FurmintUSA
Kampány folyik a furmint népszerűsítéséért
2015-06-11 | Tóth AdriennA hazai szőlőfajták közül a furmint különös jelentőségre tett szert egyre magasabb minőségű száraz borainak köszönhetően az utóbbi években a magyar piacon. A FurmintUSA projekt célja, hogy ez az eredmény ne korlátozódjon határainkon belülre; azt szeretné elérni, hogy a szőlőfajta borai az Egyesült Államokban is ismertté váljanak. A terv megvalósításának módjáról és az eddig elért eredményekről Bálint Lászlót kérdeztük.
Mi a FurmintUSA program alapvető koncepciója? Honnan jött az ötlet?
A FurmintUSA tulajdonképpen egy brandépítési projekt. Az alapvető koncepció az, hogy az amerikai fogyasztókkal megismertessük a legfontosabb szőlőfajtánkat, ezáltal pedig elősegítsük a száraz furmintok értékesítését az amerikai, majd pedig a többi piacon. Nem mondhatom, hogy ez egy szikraként kipattant ötlet lenne, szerencsés véletlenek találkozásából állt össze a lehetőség és a feladat.
Tokajhoz való kapcsolódásom ismert. Jól ismerem a termelőket, az ott készülő borokat, és mindig is az volt a benyomásom, hogy ezek a borok mélyen alulértékeltek, sokkal nagyobb népszerűségre hivatottak. Elképzelésem szerint az lenne logikus, ha ezekért a borokért szinte sorban állnának a beszerzők, nem pedig a termelőknek kell küzdeniük a piacokért.
Néhány éve találkoztam Humayer Balázzsal, ő a Tokaj-Sonoma Testvérvárosi Egyesület elnöke, és elmeséltem neki a tokaji száraz borokkal kapcsolatos gondolataimat, majd pedig arra a következtetésre jutottunk, hogy komoly marketingkampány nélkül nehéz lenne elérni ezeket a célokat. Most ezt a marketingkampányt építjük vele, projektünkben jelenleg a Tokaj-Sonoma Testvérvárosi Egyesület tagjai vesznek részt, de célunk, hogy a továbbiakban mindenki számára megadjuk a csatlakozás lehetőségét; persze a belépőt a jó bor jelenti.
Miért pont az amerikai piac felé indultatok el? Milyen speciális megközelítést igényel ez az ország?
A világ azt issza, amit Amerikában isznak. Gondolom, ez senki számára sem kérdéses! A Wine Spectator, a The Wine Advocate és sorolhatnám a többi meghatározó bormédiumot, amelyek előre vetítik a fogyasztási trendeket. Amit ezek az újságok és kiadványok felkarolnak, azok sikerre vannak ítélve. Ezeknek a csatornáknak az eléréséhez a Tokaj-Sonoma Egyesület amerikai társa, a Sonoma-Tokaj Testvérvárosi Egyesület adta meg a kezdeti lökést. Az ő segítségükkel szerveztük kóstolóinkat, borbemutató rendezvényeinket.
Az amerikai piac nagyon érdekes. Egyrészt rengeteg olcsó bort találhatunk a szupermarketláncok polcain, ezek többnyire nettó 2-20 USD áron kaphatóak, másrészt pedig a vinotékák és az éttermek kínálatában hatalmas választékú, 20 USD-től szinte a végtelenig árazott bort lelhetünk fel. Azonban ide nem egyszerű bejutni, a korábban említett médiumok 90 pont feletti értékelése lenne a biztos belépő, amíg pedig ezt nem érjük el, széles, szakmának szóló rendezvényekkel, kóstoltatásokkal kell meggyőznünk őket. A FurmintUSA borai nagyságrendileg a 17-50 USD kategóriában fognak versenyezni.
Túl vagytok néhány borbemutatón. Milyen tapasztalatokra tettetek szert szervezőként, és milyen visszajelzést kaptak a borok?
2014 végén Sonomában volt az első megmérettetésünk, idén pedig két kóstolót tartottunk: egyet San Francisco mellett, San Matteóban, a San Franciscó-i tiszteletbeli magyar konzulátuson, egyet pedig egy nagy hírű intézményben, a Culinary Institute of America kóstolótermében. Utóbbi kettőn a tokaji borászok is részt vettek, ők mutatták be boraikat.
Ez azért volt fontos, mert az ültetett kóstoló után a résztvevők személyesen megismerkedhettek velük, ők pedig mesélhettek a borvidékről és az egyéni borászati filozófiájukról. Azt érezzük, hogy nagy az érdeklődés a fajta iránt, hiszen nyugodtan kijelenthetjük, hogy az amerikai borpiac pezsgő és izgalmas. Várják az új impulzusokat, a csapból is chardonnay, sauvignon blanc, pinot grigio és riesling folyik, a groovy hullámai elcsendesültek, és talán a furmint lehet az új sztár. Leginkább a borok fantasztikus savkészlete győzte meg őket, az egyik kóstolón az Opus One borásza érdeklődött éppen ezek felől.
Milyen terveitek vannak a jövőre nézve? Hogy folytatódik a projekt?
A pozitív fogadtatás miatt értelemszerűen azon vagyunk, hogy folytassuk azt a munkát, amit elkezdtünk. Keressük a forrást erre, hiszen az a széles körű marketingaktivitás, amit elkezdtünk, igencsak forrásigényes. Persze a marketing mellett elkezdjük az értékesítési csatornák kiépítését, mert a termelők felé az igazi visszajelzést az eladott palackok száma adja.
Szerencsére két olyan partnercéggel dolgozunk, akik már több borvidéknek segítettek marketingben, értékesítésben, ezért nagy reménnyel nézünk a jövőbe. Terveink szerint az első kereskedelmi szállítmány hamarosan elindul, ez is újabb lendületet fog adni a projektnek.
Folytatjuk weboldalunk (www.furmintusa.com) fejlesztését, és facebook oldalunkon folyamatosan tájékoztatás adunk a projektről megjelenő cikkekről, visszajelzésekről.
Segítünk a borászoknak olyan stílust kialakítani, ami eladható az amerikai piacon, és ez nem feltétlenül jelenti a terroir felülírását borászati praktikákkal, hanem inkább a megfelelő palackozás előtti házasítás a kulcs.
Összeállítottunk egy kétéves cselekvési tervet, ebben számos olyan elem szerepel, ami elő fogja segíteni a FurmintUSA brand megerősítését. Kóstolók a keleti és nyugati parton, sommelier csoportok és neves újságírók ideutaztatása, amerikai borversenyeken való részvétel, cikkek és hirdetések a vezető bormédiumokban, és megannyi aktivitás, amelyek intenzitása fel fogja kelteni a kinti szakma figyelmét.
Winelovers borok az olvasás mellé
Hasonló cikkek
A Top 100 legjobb bor közé már csak aranyérmesek kerültek
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!