A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Tíz éves a Radovin

Radosevics Radovánnal beszélgettünk 1. rész

2011-12-05 | Tóth Adrienn


Úgy tűnik, mintha minden borkereskedés mostanában ünnepelné valamelyik nevezetes születésnapját. Ennek apropója számunkra jó lehetőség arra, hogy néhány interjú segítségével betekintsünk ebbe, a talán kevésbé lírainak tűnő világba, megismerve néhányat azon kérdések közül, amelyek a borpiac ezen részét mozgatják. Az összes szülinapos közül valószínűleg a Radovin ünnepli a legkerekebb évfordulóját, hiszen épp idén novemberben lett tíz éves. A következőkben a borkereskedés mozgatórugójával, Radosevics Radovánnal beszélgettünk.


Nem vagy nagykereskedő, de kiskereskedőként az sem általános, hogy több üzletet is üzemeltet valaki. Mégis hol helyeznéd el magad a hazai piacon?

Valóban, a hazai közegben méretemet tekintve nagyobb forgalmat képviselek, mint a legtöbb kiskereskedő, de messze vagyok az ismert nagykereskedőktől is. Úgy gondolom mára a jelentősebb nagykereskedők szinte multikká fejlődtek, ami jó dolog, hiszen sok bor fogy általuk. Én azonban úgy döntöttem, nem ezt az utat követem, hozzájuk képest megmaradok kicsinek.

Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy máig személyesen ismerem a törzsvásárlóim 90%-át, és a munkatársaim személye sem változott jelentősen az utóbbi években. Véleményem szerint ennek a két szempontnak köszönhető, hogy mára egy stabil törzsvásárlói kört alakítottam ki.

Miért fontos a személyes jelenlét?

Szerintem ennek kulcsszerepe van abban, hogy idáig eljutottunk. Emberileg is fontosnak tartom a kapcsolatot mind a borászokkal, mind a vevőkkel, de emellett úgy gondolom, hogy annak is jelentősége van az összképben, hogy a mai napig minden munkafolyamatban részt veszek a csomagolástól, a szállításon keresztül az adminisztrációig.

Hogy jutottál el idáig?

Tíz éve, 2011. november 13-án indult el az első bolt a Hidegkúti úton, azután 2008 nyarán nyitottam a másodikat Újlipótvárosban, elsősorban a barátaim miatt, hiszen itt nőttem fel. Egy hónapja pedig a Hegyalja úton került fel a Radovin felírat a harmadikra. A célom most öt üzlet és egy jól működő webshop üzemeltetése, és majd, ha a gazdasági környezet is megengedi, szívesen gondolkoznék újra egy borbárban és kávézóban.

Jó ideig csak egy kereskedéssel kellett foglalkoznod, most pedig már háromra kell ügyelned. A gyarapodás milyen nehézségeket hozott?

Ahogy növekszik az ember, egyre több információval találja szembe magát, és ezt nem könnyű ugyanolyan eredményességgel feldolgozni. A kínálatomat tekintve ezt a kérdést úgy kezelem, hogy vállalom a kedvenc borászaim körét. Velük szívesen dolgozom együtt, nemcsak azért, mert megbízom boraik minőségében, hanem az eddigi együttműködésünk alapján tudom, emberileg is számíthatok rájuk.

Mi jelenthet kritikus pontot ebben a kapcsolatban?

Óriási problémának tartom, hogy a borkereskedők nagy része minden bort mindig jónak tart. Sőt, úgy látom, mintha bizonyos pincészetek körül egy védőburok alakult volna ki, pedig nagyon veszélyes lehet az, ha valaki nem kap valós visszacsatolást az általa elvégzett munkáról.                                                       

Jól fogadják a borászok az esetleg kritikus megjegyzéseket?

Ebben a kérdésben nehéz általánosítani, de tapasztalataim szerint a második generációba tartozó, most fiatal borászok sokkal nyitottabbak rá, mint a szüleik voltak. Félreértés ne essék, itt nem egy mindig hibát kereső hozzáállást várok el a kollégáim részéről, az építő kritikát tartom fontosnak. Ha valaki borkereskedőként működik, annak meg kell tudnia fogalmazni, hogy miért nem tetszik neki egy bizonyos bor.

A gazdasági helyzet egyértelműen kedvezőtlen az összes piaci szereplőre nézve, mégis mit gondolsz, hogyan javulhatna a szituáció a szakma által?

Jó lenne, ha mindenki a saját szakmai tudatosságára és kreativitására alapozva egy önálló működési rendszert alakítana ki. Sajnos ezzel szemben ma azt látom, ezen a területen mozgók nem elég kreatívak, inkább lopkodják egymástól az ötleteket.

Személy szerint nyolc-tíz olyan borkereskedelemmel foglalkozó szakembert ismerek ma Magyarországon, akiket tisztelek piaci működésük miatt. Sajnos úgy látom, felhígult a szakma, sok borászt is becsaptak akarva vagy akaratlanul borok értékesítésével foglalkozó cégek, emberek. Ennek pedig az lett az eredménye, hogy sok termelő bizalmatlanná vált a borkereskedőkkel szemben. Nem hibáztatom őket ezért, sokan buktak nagyot nem hozzáértő értékesítő partner miatt.

Cikkünket holnap folytatjuk.

Ha értesülni szeretnél a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezz Primőr hírlevelünkre!

 

 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!