A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

A 2008-as Nyitott Pince Napok értékelés

Sikeres volt?

2008-07-12 | Tóth Adrienn


A Magyar Turizmus Zrt. és a Nyitott Pincék Szövetsége harmadik éve rendezi meg a Nyitott Pince Napok akciót, amelynek célja, hogy elsősorban a belföldi közönség körében borvidékeink és borkínálatunk ismertségét növelje, és a borkedvelők körét szélesítse. A 2008. május 10. és 12. között, pünkösdkor zajló eseménnyel kapcsolatban kérdőíves felmérést végeztek mind a részt vevő pincészetek, mind a vendégek körében. A felmérés eredményeit július 8-án hozták nyilvánosságra.


Ebben az évben több mint 120 pincészet csatlakozott, hogy a három nap folyamán a gazda vagy a borhoz értő munkatársa kedvezményes, illetve ingyenes borkóstolóval fogadja a betérőket, igény esetén megmutassa nekik a pincét, elmagyarázva a borkészítés rejtelmeit.

Összefoglalva az mondható el, hogy a Nyitott Pince Napok alatt a becslések szerint 23 000-en látogattak el a pincészetekhez, ez nyolcezerrel meghaladja a tavalyi eredményt. A megkérdezett vendégek közel 70%-a már korábban értesült az akcióról, és kifejezetten ezért utazott a helyszínre. A részt vevő pincészetek többsége jövőre is csatlakozni szeretne a rendezvényhez.

A Magyar Turizmus Zrt. többféle promóciós tevékenységet fejtett ki a siker érdekében. Az Utazás kiállításon szórólapokkal, rádiós és televíziós programajánló műsoraival, napilapok mellékleteivel, valamint a Tourinform Hálózat segítségével népszerűsítette a Nyitott Pince Napokat.

Az első évben a vendégek, míg tavaly a vendéglátók körében végeztek felmérést. Idén azonban mindkét felet megkérdezték, hogy minél teljesebb képet kapjanak az akció erősségeiről és gyenge pontjairól.

Mit mondanak a borfogyasztók?

A válaszadó vendégekről érdemes tudni, hogy 72%-uk felsőfokú végzettséggel rendelkezett, míg 21%-uk érettségivel. Így elhanyagolható az ennél alacsonyabb bizonyítvánnyal rendelkezők aránya. A válaszadók majd 40%-a 2006-ban, több mint 60%-a 2007-ben már részt vett a rendezvényen, és 26% volt azoknak az aránya, akik ezt mindkét évben megtették.

A válaszadók több mint 70%-a legalább félévente ellátogat egy pincészetbe, 22% negyedévente, míg 19%-uk ezt havonta megteszi. A legtöbben barátokkal, ennél kevesebben családdal vagy partnerükkel, házastársukkal látogattak a helyszínre. A baráti társaságok átlagos létszáma hét fő fölött volt, míg a családok esetében ez a szám négyre csökkent.



A vendégeknek egy ötös skálán kellett értékelniük a kialakult benyomásokat. Összességében négyesnél jobbra értékeltek mindent, legjobbnak a pincék megjelenését tartva, de ezt követte szorosan az akció szabályainak betartása, a kiszolgálás minősége, a tájékoztatás és a borválaszték is. Leginkább az ételválaszték értékelése távolodott el a többitől, ez kapta a leggyengébb jegyeket, így a szervezők szerint is érdemes lenne ezután erre a korábbinál nagyobb figyelmet fordítani.

És mit mondanak a borászok?

A pincék háromnegyede mindhárom évben részt vett az akcióban. Azok a pincék, amelyek visszajuttatták az általuk kitöltött kérdőívet, körülbelül 7100 vendégről számoltak be, ez átlagosan 187 főt jelentett pincénként. Ezekből a számokból következtettek a statisztikusok az összesen körülbelül 23 000 vendégre, a tavalyi 15 000-rel szemben.

Bár a rendezvény, mint azt már korábban említettük, elsősorban belföldieknek szólt, ennek ellenére legalább minden második pince fogadott ez idő alatt külföldi vendégeket is, akiknek többsége Németországból érkezett, de voltak osztrákok, amerikaiak, csehek, szlovákok, olaszok, svédek, franciák, hollandok és angolok. A pincészetek erre a legtöbb esetben fel is voltak készülve, több mind 90%-uknál beszéltek angolul vagy németül.

A válaszadók jóval kevesebb, mint egyharmada választotta a két napos nyitva tartást, a legtöbben kitartottak három napon keresztül. A pincék háromnegyedében egyéb szolgáltatást is igénybe lehetett venni, mint a borvásárlást, étkezést, pincelátogatást, de a borászatok egyötöde szállást is tudott biztosítani. Egyéb programként egy közeli kápolna megtekintését, lovaskocsikázást, múzeumlátogatást, íjászatot, kürtöskalácssütést vagy egy borlovaggá avatás ceremóniájának megtekintését javasolták.



A legtöbb pince a központi marketing akció mellett egyénileg is meghirdette a Nyitott Pince Napokat. Saját vendégkörüket honlapjukon, az iwiw-en, hírleveleken és a helyszínen elhelyezett hirdetéseken keresztül kívánták elérni, de csatasorba állították a helyi médiát is. 

Hogy ne csak elvont számokról, hanem konkrét véleményekről is szó legyen, megkérdeztük a Villányi Borvidéken fekvő Vylyan Pincészetet, hogy milyen tapasztalataik vannak a Nyitott Pince Napokkal kapcsolatban, és hogy miben változott az esemény lefolyása idén. Iványi Emese nyilatkozott a Vinoportnak a pincészet részéről:

„A nagy pincevándorlás, a Nyitott Pincék Napja először Palkonyáról híresült el itt, a baranyai térségben. Mondhatni, a baranyaiak a Nyitott Pincékről egyből Palkonyára asszociáltak. Jól mutatja az érdeklődés növekedését, hogy ezeken a napokon Palkonya mellett már szinte minden borvidéki település sok vendéget fogad. Pár éve a látogatottság vasárnap rajzolta ki a csúcspontot, de a szombat és a hétfő sokkal gyengébb volt. Idén már szombaton is felköthettük a gatyánkat. Hétfőn - tapasztalataink szerint - a hazautazók borbeszerzése a legjellemzőbb.



A Pünkösdi kezdeményezéshez mi is korán csatlakoztunk, pedig nálunk csak 2005 óta létezik borkóstoltatás, vendéglátás. Ennek köszönhetően már a kezdetektől nagy volt az érdeklődés, tele volt a pincénk pünkösdi bortúrázókkal. A Bortúra előtti hetekben máig rendszerint egymást érik az érdeklődő telefonok, bejelentkezések. Az új látogatók inkább le-le ragadnak egy kellemes helyen, jó pár pohár bor mellett. A visszatérő bortúrázók viszont szinte óramű pontossággal jelennek meg minden évben. Ők komoly útvonalat készítenek, céltudatosan mennek egy-egy pincészethez.”


A három nap sikereit pedig mi sem bizonyítja jobban, minthogy több pincészet nem is várja meg a következő pünkösdöt, hanem még ez év folyamán hasonló, helyi akciókat indít. Például bizonyos borvidékeken minden hónap adott napján kedvezményt kapnak a törzsvásárlók, szombatonként pincelátogatást tesznek lehetővé, vagy éppen a szüret idején esetleg az adott településen zajló eseményekhez kapcsolódóan hirdetnek akciót.

Ha értesülni szeretnél a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezz Primőr hírlevelünkre!

 

 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!