Ha egy borút hatékonyan működik...
Interjú a Villány-Siklósi Borút Egyesületről 1. rész
2014-02-20 | Tóth AdriennAz utóbbi években sokszor esik szó a közösségi marketing jelentőségéről. Érdemes azonban belegondolni abba, hogy ez a fogalom nem kizárólag feltűnő országos kampányokat, esetleg nemzetközi kommunikációt jelent, hanem a kisebb közösségek, a borvidékek összefogásra, együttműködésre való készségét. Ebből a szempontból igazán különlegesnek mondható a Villány-Siklósi Borút Egyesület működése, akik immár két évtizede folyamatosan látnak el egyre bővülő feladatköröket a Villányi borvidék marketingtevékenysége és turisztikai fejlesztése kapcsán. A borút működéséről Pataki Kinga és Zentai Judit borútmenedzsereket kérdeztük.
20 éve annak, hogy a Villány-Siklósi Borút Egyesület – elsőként az országban – megalakult. Helyi borászok és polgármesterek hozták létre 1994-95 között, a fejlesztési elképzelések alapján. Magának a borútnak a kialakítása 1996-ban kezdődött meg. Az alapítókhoz idővel egyre többen csatlakoztak, és ma már a borvidék közel kilencven szolgáltatója és mind a tizenhét borvidéki település borúti tag.
Mi a célja egy borútnak?
Az egyesület céljai a borvidéki borút megformálása, a borturizmusban rejlő lehetőségek kibontakoztatása , a bor- és a falusi turizmus támogatása, fejlesztése, a Villányi borvidék szőlőültetvényeinek, ökológiai arculatának megóvása, a művészeti, kulturális, műemlék és népi építészeti értékek védelme, és ami a legfontosabb: az összefogás erősítése. Kezdetektől fogva segítjük vállalkozóinkat. Szorgalmazzuk az önképzést, nyílt napokat szervezünk, ahol tagjaink egymás szolgáltatásainak megismerése révén tanulhatnak egymástól. Ezen programunk nagyon népszerű, alkalmanként negyven tag vesz részt.
Elsősorban a tagok egyéni erősítésén keresztül látjátok keresztülvihetőnek az előrelépést?
A tagjaink sikerei mentén válhatunk mi is sikeressé. Fontosabb eredményeik, rendezvényeik folyamatosan olvashatók honlapunkon, illetve közösségimédia-oldalainkon, igyekszünk naprakészek lenni. Ehhez szükséges a kölcsönös információszolgáltatás, ezáltal online felületeink látogatottsága is egyre növekszik.
A hozzánk látogatók tájékozódásának segítésére információs irodát működtetünk. Érdekes, hogy inkább a külföldiek keresnek minket, akik nagyon sok helyről érkeznek. A közelmúltban lengyel, amerikai, ausztrál, kanadai, szlovén, orosz és horvát turisták érdeklődtek nálunk.
Ezenkívül információs táblarendszert is kiépítettünk, amelyek egyrészt minden hozzánk tartozó település bejáratánál jelzik, hogy a vendég borúti településre érkezett, másrészt irányjelző nyilaink konkrét szolgáltatóink megtalálását segítik. A települések központjában kiállított térképek pedig a tagok elhelyezkedésén túl a látnivalókat is bemutatják.
Ezen túl folyamatos feladatokat jelent a közösségi marketingtevékenységek végzése is. Ebbe beletartozik a borúthoz tartozó szolgáltatók kínálatának fejlesztése, új piacok és vendégkör megnyerése, valamint a térség imázsának és brendjének még magasabbra történő pozicionálása.
Milyen eszközökkel igyekeztek elérni ezt?
Több ezer példányszámban megjelenő kiadványokat készítünk, a prospektusokon túl könyveket és CD-ket is. A kommunikáció szempontjából nagy jelentőségűnek tartom a legjobb magyar nyelvű turisztikai oldal díjjal jutalmazott weboldalunkat, valamint az ehhez kapcsolódó, hírekről, programokról információt nyújtó heti hírlevelünket. Persze ezt, a ma már hagyományosnak számító kommunikációs csatornát kiegészítjük a legmodernebb közösségi oldalak, a Facebook és a Twitter használatával.
Mindemellett rendszeresen jelenünk meg szakmai vásárokon és egyéb bemutatókon, készítettünk már filmet és folytattunk országos reklámkampányokat. Rendezvényeinkhez kapcsolódóan sajtóanyagot is készítünk, amelyet médiapartnereinknek továbbítunk. Ezenkívül study tourokat is szervezünk.
Mennyiben tudtok együttműködni a helyiekkel a közösségi marketing kapcsán?
Fontos eredménynek tartom, hogy 2008-ban megalakult a Villányi Marketing Műhely a nagyobb helyi pincészetek marketinggel foglalkozó munkatársainak bevonásával. A tagság a Villányi Hegyközséggel együttműködve a borvidék stratégiájának kialakításán és megvalósításán dolgozik.
Közös sikerünk a „Villány, természetesen!” szlogen kommunikációja. A hasonló című kiadványunk a borvidéken egyre nagyobb teret nyerő ökológiai művelésmódot állítja a középpontba. Mindezt nem csupán marketingcéloknak megfelelően tesszük, hanem annak okán, hogy a hazai borvidékek közül a területi arányokat figyelembe véve itt a legjelentősebb ez a környezetet kímélő gazdálkodási mód, és ez a jövő üzenete.
Ugyancsak a Műhely működésének köszönhetően fogalmazódott meg a kikericses logó által jelképezett eredetvédelmi törekvések jelentősége és kommunikációjának fontossága, valamint a borvidék határait jelző hordó formájú borkapu megszületése. A jövő feladatának számít a borvidék zászlósborának tartott cabernet franc-t egyre jobb és méltóbb pozíciójának megtalálása.
Ami még nagyon fontos, hogy ez a kis kreatív csapat hozta létre, álmodta meg a júliusi Villányi RozéMaraton fesztivál, amely igazán fiatalos, lendületes, humoros színfoltja a nyári programkínálatnak, és évről évre egyre több látogatót vonz.
Cikkünket holnap ITT folytatjuk.
Ha értesülni szeretnél a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezz Primőr hírlevelünkre!
Winelovers borok az olvasás mellé
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!