A téma a bormarketing: Ausztria
Interjú Christian Dworannal 1. rész
2013-04-11 | Tóth AdriennA bormarketing mindig is szívesen feszegetett témának számított itthon, a holnap megrendezésre kerülő Borjog és Bormarketing Konferencia, valamint a Nemzeti Bormarketing Program keretében most nyilvánosságra hozott új arculat, valószínűleg még inkább középpontba helyezi a kérdést. Mivel mi úgy tapasztaljuk, hogy általánosan nagy az elégedetlenség az országos és a regionális bormarketing kérdésében, úgy gondoljuk, hasznos lehet, ha külföldi példákat vizsgálunk meg közelebbről. E most induló sorozatunk első riportalanya az oly sokszor emlegetett Osztrák Bormarketing Tanács képviseletében Christian Dworan, a szervezet marketingmenedzsere.
Kérjük, mutassa be röviden az ön által képviselt szervezet működését!
Az Osztrák Bormarketing Tanács (OBMT), azaz Österreich Wein Marketing GmbH központja Bécsben található. A szervezet 1986-ban az osztrák boriparág nemzeti szintű képviseletére jött létre, a cél az volt, hogy egy határozott stratégia mentén támogassa az értékesítést és koordinálja, valamint képviselje a minőségi termékeket. A hazai fogyasztás tekintetében elkötelezettek vagyunk a minőségi borok mind nagyobb térnyerése mellett, és ugyanez a szemlélet határozza meg exporttörekvéseinket is, különös hangsúlyt fektetve az eladások értékbeli növelésére.
Az OBMT éves működését három főbb forrás teszi lehetővé: egy kb. 3,5 millió eurós marketingcélú hozzájárulás (55 euró/ha a termelők és 1,1 euró/hl a borpiac részéről), amelyet egy 3 millió eurós támogatás egészít ki az érintett szövetségi tartományoktól (Alsó-Ausztria, Burgenland, Stájerország és Bécs). A kormányzat ehhez még 1,8 millió eurót ad hozzá a bortörvény értelmében.
Az Osztrák Borintézet (eredeti nevén ÖWI Handels GmbH) az OBMT kizárólagos leányvállalataként értékesít különböző boros kiegészítőket Korneuburgban található telephelyén és a cég webshopján (www.shop.oewi.at) keresztül. Az OBMT ugyancsak 50%-os részesedéssel bír az oktatással is foglalkozó Osztrák Borakadémiában. A szervezet jelenleg huszonkét embert foglalkoztat.
Egy egész ország boriparát reprezentálva egyenlő figyelmet szentelnek az összes minőségi kategóriának, vagy van olyan, amely kiemelt szerepet tölt be?
A szervezetünk célja, hogy marketingtevékenységet fejtsen ki az osztrák borok népszerűsítése érdekében, ezen belül külön figyelmet élveznek Alsó-Ausztria, Burgenland, Stájerország és Bécs minőségi borai.
Működésünk a következő irányvonalak mentén határozható meg: az értékesítés növekedésének elősegítése és stabilizálása, a belföldi és a külföldi piacok fejlesztése és szinten tartása, olyan intézkedések meghozatala, amelyek támogatják a borok minőségének biztosítását, illetve annak emelkedését, más olyan marketingtevékenységek pártolása, amelyeknél a nagy nyilvánosság jelenti a célközönséget, ugyanakkor nem elsődleges céljuk konkrét vállalatok vagy márkák népszerűsítése.
Hogyan határozható meg a hosszú távú stratégia?
Az OBMT stratégiája a marketingtevékenységek egy olyan kiegyensúlyozott keverékének létrehozása, amelyeket mindig a szóban forgott piac igényeire szabnak. Ennek keretében valósulnak meg értékesítési támogatások, készülnek eladáshelyi reklámanyagok (POS) és képes kiadványok, valamint párhuzamos hirdetési tevékenységgel párosulva zajlanak proaktív PR-kampányok. Ilyenkor különös jelentőséget tulajdonítunk a bemutatásra kerülő borok és borvidékek egyedi adottságainak.
Az állandó célok megvalósulása mellett milyen aktuális éves tevékenységet fejtenek ki?
Minden évben sok, különböző tevékenység jellemző a munkánkra, amelyek eltérő ágazatokat érintenek. Fontosnak tartjuk hangsúlyozni például az olyan szezonális gasztronómiai témákat, mint a spárgaszezon. Ilyenkor tippeket adunk a tökéletes bor-étel pár megtalálására. Támogatjuk a Salon borversenyt, az ország legszigorúbb bormustráját, valamint „G’Spritzter” néven egész éves kampányt folytatunk a fehér borból készült fröccs népszerűsítésére.
A „Jungwein” szintén minden évben megrendezésre kerül, ez az év első osztrák borainak hivatalos bemutatója, amely szoros együttműködésben dolgozik az OBMT egy másik márkájával a „Junger Österreicher”-rel. Ezen az eseményen a borok egy boráldás keretében kapják meg a nevüket.
A hazai piacra irányuló marketingtevékenységek fókuszpontjában a borturizmus áll. Most készítjük elő annak az internetoldalnak a működését, amely 2013 nyarán indul el, és célja az osztrák borturizmus támogatása.
Interjúnkat holnap folytatjuk.
Ha értesülni szeretnél a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezz Primőr hírlevelünkre!
Winelovers borok az olvasás mellé
Hasonló cikkek
Küldetésük a magyar bor (X)
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!