A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Minőségi bioborok, hipster sommelier-k, online közösség

Jancis Robinson új könyvéről

2015-12-25 | Tóth Zsófia


Minőségi bioborok, hipster sommelier-k, online közösség

Jancis Robinson a természetes borokról, a pontozás jelentőségéről, és a hipster sommelier-k felemelkedéséről adott interjút nemrégiben a Grape Collective-nek. A Master of Wine interjúra könyve, az Oxford Companion to Wine negyedik kiadása alkalmából került sor.


A maga 825 oldalával és közel 4 kilós tömegével az Oxford Companion to Wine negyedik kiadása megjelenésében és tartalmát tekintve is "súlyosnak" ítélhető, és még mindig érdemes a "borbiblia" címre. Arra a kérdésre, hogy milyen mértékben változott a borszakma az enciklopédia 1994-es első kiadása óta, Robinson a Grape Collective-nek azt feleli, hogy jelentős mértékben.

 

A  2006-os utolsó kiadás után az átdolgozás 2 éven át tartott, és az új kiadás világszerte 186 szakértő bevonásával készült, a szerző a szöveg 60%-át átdolgozta és 300 új bejegyzést tett közzé a könyvben. Például a Hong Kongról szóló részben, a mobilos alkalmazások terén,  a narancsbornál, a természetes habzó boroknál (“pét-nat”), és a mineralitásról szóló fejezetnél, melyről meglepő módon korábban nem volt szó. Az organikus borok szintén új fejezetet kaptak.

 

 

Érdekes és egyben ellentmondásos területnek számít az organikus bor mozgalom - egy évtized alatt a peremterületről központi témává küzdötte fel magát. Az MW a minőséget érintő kérdésekről is beszélt, mint az élesztőbaktériumok és szulfitok mérsékelt használata. Szerinte az organikus borok minősége általánosságban javul. Az egyetlen dolog amivel nem ért egyet, az a “mindent vagy semmit” mentalitás, és az az elvakultság, amely néha az organikus borokhoz köthető. Vannak olyan emberek, akik szerint ami nem 100%-osan természetes, az már ördögi. Robinson szerint ezért némelyik párizsi borbár tehető felelőssé.

Dél-Afrika rajongó

A következő kérdés, hogy az elmúlt években mely felfedezésre váró borrégiót találta a legizgalmasabbnak. Jancis Robinson erre azt a választ adja, hogy sok újdonság érdekli, jelenleg a déli félteke tartja izgalomban. Véleménye szerint New Yorkban nem divatos az ezen vidékekről származó borokról beszélni, őt mégis teljesen lenyűgözi Dél-Afrika borászainak új generációja, valamint a chilei régiók, melyek újonnan felfedezett régi borvidékek, úgy mint Maule. Amikor csak lehetősége nyílik, felhívja ezen vidékekre a figyelmet. Az új generáció meg fogja változtatni az emberek dél-afrikai borokról alkotott véleményét.

Az olyan borászok, mint Eben Sadie, Chris és Andrea Mullineux, valamint többek között Adi Badenhorst fel fogják nyitni az emberek szemét: ezek a palackok nem a francia borok másolatai, hanem speciálisan dél-afrikaiak, mondja JR, majd megjegyzi: egyáltalán nem az az eset áll fenn, hogy Európa monopol helyzetben uralkodna a terroir és a kézműves termelés fölött.

 

Minőségi bioborok, hipster sommelier-k, online közösség

A hipster sommelier-k

A következő téma az új generáció a sommelier társadalomban, mely felemelkedőben van: a hipster, laza, szuper-cool sommelier. JR szerint fantasztikus, hogy ennyi lelkes fiatal szeretne borszakértővé válni, ez jó energia. Az más kérdés, hogy sokszor zárt csoportot alkotnak. Utazása során az USA-ban számos szörnyű borlapot látott, melyek közül számos hasonlított egymásra. Mivel a sommelier társadalom szerinte eléggé zárt és kicsi, ezért könnyen teret nyerhet az előítéletesség, és beszűkültté válhat a látásmód.

 

Ez mennyiben különbözik a brit sommelier szcénától? – szól a következő kérdés. JR véleménye szerint a brit sommelier-k még nem érték el ugyanazt a státuszt. Inkább a fiatalabb generációhoz tartoznak, és Franciaországból jönnek. Általánosságban Angliában a dolgok nem annyira extrémek, mint az USA-ban: beszélhetünk akár a pontozás mindenhatóságáról a régi időkben, vagy akár a sommelier-k imádatáról mostanság.

Online a bor

A következő kérdés a közösségi médiára vonatkozik, valamint arra, hogyan változtatja meg azt a módot, ahogyan a borról beszélünk. JR állítása szerint a közösségi média nagyon jót tett a borkereskedelemnek. Mióta ezen a területen dolgozik, próbálja oktatni, informálni az embereket, és elegendő magabiztosságot adni a vásárlóknak, hogy meg tudják hozni saját döntéseiket. Sokan ma nagyon kényelmesnek tartják a borról származó ismereteiket az Instagramról beszerezni. Még ha ez azt is jelenti, hogy kevesebben veszik meg a könyveit, nem panaszkodik, mert ez jót jelent számunkra, mint a boros közösség.

 

Volt idő, amikor könnyű volt a hozzáértőknek, mint ő is, biztonságos távolságból kifejteni véleményüket, azt soha nem kérdőjelezték meg. Manapság az emberek bevonódnak, kommentelnek, és akár le is szólhatják az adott szerző gondolatait. Szerinte több felelősséggel tartozunk azért, amit kimondunk, és úgy gondolja, hogy ez egy egészséges folyamat.

 

Minőségi bioborok, hipster sommelier-k, online közösség

 

Arra a kérdésre, hogy a közösségi média hozzásegít-e minket egy olyan korszakhoz, ahol a pontrendszerek már nem bírnak olyan nagy jelentőséggel, JR azt feleli, hogy abszolút. Ez a folyamat Nagy-Britanniában már le is zajlott, a pontok már nem játszanak olyan fontos szerepet. De még mindig sokkolják őt az olyan horrorsztorik az Egyesült Államokból, miszerint bizonyos borokat nem tudnak eladni, mivel alacsony pontszámot kaptak. Ezen a ponton magából kikelve így kiált:

ez csak valaki más véleménye, az Isten szerelmére!

Mindenesetre minél több eladót szeretne látni, aki a saját ízlésére támaszkodik és figyelmen kívül hagyja a pontokat.

A női borszakemberek,

akik már sokat elértek a borüzletben, sokszor szerveznek csoportosulásokat és eseményeket. JR ezeket örömmel üdvözli és lát valami különlegeset ezekben a csak női résztvevők által szervezett eseményekben. A pinot noir kóstolókhoz hasonlítja őket, melyeken világszerte sokan részt vesznek, és mégis ezekről hallani, nem a cabernet sauvignon kóstolókról. Olyan nőket említ, mint Annette Alvarez-Peters a Costco-nál, aki az egyik legbefolyásosabb állással rendelkezik, és Cathy Corison, aki egy befolyásos borászat tulajdonosa és fiatal női sommelier-k támogatója. Ám a bor üzletágban szerinte a legfontosabb pozíciókat még mindig férfiak töltik be, és ezen a téren még van hova fejlődni.

 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!