Így add el más borát: ilyen volt az első bormarketing képzés
Borkollégium
2017-01-10 | Török AnnaMióta a Borkollégium a belvárosba, egy vadiúj helyre költözött, számos új típusú kurzust és tanfolyamot indít. Én ezek közül a legelső Bormarketing és értékesítés tanfolyamot jártam végig. Elmesélem, milyen volt, és végül 7+1 tippben a tanulságait.
A Borkollégium a bormarketing képzését a Gazdasági Egyetem oktatóival közösen tartja. A tanfolyam négy modulból áll, minden modulban két oktató váltja egymást. A képzés szombatonként zajlik 9.00-tól 16.30-ig.
Első alkalommal
Dr. Harsányi Dávid, az egyetem docense, marketingkommunikációs szakember a marketingszemlélet fontosságára hívta fel figyelmünket. Ahogy ő mondta, balatonos érzéssel: először csak a lábunkat tettük bele, majd szépen elmerültünk a témában.
Szerinte nagyon fontos, hogy megismerjük a piacot, és annak igényeiből induljunk ki, a marketing lényege ugyanis a piac és a borászat összehangolása, ami a piac megfelelő ismerete nélkül nem lehetséges. Magyarországon a borászatok számát nagyjából ezerre teszi, melyből 300 aktív és 200 nagyon aktív. Ilyen konkurencia mellett egy jó marketingstratégia hatalmas lépéselőnyt jelenthet. Beszélgettünk még a marketing alapjairól, a marketingmixről, mindent a borra és a borászatokra vonatkoztatva, főként hazai példákon keresztül.
Az ebédszünet után Dr. Totth Gedeon egyetemi docens, a Magyar Marketing Szövetség Agrár- és Élelmiszermarketing Tagozatának elnöke a piackutatás lehetőségeiről beszélt. Megtudtuk, hogy ennek alapja a problémák megfelelő megfogalmazása, ha ez nem sikerül, akkor nem tudunk továbblépni. Ezután egy nagyon érdekes téma következett, a piacismeret, azon belül is a vásárlói szokások és a fogyasztói magatartás.
A tanfolyam második napján
Dr. Totth Gedeontól megtudhattuk, hogy milyen lépésekben alakítsuk ki cégünk marketingstratégiáját. Majd a márkázásról tanultunk. A megfelelő márka kialakításához szükségünk van arra, hogy tudjuk, mely piaci szegmenst szeretnénk elérni, és figyelnünk kell a piaci réseket. Itt azt is megtudhattuk, hogy mi köze van a cinkének, a kakukknak és a harkálynak a marketinghez. (Egy-egy stratégiát jellemeznek magatartásukkal.) A márkázáson belül pedig bővebben szó esett a névválasztásról, logó választásáról is.
A nap második felében megismerkedtünk a Törley Pezsgőgyár korábbi értékesítési vezetőjével, Dr. Kopcsay Lászlóval, aki jelenleg a BGE Marketing tanszékének munkatársa. Ő a termékpolitika és az árpolitika világába vezetett be minket. Megtudhattuk tőle, hogy mely szakaszokon megy át egy termék a piacra kerülése után. Hogyan érdemes kialakítanunk a termékkínálatunkat. Biztosan jó-e az, ha nagyon széles termékszortimenttel dolgozunk. Ezután a kiegészítő szolgáltatásokról beszélgettünk hosszan, sok gyakorlatias tanáccsal. A modul utolsó témája pedig az árstratégia volt.
A harmadik modul első felében
Dr. Kopcsay László beszélt a bor lehetséges értékesítési csatornáiról és azok csapdáiról. (Például a hipermarket polcain porosodó borokról.) Céljaink között kell, hogy szerepeljen minél több értékesítési csatorna felkutatása és a saját pincei eladásunk népszerűsítése. Ennek sikerességéhez ki kell alakítanunk egy megfelelő méretű kóstolóhelyiséget, és minden kóstoló után lehetőséget kell nyújtanunk a vásárlásra.
A hosszabb szünet után Dr.Harsányi Dávid gondolatait hallgattuk arról, hogy hogyan érdemes kommunikálnunk vásárlóinkkal. A kommunikációra való pénzköltést egyfajta befektetésnek kell tekintenünk, ennek szerepét ne kicsinyítsük le. Nagyon fontos, hogy összhangban legyen a marketingstratégiánk a kommunikációnkkal. Jól válogassuk meg, milyen hangzású szavakat használunk. Ezen hasznos tanácsokon kívül arról is beszélgettünk, hogy mik a közösségi média buktatói.
A negyedik napon
Dr. Mészáros Gabriella, a Borkollégium igazgatója a borkultúráról beszélt. Nemzetközi kitekintések és egy rövid kvíz következett a borfogyasztás tendenciáiról. Majd megtudhattuk tőle, hogy melyek a borminőséget leginkább befolyásoló tényezők, ezután a nemzetközi és hazai borversenyekről esett szó és arról, hogy miért fontos részt vennünk rajtuk.
A tanfolyamot a házi feladat megbeszélésével zártuk, kóstolóval egybekötve. Egy tízperces prezentáció keretében mindenki felvázolta egy választott borászat teljes marketingstratégiáját, közben a borászat borait kóstoltuk. Érdekes és tanulságos volt ez az utolsó óra, csakúgy, mint az egész tanfolyam.
Összességében, elmondhatom, hogy a Borkollégiumban eltöltött órák oldott, családias hangulatban teltek. Az előadók hangsúlyozták a beszélgetés és a visszajelzések fontosságát. Kéthetente találkoztunk , így mindenkinek volt ideje feldolgozni azt a sok információt, amivel egy-egy alkalommal gazdagabb lett.
Aki kedvet kapott a képzéshez, itt tud jelentkezni a következő kurzusra februári kezdéssel.
Végül a tanfolyam alapján 7 + 1 marketingtippünk borászatoknak
1. Hangoljuk össze a borászat tevékenységét a piac elvárásaival
Mindig a piacból induljunk ki, figyeljünk a visszajelzésekre és alkalmazkodjunk, azonban ezt úgy tegyük, hogy közben egy lépéssel a piac előtt járunk. Figyeljük a külföldi borfogyasztási tendenciákat, és gondolkozzunk rajta, hogy milyen irányba mozdulhatnak el a borfogyasztási szokások. Ne essünk abba a hibába, hogy kizárólag a borász filozófiáját követjük.
2. Építsünk saját brandet
Borászatunknak legyen egy jól felismerhető, szerethető márkája. Ha nincs márka, akkor márkahűség sem tud kialakulni, így a fogyasztónak nincs hova visszatérnie.
3. Tervezzük meg jól termékeink dizájnját, megjelenését
Bár a vásárlók nem szeretik bevallani, a külcsíny nagyon fontos a borválasztáskor. Egyáltalán nem mindegy, hogy milyen csomagolásban kerül borunk az üzletek polcaira. A jól megválasztott címke, üveg, előnyt jelenthet számunkra. A címke tervezését bízzuk megfelelő szakemberre.
4. Keltsünk érzelmeket a vásárlókban
Ismerjük fel, hogy a vásárlási döntések emocionálisan születnek. Egy kedves kis idézet a boros palack címkéjén, egy személyes találkozás a borásszal, netán a borászat hangulatos picéjében, mind olyan élmények, amelyek erősítik a fogyasztók kötődését hozzánk.
5. Legyünk elérhetőek
Vásárlóink számára legyünk mindig elérhetőek, sose legyünk zárva. Mindig legyen egy tervünk olyan esetre is, amikor nyitvatartási időn kívül keresnek meg minket. Az egész vállalat legyen a vásárlóért.
6. Sajátítsuk el a stratégiai gondolkodást
Vegyük figyelembe, hogy a tervezési folyamat végső pontja a megvalósítás. Ezt meg kell előznie a helyzetelemzésnek, célmeghatározásnak, a stratégia és a taktika kiválasztásának. Csak akkor ugorjunk fejest a megvalósításba, ha már átrágtunk magunkat az ezt megelőző lépéseken. Ez sok időt igényel, azonban így nagyobb eséllyel érünk célt marketingtevékenységünkkel.
7. Gondolkodjunk szolgáltatás-elemekben
Törekedjünk rá, hogy borászatunk ne csak bort adjon, hanem élményeket is. Egy jól sikerült borkóstoló, borvacsora, dűlőtúra, vagy egy finom pincepörkölt örökre hozzánk kötheti vásárlóinkat.
+1. Ismerjük fel, a borász a márka lelke lehet
A bor bizalmi termék, a vásárlók szeretik tudni, hogy honnan, kitől származik. Vezessünk személyesen borkóstolókat, jelenjünk meg minden borfesztiválon, beszélgessünk a vásárlóinkkal, meglesz a hatása.
Winelovers borok az olvasás mellé
Hasonló cikkek
Magyar fotós, a Borkollégium oktatója nyerte az OIV Centenáriumi fotópályázatát
Küldetésük a magyar bor (X)
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!