A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

A sokféleséget akarjuk megmutatni

Jorge Monteiro válaszolt 2. rész

2013-04-17 | Tóth Adrienn


A sokféleséget akarjuk megmutatni

A ViniPortugal, a portugál nemzeti bormarketingért felelős szervezet elnökével, Jorge Monteiróval készített interjúnk első részében az országos borstratégiáról és a legfontosabb exportpiacokról beszélgettünk. Ma a konkrét munkamódszerek mellett elhangoznak olyan tényezők, amelyekre hasonló tevékenységet végzőknek mindenképpen érdemes figyelniük, végül a lezárást itt is a hazánknak szóló javaslatok jelentik majd.


 

Cikkünk első részéhez kattints IDE!

Melyik munkamódszerben hisz: inkább egy folyamatos, de csendes munkában, vagy a nagyobb kampányokban?

Nem feltétlenül a legfeltűnőbb megoldást tartom mindig a legjobb útnak. Persze ennek a döntésnek okát képezik a gazdasági megszorítások is. Úgy gondolom azonban, ha a jövőben a jelenleginél is nagyobb források állnak majd rendelkezésünk, akkor sem akarunk másképp dolgozni.

Egy másik oldalról vizsgálva, mivel nekünk sokszínűségünk miatt elég sokféle bort kell népszerűsítenünk, elengedhetetlen egy edukációs megközelítés. Nem a nagy sajtókampányok által érjük el a legeredményesebben azokat az érdeklődő fogyasztókat, akik a borban új élményeket keresnek. Ezért sok időt szentelünk kóstolók, oktató tartalommal bíró kampányok, éttermi hetek megszervezésére, és persze ebből a szempontból fontosnak tekinthető az éves nagy kóstolónk is. A kitartó, bár nem túl hangos munkától sokkal több eredményt várok.

Eddigi munkájuk során követtek-e el olyan hibákat, amelyeket megbántak, van-e valami, amit másként csinálna?

A szervezet nem túl hosszú múltjára visszatekintve nem látok jelentősebb hibákat. Az természetesen előfordult, hogy az egyik piacot érintő tevékenységükből egy másikba csoportosítunk át pénzt, de ezeket nem nevezném hibának. Voltak azonban operatív tévedéseink, amikor egy eseményt rossz helyszínen vagy időpontban szerveztünk meg, és előfordult az is, hogy nem a megfelelő PR-céget bíztuk meg munkával.

Pedig a PR-munkát folytató partnereknek óriási jelentőségük van, elengedhetetlen, hogy megértsék a borpiacot, ugyanakkor meg kell őrizniük szenvedélyes elkötelezettségüket az általuk képviselt termék iránt. Ha nem tudnak teljes szívvel odaállni az adott termék mögé, nem tudják tudásuk legjavát nyújtani.

Nagy jelentőséget tulajdonítok még az egyes rendezvények esetében a helyszín kiválasztásának. Úgy gondolom, még ha többe is kerül, fontos az ideális színtér kiválasztása, hiszen a legjobb környezetre van szükség, ha a legmagasabb presztízsű borainkat kívánjuk bemutatni.

Akadnak nehézségeik, amelyekkel munkájuk során meg kell küzdeni?

Természetesen sok nehézséggel kell szembenéznünk. A belföldi fogyasztás csökken, a portugálok egyre kevesebb és egyre olcsóbb bort isznak. Az exportpiacon történő labdába rúgáshoz azonban az adott pincészetnek el kell érnie egy kritikus méretet.

Nem is olyan régen, nemzetközi értelemben Portugália egyáltalán nem rendelkezett olyan imázzsal, amely bortermelő országként azonosította volna. Nulláról kellett kezdenünk, meghatározva a stratégiát, felépítve az üzenetet, körvonalazva az értékeket, kialakítva a kommunikációs rendszert úgy, hogy mindez azokat az erényeket hangsúlyozza, amelyekről beszélni akarunk. Hiszen nem elég nagyszerű borokat készítenünk, ha ezek nem jutnak el a megfelelő emberekhez.

A sokféleséget akarjuk megmutatni

Kitartó és kemény munkán vagyunk túl, de mára az exportadatok kedvezően növekednek. Ez azonban nem jelenti azt, hogy most már könnyű dolgunk lenne, hiszen ott vannak még a finanszírozási nehézségek, a kisméretű vállalatok, a portugál bormárkák alacsony fokú ismertsége, az egy hektárra jutó alacsony termésmennyiség stb.

Milyen kép él önben a magyar borokról, illetve milyen javaslatokkal szolgálna számunkra?

Őszintén szólva keveset tudok Magyarországról. A tokaji borokat szeretem, és tudom a borvidékről, hogy az egyik legrégebbi eredetvédelmi szabályozással bír a világon. Ezen kívül azonban azt kell mondanom, bár ittam már magyar bort, nem igazán emlékszem rájuk.

Úgy gondolom, ha valóban sikeressé akarnak válni, nem szabad engedni a termelőknek, hogy sablonborokat készítsenek: fajtaborokat nemzetközi szőlőfajtákból. Legyenek hűek a tradícióikhoz, őrizzék meg a szőlőfajtáikat, és próbálják megismertetni a világgal egyediségüket.

Ez természetesen több időbe telik, és több pénzt is kell költeni rá, de csak így érhetik el a legjobb végeredményt. Ha ugyanolyan borokat állítanak elő, mint a többiek, csak néhány évre van szükség, és minden versenyelőnyük elszáll, hiszen mások is meg tudják csinálni ugyanazt, sőt jobban és olcsóbban.

Ha értesülni szeretnél a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezz Primőr hírlevelünkre!

 

 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!