Budapestre költöztek a Bogyólé-címkék
Művészi Hordókat is hoztak magukkal!
2012-11-13 | Tóth AdriennDecember másodikáig lesz megtekinthető a budapesti iSKOLA Kulturális Központban az elmúlt nyolc év Bogyólé- címkéit és -címketerveit bemutató kiállítás. A tárlat ingyenesen látogatható, a teljes kép érdekében ugyanakkor javasolt hozzá egy pohár újbort kézbe venni! A helyszínen körbejárhatóak azok a Művészi Hordók is, amelyek a Vylyan teraszát teszik különleges látványossággá. Cikkünkben Szakál Évával, az idei címkepályázat nyertesével és Iványi Emesével, a projekt gazdájával beszélgettünk.
Az idei a nyolcadik év, amióta pályázatot írtok ki Pécsett a Vylyan újbora, a Bogyólé címkéjének megtervezésére. Nem laposodott el ennyi idő alatt ez az ötlet?
Iványi Emese: Érdekes dolog megfigyelni a boroscímkedizájn változását itthon. A címkepályázatunk ugyanazt a folyamatot képezi le kicsiben, ami az országban zajlik. Mi a Pécsi Tudományegyetem művészeti karának hallgatói, valamint a szakközépiskola diákjai számára hirdetjük meg a kezdetek óta ezt a versenyt. Fontosnak tartjuk, hogy ez ne országos megmérettetés legyen, lokálpatrióták vagyunk.
Az első években be kellett mennem az iskolákba, hogy elmagyarázzam a diákoknak: itt nem az ősz színeit hordozó, klasszikus címkék létrehozása a cél, hanem egy vidám, üde, játékos bor megjelenítése. Szüretkor a természet ugyan őszbe fordul, a bornak viszont ez az időszak jelenti az új életet, a tavaszt! Számomra is meglepő volt, hogy annak ellenére, hogy egy fiatal generációról beszélünk, nekik is időre volt szükségük, mire felbátorodtak, és kiléptek a komoly, melankolikus, földszínű-bordó boroscímke látásmódból.
Ma sokkal felszabadultabbak, bátrabbak, mint az első időkben, ezért úgy gondolom, nemhogy ellaposodásról nincs szó, de most kezd igazán izgalmassá válni a játék. Ebben az évben indult a Pécsi Tudományegyetemen az alkalmazott grafika szak is, és ez jelentősen hozzájárulhat majd a színvonal további emelkedéséhez.
Van tipped, mire érdemes figyelniük a jövőre pályázóknak?
I. E.: Ami talán a legtöbbször előforduló probléma, az a nem megfelelő tipográfia. Erre elsősorban a képzőművészetek világából érkező alkotóknak kell ügyelniük.
Ha alkalmazott grafikáról, jelen esetben egy boroscímkéről beszélünk, a tervezőknek érdemes tudniuk, hogy minden marketinges álma egy olyan címke, amelynek története van. Ha nem csak egyszerűen jól néz ki, de pozitív mondanivalója is van, az sokat lendít a bor értékén. Erre különösen jó példa az idei nyertes, Szakál Éva munkája is.
Honnan jött az ötlet? Milyen koncepció alapján készült a címke?
Szakál Éva: Az ötlet igazából már tavaly megvolt, csak akkor elnéztem a leadási határidőt, és kicsúsztam a jelentkezésből. Pontosan nehéz meghatározni, hogy egy címke végül is minek a hatására születik, hiszen ez általában egy sok összetevőből álló képlet. Tény azonban, hogy akkoriban sokat foglalkoztatott az elmagányosodás. Sokat gondolkoztam ezen a kérdésen, valószínűleg innen jött az ötlet, hogy egy emberláncot alkossak.
Az egymás kezét fogó alakoknak azonban csak egy része került fel a címkére, tulajdonképpen a pár negyede, hiszen a figuráknak a felső testük látható, és az is hosszában félbe van vágva. A látvány akkor lesz teljes, ha két vagy több palackot egymás mellé helyezünk, így ugyanis valóban kialakul az emberlánc. Ma is úgy gondolom, ez egy fontos mondanivaló, ami jó, ha rákerül egy olyan társasági italra, mint egy újbor.
A megnyitóról készült video IDE kattintva megtekinthető.
A kiállítás programajánlatáért kattints IDE!
Winelovers borok az olvasás mellé
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!