A koronavírus és a borágazat számokban
Mi volt eddig és mi várható ezután?
2020-06-19 | VinoportA Hegyközségek Nemzeti Tanácsa Dr. Szolnoki Gergelynek, a Geisenheimi Egyetem professzorának segítségével mérte fel a járvány okozta eddigi károkat és állított fel lehetséges forgatókönyvet a jövőre vonatkozóan.
Dr. Szolnoki Gergely a világ egyik legelismertebb borászati képzését nyújtó Geisenheimi Egyetem professzora. Szakterülete a bormarketing, a borfogyasztási szokások kutatása. „A Magyar borpiac és a borfogyasztói szokások elemzése” címmel 2017-ben tanulmányt készített a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa felkérésére. Mint a Vinoportnak adott interjújában elmondta, „a magyar borpiac olyan százalékos számszerűsítését végeztük el mind mennyiségi, mint értékbeli szempontból, amire ilyen formában még nem került sor.”
A Hegyközségek Nemzeti Tanácsának adott interjú főbb megállapításai:
- A 2017-ben készült HNT-s felmérés azt mutatja, hogy a fogyasztók 50%-ban otthon, 25%-ban vendégségben, 15%-ban étteremben és bárban, valamint 10%-ban rendezvényen fogyasztottak bort. A korlátozások ideje alatt az otthoni fogyasztás 100%-ra ugrott.
- Nemcsak az otthon elfogyasztott szeszes italok mennyisége nőtt meg, hanem időben is kitolódott a fogyasztásuk. Ebben az időszakban semmi nem akadályozta meg, hogy az emberek már napközben alkoholos italokat fogyasszanak.
- Akik rendszeres borfogyasztók voltak korábban, azoknál nagy valószínűséggel megnőtt a mennyiség, hiszen ezek az emberek így próbálták meg kompenzálni azt a kieső tételt, amit étteremben, bárban, kocsmában ittak meg előzőleg.
- A tisztán online értékesítéssel foglalkozó webshop-ok 15-20 százalék többletet realizáltak. A magánborászatok is elkezdték a saját online értékesítésüket
- A számítások szerint az elmúlt három hónapban 1,5 milliárd euro közvetlen (borászatok) és közvetett (gasztronómia, szállás, kisebb üzletek, tömegközlekedést stb.) hiánnyal lehet számolni a 13 német borvidéken a borturisták hiánya miatt. Nyáron valószínűleg sokan nem fognak külföldre utazni, ezért sok ország a hazai turizmus propagálására helyezik a hangsúlyt, aminek remélhetőleg lesz eredménye.
- Még nem tudni, hogy be fog-e következni a szakemberek által jósolt fenntarthatóbb irányba történő fejlődés a turizmus esetében, de elképzelhető, hogy a tömegturizmus helyett az individuálisabb célpontok felé fordul az érdeklődés. Ez tökéletes lenne a borturizmus számára, mert ez sosem volt része a tömegturizmusnak, sokkal inkább a minőségi turizmus kategóriába tartozott.
- Az értékesítés területén az a hatalmas plusz, amelyet a szuper- és hipermarketek realizáltak az elmúlt három hónapban vissza fog állni az eredeti állapotra.
- Maradandó lesz az online értékesítés revolúciója. Megjelent egy olyan csoport, amelynek eddig semmi köze nem volt az internetes rendeléshez, ez pedig a 60 év felettiek csoportja, akik közül sokan most vásároltak először, de nem utoljára online boros oldalakon.
A teljes interjú itt olvasható el.
Winelovers borok az olvasás mellé
Hasonló cikkek
Küldetésük a magyar bor (X)
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!