A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Franciaország és Ázsia

Gyümölcsöző kapcsolat mindkét félnek

2008-05-02 | Tóth Adrienn


A franciák felől már egy ideje jó pár olyan hírt kaptunk, hogy értékesítési problémáik vannak. Ázsiáról pedig tudjuk, hogy egy egyelőre kevéssé felfedezett, de az biztos, hogy kiaknázatlan piac, óriási gazdasági lehetőségekkel. A kérdés csak az, hogy milyen gyorsan szélesedik ez az új borfogyasztó közönség, és hogy meddig lesz elegendő számukra Franciaország borkínálata.


A francia export jól teljesített 2007-ben

2007. első tíz hónapjának eredményeit vizsgálva azt tapasztalhatjuk, hogy az exportértékesítés kilenc százalékkal nőtt 2006. ugyanezen időszakához képest. A legerősebb húzóerőt nem a klasszikus borkategóriák jelentették, hanem Champagne mellett Cognac. Az első talán nem meglepetés rendszeres olvasóinknak, a másodikról azonban eddig nem olyan sokat beszéltünk. Ez a régió ugyan nem teljesít olyan kiemelkedően és kiegyenlítetten, mint a buborékok hazája, mégis klasszikus italkategóriaként elismert az egész világon.

Az összes növekedés, hogy konkrétumokról is beszéljük, kilencmillió champagne, tizenkétmillió cognac és hatvanhétmillió hagyományos borosüvegnek felel meg. A két kiemelt kategória értékbeli növekedése messze meghaladja a mennyiségi növekedést a maguk kb. 15 százalékával. A felvásárló országok vezető csoportjában a klasszikus piacok mellett, mint az Egyesült Államok, Nagy Britannia, Németország és Belgium ma már ott van Japán is. Kína pedig, aki az előző évben még a tizenötödik volt, 2007-ben már benne volt az első tízben.

A kínaiak szeretik a francia bort

Az egyre szélesedő kínai középosztály szívesen fordul a francia borok felé, bizonyítja ezt az ország francia borimportjának háromjegyű százalékos növekedése is. Tavaly 145 %-kal növekedett az ország borainak bevitele az ázsiai országba. A cognac és egyéb párlatok sem maradtak el, 162 %-kal több pénzért vásároltak ilyen italokat a megelőző évhez képest. Ezzel speciel cognac téren Kína a harmadik legnagyobb felvásárló az USA és Szingapúr után.

Többek között valószínűleg annak köszönhető ez a siker, ahogy azt a Martell ázsiai értékesítéseinek irányítója elmondta, hogy a kínai párlatok sok hasonlóságot mutatnak a cognac-kal.

Azért érdemes ezeket a számokat végigrágni, hogy értékelni tudjuk, milyen óriási változás zajlott le az országban. Egy évtizeddel ezelőtt egy átlag kínai számára az elérhető borokat – átlagot mondunk, mert a top szállodákban, éttermekben és üzletekben már akkor is hozzá lehetett jutni néhány európai palackhoz – kizárólag a helyiek jelentették.

Jelenleg leginkább üzletemberek isznak francia borokat. Azonban egyre több kínai emel le a polcról nem hazai palackokat. A MasterCard felmérése szerint azonban még mindig messze a francia borok vezetnek az olasz vagy akár a helyi borokkal szemben.

Ez utóbbiakat főleg azok vásárolják, akik nem tudnak sokat a borokról, az igényesebb borfogyasztók választása jelenleg Kínában egyértelműen francia bor.

A kínaiak befektetnek Bordeaux-ban

A korábbiakat végiggondolva nyer igazán értelmet, ha egy mostanában lezajló bordeaux-i pincészet kínai felvásárlásával kapcsolatban azt halljuk a helyi borszervezet képviselőjétől, hogy „ez egy jó hír Bordeaux-nak, nagyon erős szimbolikus jelentősséggel bír.”

A befektető a Longhai International, egy kereskedelmi társaság, amely felvásárolta a Latour Laguens nevű 60 hektáros birtokot a borvidék Entre Deux Mers alrégiójában. A konkrét árról semmit sem lehet tudni, azonban az ingatlant közvetítő cég annyit elárult, hogy az adott terület árai mélyponton vannak, így 18-20 000 euró (a cikk írásakor 4,5-5 millió forint) közötti összegről lehet szó hektáronként.

A játszmák tehát nem kis tételekről szólnak. A lassan egyébként is tetőzni látszó, és a gyenge dollár miatt jelenleg vérszegény amerikai piac mellett szükség van egy új reménysugárra, egy új piacra, amely a következő pár évtizedre megoldaná a borvilág túltermelési problémáit. Kérdés, hogy milyen gyorsan, milyen ütemben fejlődik az ázsiai piac, és hogy ez milyen hatással lesz ránk, európai fogyasztókra nézve. Merthogy ez lesz a folyamat másik vetülete. Hamarosan foglalkozni fogunk a nem túl jó adottságokkal rendelkező 2007-es bordeaux-i borokkal és azok áraival. Ennek kiszámításában ugyanis már komolyan támaszkodnak a nagyhírű chateau-k az új kontinens szomjára.

Ha értesülni szeretnél a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezz primőr hírlevelünkre!

 

 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!