A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Drágakövek, arany, diplomácia: ebből lesz a német borkirálynő

Ott karriercél, nálunk vicc tárgya a cím

2015-08-10 | Bánlaki D. Stella


Drágakövek, arany, diplomácia: ebből lesz a német borkirálynő

Németországban nagy hagyománya van a borkirálynő választásnak, a cím a borász családból származó fiatal lányok körében presztízs, sőt bizonyos életkorban valóságos karriercél. Nem véletlenül: a győzelem egyedi lehetőségeket jelent. Az új aranykorona kapcsán jártuk körbe a témát.


Az első német borkirálynőt 1931-ben válaszotották meg. Ma már mind a 13 német borrégió évente választ magának, közülük kerül ki egy évvel később ősszel az országos királynő. Így aztán régiónként sok volt-királynő rohangál, a középiskolákban komoly harc megy a barátságukért.

Nem véralapú dinasztia

 

Míg a hatvanas évekig a lányoknak a hagyományos német népviseletben kellett pózolniuk, valcert kellett táncolniuk és beszédeket mondaniuk, elvárás volt a klasszikus német vidéki lányokról kialakított kép prezentálása is. Az 1966-os Süddeutsche Zeitung például így írta le őket:

a dűlők igazi lányai, akik erőteljes képet sugároznak, erősek és egészségesek.

 

A borkirálynők diplomáciai funkciója a nyolcvanas években erősödött meg, ezzel párhuzamosan pedig a hagyományos ruha, a dirndl is eltűnt a lányokról. A kilencvenes évektől a megválasztottak előtt megnyílt az út a politika, diplomácia világába is, később pedig, ahogy a marketing, a gasztronómia, és a üzletasszonyi/vállalkozói pálya divatos területekké váltak, a korábbi királynők nagy előnnyel próbálhatták ki magukat e szakmákban is.

 

Drágakövek, arany, diplomácia: ebből lesz a német borkirálynő

Borvidéki uralkodók

Lehetek én is az az egy

 

A borkirálylányokat ma már alapvetően nem szépség alapján választják, a szaktudásuk legalább olyan fontos. Korábban csak azok indulhattak a versenyen, akik valóban borász felmenőkkel rendelkeztek, ma már csak annyi a lényeg, hogy "erős kötődésük legyen a borhoz", legyen kapcsolódó előképzettségük, és a választás napjáig betöltsék 18. életévüket. Fontos az idegen nyelvek ismerete, a külkereskedelmi ismeretek és a közszereplési készségek, hiszen akit megválasztanak, annak a következő egy évben számos rendezvényen aktívan részt kell vennie, az egy év alatt mintegy háromszáz alkalommal kell szerepelnie kül- és belföldön egyaránt.

 

A versenyt minden évben a German Wine Institute szervezi, és a legfőbb attrakciójára, vagyis magára a koronázásra rendszerint a neustadti szüreti fesztiválon kerül sor. Jelenleg a 66. lány uralkodik, a Pfalz borrégiót képviselő Janina Huhn, így az ő fejéhez igazították a legújabb aranykoronát, amin az utóbbi egy hétben négy aranyműves dolgozott megállás nélkül.

 

Drágakövek, arany, diplomácia: ebből lesz a német borkirálynő

Janina Huhn és udvarhölgyei az új koronában

 

Ezüst, arany, drágakő

 

Az új korona, pontosabban tiara 15 év után váltja az előzőt, és sorban ez a hatodik. Ezt már számítógépen tervezték meg, modelljét egy 3D-nyomtatóval nyomtatták ki, ez alapján készült el az ezüst alap, amelyet később arannyal vontak be. A lendületes minta a hegyeket és a szőlősorokat próbálja leképezni, középre pedig a DWI szőlőfürtre emlékeztető logója került. Ezen kívül a 13 borvidéket jelképező 13 drágakövet is tettek rá. Az alábbi videón látványosan bemutatják a folyamatot. 

 

 

A korona évről évre gazdát cserél majd, a készítők mindig aktuális viselőjéhez alakítják a formát. Németország borászlányai szemében pedig még biztosan jó ideig nem csökkent a cím rangja, és a vidéki középiskolák végzős osztályaiban továbbra is komoly harc folyik majd nagyszünetben a már megválasztott szerencsések barátságáért. Ahogy ezt nemrég Rheingauban láttam.

 

Magyar borkirálynők?

 

Magyarországon az elmúlt pár évben rendeztek már hasonló versenyeket, bár nem minden borvidéken, az országos cím megszerzéséhez pedig nem volt előfeltétel a vidéki győzelem. A cím itt értelemszerűen messze nem olyan jelentős, mint a 84 éve rendületlenül választó Németországban. Miközben ott nemcsak a Német Borintézet, de a sajtó, sőt, tapasztalataim szerint maguk a borász családok is értékként és lehetőségként tekintenek erre a szokásra, addig itthon a versenyfeladatokkal is inkább viccesnek, könnyednek próbálják beállítani ezt a versenyt, a beszámolók többsége pedig obszcén utalásokkal próbálja degradálni a gyenge próbálkozásokat.

 

Forrás.

 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!