A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Helyzetkép a hazai bormarketingről

Átmeneti időszak

2010-02-10 | Tóth Adrienn


A közösségi bormarketing országos szinten még gyerekcipőben jár, és ebben az esetben sajnos nem ismertek a nagyobb veszélyek elkerülését lehetővé tévő védőoltások. Személyek és szervezetek tűnnek fel és el úgy, hogy mozdulataikat, lépéseiket árgus szemmel figyeli a szakma. Ez nem is meglepő, hiszen a feladattal óriási felelősség és jelentős anyagi forrás jár. A képet csak tovább színesíti a tény, hogy hazánkban legalább úgy ért mindenki a marketinghez, mint a borhoz.


A történet nem lesz egyszerű, ugyanis az eddigi struktúra alsóhangon is öt szervezetet érintett, érdemes tehát odafigyelni a részletekre. Az, hogy hazánknak szüksége van országos bormarketingre, talán az egyetlen olyan kérdés, amellyel kapcsolatban eddig nem hallottunk ellenvetést. Ennek forrásául a borászok részéről korábban a literenkénti nyolc forint szolgált, mára a törvény módosult, az eredetvédett borok után tíz, míg az összes többi bor után öt forintot kell a közös kasszába befizetni literenként.

Labirintus

A jogszabály az így befolyt összeget két részre osztja, a kisebbik, azaz 40% kerül a Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal Borminősítő Igazgatóságához, amely főleg ellenőrzési és engedélyezési feladatokkal foglalkozik. A maradék 60%, tavaly kb. 750 millió forint szolgálja a közösségi bormarketinget, az alábbi elvek alapján: a pénz maga az Agrármarketing Centrumhoz (továbbiakban AMC-hez) kerül, annak elosztása, ütemezése 2009 decemberéig a Magyar Bormarketing Nonprofit Kft. (továbbiakban MBM) munkája alapján zajlott. Arra azonban, hogy az egyes feladatokat, például a Borszerda kampányt vagy a Wines of Hungary honlapjának üzemeltetését konkrétan ki végzi el, egy újabb szervezeti egység, a Bormarketing Bizottság tesz javaslatot, hogy a végső szót a földművelésügyi és vidékfejlesztési miniszter mondhassa ki.

Egy ilyen összetett rendszer általában kevéssé hatékony, bármelyik fél csúszása veszélyeztetheti az összes projektet. Az eddigi munkát így általában az jellemezte, hogy a felek egymásra mutogattak. A kommunikáció alapján egyértelműnek tűnt, hogy nemhogy nem segítik egymás munkáját, de több kérdésben nem is tudnak megállapodni.

Pályakezdők

A szerkezeti felépítésből adódó problémák mellett adott volt az a szituáció is, hogy eddig közösségi bormarketing országos szinten nem zajlott. A borászoknak pedig a két év alatt felhalmozódó másfél milliárd forintnyi rendelkezésre álló összeg és a közben beköszöntő gazdasági válság miatt voltak elvárásaik.

Elsőnek lenni, mint tudjuk, nem könnyű. Afelől kétség sem volt, hogy az MBM aktívan dolgozik, figyelemmel követhettük, ahogy egy piackutatás és egy felépített bormarketing-stratégia mentén tudatosan haladnak, mégis sok kérdés vetődött fel munkájukkal kapcsolatban.

Például tekintettel arra, hogy az exportra szánt borok után nem kell járulékot fizetni, több, csak belföldön értékesítő pincészet megkérdőjelezte, miért folytat egyáltalán az MBM külföldi kóstolókat, miért hozza létre a Wines of Hungary márkát. Emellett sokan kétségbe vonták néhány több tízmilliós óriásplakát kampány szükségességét, valamint több, szintén borsos áron készülő honlap gyakorlati hasznát is.

\"\"

Az MBM élete tavaly év végére lehetetlenült el, a 2008-as gyakorlattal ellentétben ugyanis 2009-ben egy közbeszerzési eljárás keretében kellett volna pályázniuk saját működési költségeikre, a pályázatot azonban az AMC egészen 2009. december 11-ig nem írta ki. Az késett felhívás miatt pedig nyilatkozatuk szerint munkájuk ellehetetlenült, a vállalkozás fizetésképtelenné vált, és munkavállalói felmondtak. A helyzeten valószínűleg csak tovább rontott több, az év végére eső olyan visszás kérdés, mint például az Akció-Nxs stockfotóra épülő kampánya vagy a vita arról, hogy vajon a hazai szakemberek épüléséhez vagy épp elpártolásához vezet a nemzetközi szemléletű oktatás.

Tény, hogy év végén az MBM tulajdonosai a cég felszámolásáról döntöttek, és 2010. első félévére a szakminiszter egy új céget bízott meg a feladat ellátásával.

Új játékos

Az ő pályára lépésének azonban már a kezdete is elég érdekesre sikerült. Az MBM immár volt dolgozóinak nyilatkozata szerint ugyanis a cég pályázatát, a szakmai értékelésért felelős Bormarketing Bizottság nem javasolta nyertesnek, mert annak színvonala szerintük elmaradt a kívánatostól. A cégről tudni lehet, már korábban is együttműködött az AMC-vel, feladatai azonban magyar és nemzetközi élelmiszeripari kiállítások magyar standjának felépítésére, kialakítására vonatkoztak.

A bormarketinggel kapcsolatos ismeret és gyakorlat hiányában egy új céget, a Közösségi Bormarketing Kft-t (továbbiakban KBM) bízták meg a feladat végrehajtásával, amely jelenleg kizárólag egy szervezet, a Magyar Szőlő- és Bortermelők Szövetségének (továbbiakban MSZBSZ) tulajdonában van.

\"\"

Az új bormarketing szervezet 2010. február 5-én tartott sajtótájékoztatót, amelyen jelen volt a KBM igazgatója, Oláh László, aki Nemes Richárd felmondása után az MBM ügyvezetője volt és az MSZBSZ elnöke, Tornai Tamás. Az új szervezet hathónapos megbízatásából tehát máris eltelt egy hónap. A korábban sokszor és sok szereplő által bírált MBM munkáját azonban ma mi sem erősíti meg jobban, mint, hogy az újonnan létrejött KBM nyilatkozata alapján tevékenységük nagy vonalakban a korábbi munka folytatását jelentené.

Az egyéni koncepcióról beszélve a sajtótájékoztatón leginkább olyan hosszú távú tervekről esett szó, mint a piackutatásra épülő stratégiakészítés, valamint olyan nehezen mérhető tevékenységekről, mint az ágazati szereplők véleményének bevonása. Utóbbi kérdésnek az is pikantériát ad, hogy a KBM-et egyelőre nem támogatja egyetlen szakmai szövetség sem az MSZBSZ-en kívül.

A kérdés tehát jelenleg az, hogy a következő, most már csak öt hónapban mit tesz le az asztalra a Közösségi Bormarketing Kft illetve, hogy képes lesz-e együttműködést kialakítani az olyan meghatározó borpiaci szereplőkkel, mint a Pannon Bormíves Céh, a Vindependent vagy a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa. Illetve amennyiben a borpiac szereplői nem fogadják el az új közösségi bormarketinget irányító céget, képesek lesznek-e megegyezni egy új csapat létrehozásában.

Ha értesülni szeretnél a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezz Primőr hírlevelünkre!

 

 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!