A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Hogy hódítja meg a bor Kínát?

Rövid borhírek

2009-11-03 | Tóth Adrienn


Sokszor talán mi is meglepődünk azon, hogy milyen mértékben hat mindennapjainkra az olasz, az angol vagy az amerikai konyha, a hatás azonban még döbbenetesebb lehet egy olyan ország lakói számára, akiknek gasztronómiai kultúrája és életmódja jóval távolabb áll ezektől az európai országoktól. Kínában egyre erősebben érezhető a nyugati hatás, és a növekvő átlagkeresetek miatt ez határozottan megmutatkozik a borok iránti érdeklődés emelkedésén keresztül.


Kínára tervezett márkák

Hogy mi kell ahhoz, hogy valaki sikeres lehessen a kínai piacon? A kérdésben tapasztalattal bírók szerint leginkább az ázsiai kultúra alapos ismerete szükséges. Az első mindjárt, hogy az ott eladni kívánt bor neve hasonlít-e egy kínai szóra, amely esetleg negatív felhanggal bír. Különös jelentősége van ebben az országban a számoknak is, a kínaiaknak ugyanis nagyon fontos kérdés a szerencse vagy annak hiánya, jövőjük alakulására pedig sok esetben számokból következtetnek.

Egy ausztrál borkereskedő, aki főleg kínai borexporttal foglalkozik, nem aprózza el a dolgot, hiszen az általa forgalmazott bormárkákat egyenesen erre a piacra találja ki. Az egyik termékcsaládjának kínai írásjelekből álló neve például valahogy úgy fordítható le, hogy „Üljünk le, és rúgjunk be együtt!”.

A nagy számok városa

Mindenki mondogatja, hogy Kína meglehetősen nagy ország, a „nagy” azonban sokszor nem túl konkrét fogalom. Talán úgy könnyebb elképzelni, ha azt mondjuk, hogy a jómódú fiatal kínai generáció, amely körében egyre nő a bor népszerűsége, 600 millió főt számol. E mellett pedig az ország, amely a közeljövőben a statisztikák szerint a legdinamikusabb növekedés elé néz a borfogyasztás tekintetében, az Kína.

Guangzhou városa Guangdong tartományban fekszik, itt isszák meg az ország teljes párlat- és bormennyiségének egykilencedét. Valószínűleg boldogan élnek errefelé az emberek. Guangzhou abban különbözik a többi kínai várostól, hogy errefelé kiemelkedően nagy az érdeklődés a bor iránt, főleg a külföldi, magas kategóriájú tételeket keresik a fogyasztók.

\"\"

A legtöbb palack a közel 40 night clubban és 300 osztályon felüli étteremben nyílik ki, de nem elhanyagolható a borfogyasztás a város 200 minősített szállodájában, 100 hipermarketében, 2000 borszaküzletében sem.

A kínaiak Bordeaux-i chateau-kat vesznek

Amíg a francia Bordeaux vidékében a nyugati borvilág egyre kevesebb fantáziát lát, a kínaiak nem így állnak a kérdéssel. Ha külföldi, minőségi borról beszélnek a kínaiak, eddig is elsősorban Franciaországban gondolkodtak.

2008-ban egy Qingdao városában működő kínai vállalat vásárolta meg a Chateau Latour-Laguens birtokot, idén pedig egy hongkongi és beijingi ingatlanbefektetéssel foglalkozó cég tett le egy komoly összeget az asztalra a Chateau Richelieu-ért. Az európai partnerek tapasztalata szerint a befektetők nemcsak egy birtokot akartak vásárolni, hanem történelmet, eleganciát és hagyományokat is, amely náluk elveszett a Mao-féle kommunista vezetés és a Kulturális Forradalom miatt.

Az új befektetők komoly összeget szánnak a birtokok felújítására és gyümölcsözővé tételére. A kínai tulajdonba kerülő birtok borainak nagy része a jövőben valószínűleg az ázsiai országban kel el jó áron, ezen túl pedig a francia birtokokon luxusesküvőket rendeznek majd az új kínai elit tagjai számára.

A legtöbb kínai semmit sem tud a borról

A nyugati borkultúra iránti vonzódás már sok esetben rendelkezésre áll, és a pénzügyi oldal sem jelent komoly akadályt, ami kétségtelenül hiányzik a kínaiakból, az a borokkal kapcsolatos mélyebb ismeret. A legtöbb kínai ugyanis a szó szoros értelmében semmit sem tud a borról, annak ellenére, hogy elvileg 2012-re ez az ország lesz a világ hetedik legnagyobb borfogyasztója.

\"\"

A jövő sikeres bor-exportőreinek így nemcsak magát a bort kell behozniuk Kínába, hanem borkultúrát is. A fogyasztók bortudása pedig hosszútávon a helyi borkereskedők és sommelier-k szaktudásán múlik. Úgy tűnik azonban, ezen a fronton is igyekeznek összeszedni magukat a helyiek: idén először rendeztek országos sommelier bajnokságot, valamint a közelmúltban új boriskolát nyitottak Shanghaiban, amely a londoni Wine and Spirit Education Trusttal és több Master of Wine-nal illetve Master Sommelier-vel együttműködve képzi a jövő kínai szakembereit.

Ha értesülni szeretnél a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezz Primőr hírlevelünkre!

 

 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!