A magyar borért dolgozók eszmecseréjének fóruma
A márciusi Borjog és Bormarketing Konferencia idén is izgalmas programot ígér
2018-02-09 | VinoportAz idei évben március első napján kerül megrendezésre a Borjog és Bormarketing Konferencia, amely mindenekelőtt hathatós felülete kíván lenni a magyar borért dolgozók eszmecseréjének. A konferencia két főszervezőjét, Rókusfalvy Pált és dr. Prónay Bencét kérdeztük az eddigi tapasztalatokról és az idei aktualitásokról.
Milyen igény és szándék hívta életre az első Borjog és Bormarketing Konferenciát?
Rókusfalvy Pál: A konferencia a 2013-as indulása óta évről évre világos célokat fogalmaz meg: a legfontosabb, hogy olyan szakmai fórum lehessünk, amelyen az ágazatban dolgozók – a borászok, szőlészek, jogi és marketing szakemberek, szakpolitikusok, kormányzati szereplők - tájékozódhatnak, véleményt tudnak formálni, eszmét cserélni és ütköztetni. A fő cél az volt tehát, hogy egy olyan hatékony kommunikációs felületet hozzunk létre, amely képes pozitívan befolyásolni a magyar bor jövőjét.
Mik voltak a korábbi évek konferenciáinak fő tapasztalatai, tanulságai?
Dr. Prónay Bence: Az elmúlt öt esemény már az elsőtől kezdve következetesen igazolta, hogy szükség van egy ilyen kommunikációs felületre. Alkalom a konferencia arra is, hogy évente megálljunk, számot vessünk az elmúlt időszakkal, közösen tervezzük a jövőt és megbeszéljük a neuralgikus kérdéseket, aktualitásokat. Az ágazat véleményformálói nyilván nem évente egyszer és nyilván nem csak nálunk találkoznak, de ilyen áttekintésre, ilyen szakmailag is inspiráló közegre – a kötetlen beszélgetés lehetőségével is kiegészítve - máshol nem találnak.
A konferencia egyik főszervezője: dr. Prónay Bence
Miért éppen ezt a két területet - borjog és bormarketing - állították a konferencia középpontjába?
Rókusfalvy Pál: Gondoljunk csak bele, hogy ez az a két fő terület, amely nagyban és napi szinten meghatározza egy borász, bor-közeli ember életét. A konferencia plenáris szakaszának jogi részében szinte már hagyományosan rendkívül fontos pályázati lehetőségeket jelentenek be; nyilvánvaló, hogy ezek az információk életbevágóak egy hosszú távon, korszerűsítésben gondolkodó gazda számára. E mellett szintén az egyik visszatérő témánk a borászok adminisztratív kötelezettségeinek csökkentése, amely valóban az ágazat egyik legsürgetőbb megoldandó feladata. Ezt egyébként borászként a személyes tapasztalom alapján is kiemelten fontosnak tartom, és nagy öröm azt látni, hogy, hogy ezen a téren sikerül eredményeket elérni, óriási hatással van ez a mindennapi munkánkra.
A marketing rész fontosságát talán meg sem kell magyarázni: kiváló boraink vannak, ideje, hogy értesítsük is erről a világot, hogy el is tudjuk azt adni. Marketing téren van mit behoznunk. A hagyományosan a rendezvény zárásaként megrendezett Bormarketing Kerekasztalon pedig valóban interaktív, izgalmas vita szokott kerekedni.
Milyen szempontok szerint határozták meg a témákat, kérték fel az előadókat?
Dr. Prónay Bence: Mi magunk is az ágazatban dolgozunk, Pali közvetlenül a szőlőből-pincéből, illetőleg marketing, kommunikációs oldalról, én jogi, politikai oldalról látom a folyamatokat. Látjuk, hogy mik az aktuális kérdések, problémák, látjuk, kik a kompetens szereplők, és fontos szempont az is, hogy külföldről is inspiráló személyeket tudjunk elhozni.
Melyek lesznek a 2018-as konferencia hívószavai, kiemelt témái, aktualitásai?
Rókusfalvy Pál: Az idei fő téma: „bor, kultúra, üzlet”. Ahogy már fentebb is említettük, a konferencia plenáris szakaszában most is igazán húsbavágó kérdések kerülnek terítékre: ez alkalommal is beszédes Kis Miklós Zsolt, a Miniszterelnökség agrár-vidékfejlesztésért felelős államtitkára előadásának címe: Milliárdok az ágazat szolgálatában.
A konferencia egyik főszervezője: Rókusfalvy Pál
A konferencia második részében hangsúlyosan a bormarketing kérdésekkel foglalkozunk, amikor az ágazati szereplők közösen vizsgálják a magyar bor lehetőségeit, egyeztetik céljaikat és ismertetik a vállalt feladatokat.
Szintén fontos törekvésünk, hogy a szakpolitikai és gazdasági szempontok megjelenítése mellett megfelelő hangsúllyal emeljük ki a mértékletes borfogyasztás, a borkultúra fontosságát is - ezen előadások között különösen izgalmasnak ígérkezik Dr. Zacher Gábor toxikológus főorvos úr előadása. A konferencia történetében első alkalommal képviselteti magát az előadók között a NAV, dr. Zámbó Péter dandártábornok úr, a szervezet bűnügyi főigazgató-helyettesének személyében, aki várhatóan egy akciókban bővelkedő előadásban ismerteti a szervezet ágazatot is segítő stratégiáját.
Mire számítson, aki részt vesz a konferencián?
Dr. Prónay Bence: A fenitek mellett rendkívül érdekes hazai és külföldi előadásokat várunk, hiszen komoly véleményformáló szakembereket kértünk fel prezentációra: így Kanadából érkezik John Szabó Master Sommelier, a Volcanic Wines könyv nemzetközileg ismert és elismert szerzője, de eljön Dr. Ignacio Sanches Recarte, az európai borágazati vállalkozásokat képviselő szervezet (CEEV) főtitkára is. Az eseményt minden alkalommal egy interaktív bormarketing kerekasztal beszélgetés zárja – a felkért szakembereket „Bormarketing hangsúlyok 2020-ig” témában kérdezhetik majd a résztvevők. Reméljük, hogy ezúttal is konstruktív vitában vehetünk majd részt. A részletes program és a jelentkezési lap pedig megtalálható a konferencia honlapján.
Kiket várnak a közönség soraiba?
Rókusfalvy Pál: Természetesen minden érdeklődőt szeretettel látunk, de ha kicsit pontosabban kellene megfogalmaznom, akkor azt mondanám, hogy az eddigi konferenciák látogatói összetétele jól mutatja, hogy kiknek érdemes eljönni: szőlészek és borászok, borjogi és marketing szakemberek, borkereskedők, boros újságírók, de akár szakmán kívüliek is, akik érdeklődők, és szívükön viselik a magyar bor jövőjét.
Winelovers borok az olvasás mellé
Hasonló cikkek
Küldetésük a magyar bor (X)
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!