolyásolja a bélműködést, a laktózból képzett tejsav élénkíti a gyomorsavtermelést. A zsírszegény, friss sajtok könnyen emészthetők, hiszen kevesebb bennük a fehérje, ásványi anyag és a zsír.

Azonban a legtöbb sajt ásványi anyagokban gazdag: 10 dkg lágy sajtban megtalálható az a kalciummennyiség, ami a napi szükséglet 30-40 %-át biztosítja egy felnőtt számára. A kemény sajtok még több kálciumot tartalmaznak, és foszfortartalmuk is igen magas, továbbá nátriumot, káliumot, kloridot és magnéziumot is magunkévá tehetünk fogyasztásukkal. A nyomelemek közül például vasat, rezet és cinket is rejtenek magukba e tejtermékek.

\"\"

A tej feldolgozása során az A-vitamin tartalom 80-85%-a átkerül a sajtokba, míg a penészérleltek esetén a B-vitamin tartalom is magas értékeket mutat a penészgombák tevékenysége miatt. A nemespenészes sajtok, így a Camembert és a Brie előállításához penészgomba-törzseket használnak. A szigorúan ellenőrzött penészgomba-kultúrák nem jelentenek veszélyt az ember egészségére.

A sajt fehérje és ásványi anyag tartalma csökkenti a savképződést a nyálban, ezért ennek fogszuvasodást gátló hatása van.

Megfigyelhető, hogy ezen tejtermékek általános sótartalma csökkenőben van. A különböző fajták kiválasztásánál már figyelembe is vehetjük szervezetünk igényeit, például egyes diéták csak kevés só használatát engedélyezik. Vannak olyan sajtfajták, amelyekhez szigorú ellenőrzés mellett nátriumot és kálium-nitrátot adagolnak, azonban a táplálékkal felvett összes nitrithez és nitráthoz képest ez nagyon csekély mennyiség.

A tej az egyik legalaposabban vizsgált és legjobban ellenőrzött élelmiszeripari nyersanyag. Ezért nehézfémek és növényvédő szerekből visszamaradó anyagok a sajtokban csak a megengedett határérték alatt fordulhatnak elő.

A sajtfogyasztás mellékhatásai

A sajt számos egészséges összetevője mellett előfordulhatnak negatív mellékhatásai is. Ezek a hatások persze egyéntől függően változnak. Ezért fontos, hogy mindenki tisztába legyen azzal, hogy éppen milyen sajtot fogyaszt.

A magas sótartalmú sajtokat (pl. sós pácban érlelt sajtok, hosszú érlelési idejű kemény sajtok) sóérzékenyeknek, vesebetegeknek és magas vérnyomásban szenvedőknek csak kis mennyiségben szabad fogyasztaniuk. Egyes allergiás betegekre szintén rossz hatással lehetnek a hosszú érlelési idejű sajtok.

Ha a sajtunkon penész (természetesen nem nemes penész) jelenik meg, semmiképpen se fogyasszuk el, mivel ezek a penészek rákkeltő anyagot (aflatoxin) is termelhetnek.

Léteznek olyan sajtok, amelyeket natamycin nevű antibiotikummal kezelnek a penészedés ellen. Ezt a gyártóknak kötelezően fel kell tüntetni a csomagoláson. Figyeljünk arra, hogy ezeknek a sajtoknak gondosan és óvatosan távolítsuk el a héját.

A nyers tejes (nem pasztőrözött) sajtokban kórokozó baktériumok telepedhetnek meg, ezért ilyen sajtokat nem ajánlott fogyasztani terhes anyáknak, gyermekeknek vagy gyenge immunrendszerű időseknek. Ezek a baktériumok hasmenést, influenza jellegű tüneteket, egész ritka esetben akár agyhártyagyulladást is okozhatnak. Ezért szigorították meg a nyers tejes sajtok ellenőrzését, sőt egyes országokban betiltották a forgalmazásukat is.

\"\"

Akikre viszont nem vonatkozik a tiltás, mindenképpen próbáljanak ki minél több nyers tejes sajtot, mert teljesen új ízek fedezhetőek fel bennük.

Fogyasszunk minél több sajtot vagy inkább fogjuk vissza magunkat? A mértékletesség valószínűleg itt is jó kiindulópont. Az az egy biztos, hogy elődeink vagy akár a környező országok lakóinak a kultúrájában fontos szerepet töltött be a sajtfogyasztás, nagyon sok ételünk alapanyaga, és a borokkal is tökéletes harmóniát képes kialakítani egy-egy sajtféle. A sok pozitív élettani hatást és a sajtok sokszínűségét figyelembe véve talán kijelenthetjük, hogy fogyasszuk bátran őket, de tartsuk szem előtt a fenti intelmeket, főképp ha szervezetünk abba a csoportba tartozik, amelyek kevésbé toleráns e tejtermék bizonyos összetevőivel szemben.

Ha értesülni szeretnél a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezz Primőr hírlevelünkre!

 

 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!