ABC - mint reklám
Egyedit vagy univerzálist?
2008-03-26 | Bálint LászlóTisztán kell látni, hogy a világ borízlésének formálásában az amerikai fogyasztóközönség jelentős szerepet játszik. A trendek - akár a ruhaiparban a divatok egy tervezőasztal mellől - egy szép estén egy vacsoraasztal melletti beszélgetésből indulnak, szájról szájra terjednek, másnap már történelem, és verdiktum.
Az amerikai barrique chardonnay, akár az erősen barrikolt cabernet, széles fogyasztóközönség számára készült. Egyszerűen azonosítható ízek, a chardonnay esetében durva vajasság, intenzív vaníliás aromák, a cabernet sauvignon borokban pedig húzós tanninok, vanília, és a feketebogyós gyümölcsök domináltak. Az olcsó, és a középkategóriás borok nagyrészt erre a sémára készültek, a túlzott hordóhasználat a bor minden szépségét elvette. A fogyasztók, pedig az 1990-es évek közepén megunták, és mellőzni kezdték (legalábbis ezt mondták) ezeket a borokat. „Anything, but chardonnay”, vagy „anything, but cabernet” volt a jelszó egy szép estén egy vacsoraasztal mellett, és rövid időn belül ez lett a szlogen Amerika-szerte. Azaz bármit, csak ne chardonnay-t, vagy cabernet-t! A rizlingek, a sauvgnon blanc-ok, a pino gris-k lettek a kedvencek hamarosan, hiszen azokat is meg kellett ismertetni a fogyasztókkal.
A statisztika azonban nem igazolta a kereslet csökkenését. 1990 óta a kaliforniai chardonnay termesztése és fogyasztása lineárisan növekvő trendet mutat, az ABC pedig utólag jó reklámnak minősült, hiszen tudjuk, a negatív reklám is reklám, az a fontos, hogy beszéljenek róla.
Ugyanilyen sikeres volt a pinot noir számára a Sideways (Kerülőutak), és bármennyire is meglepő, bár a film negatív reklámot biztosított a merlot számára, ez nem hatott negatívan a merlot fogyasztására.
Most már csak azt kellene kitalálni, hogy az aszút vagy a furmintot milyen módon lehetne belevésni a nemzetközi köztudatba. Kellene egy film, vagy egy jó regény, mert azt úgy is megfilmesítik. Mert azok, akik mindennapi kapcsolatban vannak a borral, tudják, hogy mit akarok mondani, de a széles fogyasztóréteg számára másképp kell kommunikálni az információt. A magyar fogyasztó számára drága a jó furmint és aszú, de minőségükhöz képest világviszonylatban ezek még a könnyen megfizethető kategóriába tartoznak.
Ha érdekelnek további írásaink a témában, jelentkezz téma hírlevelünkre!
Winelovers borok az olvasás mellé
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!