Hungarian Wine House - a legjobb kelet-európai kínálat
Az International Wine Challenge magyar borkereskedőt díjazott
2012-09-25 | Tóth AdriennNagy nemzetközi borversenyeken előfordul, hogy nemcsak a palackok tartalmát, de a borpiac szereplőit is díjazzák. Az International Wine Challenge 2012-ben a borkereskedőket több kategóriában is elismerte, így a speciális kínálattal rendelkező üzletek földrajzi alapon kerültek kiemelésre. A Kelet-Európa kategórián belül pedig egy magyar borokat forgalmazó céget, a Hungarian Wine House-t választották az idei év legjobbjának. Az esemény kapcsán Takács Bálint tulajdonost és üzletvezetőt kerestük meg.
Mióta létezik, milyen céllal alapult meg a Hungarian Wine House?
Az egész 2008-ban kezdődött, amikor eldöntöttem, hogy saját vállalkozásba szeretnék fogni Angliában. Nem kellett sokat gondolkodnom, hogy mivel szeretnék foglalkozni: lévén, hogy mindig is borivó voltam, vagyok és leszek. Másrészt akkoriban magyar bor legfeljebb szupermarketekben és kisebb élelmiszerboltokban volt fellelhető, de tényleg csak fellelhető, mert úgy kellett keresni az alsó polcokon.
A cél az volt, hogy jó minőségű magyar borokat hozzak az angol piacra, és azokat minél szélesebb körben elérhetővé tegyem. Valamint, hogy az angolok megismerjék, vagy ha már ismerték, akkor újratanulják a magyar borokat, mivel az utóbbi néhány évtizedben alapos átalakuláson ment keresztül borkultúránk.
Mára az interneten történő vásárlás – úgy gondolom, nemcsak Nagy-Britanniában, hanem az egész világon – meghatározó, így nem volt ördögtől való ötlet, hogy a borkereskedésemet is az interneten alapozzam meg; a költséghatékonyságról már nem is beszélve. Az eddig eltelt négy év alatt webáruházunk már két változatot is megélt.
2011-ben teljesen új arculatot és motort kapott az áruház, ezáltal a kínálat jobban és egyszerűbben áttekinthető, több információ áll rendelkezésre a borokról és az egyes borvidékekről, és többféle kategória szerint lehet a termékek között keresni.
Kóstolókat is szervezek mind a szakmai, mind a szélesebb közönségnek. Ezenkívül olyan kulturális rendezvényekhez biztosítottam magyar bort, mint az Yves Saint Laurent életét bemutató film VIP premier előtti vetítése, vagy magyar designerek kiállítása Londonban. A vevőkör 80-90%-a angol, de egyre több magyar is vásárol nálam, akiknek 10% kedvezményt is jár. Ehhez csak a HUN10 kódot kell beírniuk, mielőtt fizetnének.
Milyen szempontok szerint állítottad össze a kínálatot?
Az egyik legelső és legfontosabb szempont az ár-érték arány volt, mivel az angol piacon nagy a verseny. Jó minőségű borokat kerestem minél jobb áron, hogy mire kikerülnek Angliába, ne legyen irreálisan magas az áruk. Előnyös, ha a száraz fehér borok 10-12 fontnál, a vörösek pedig 16-17 fontnál nem drágábbak. Persze vannak kivételek az én áruházamban is, de nem a drága borok a legkelendőbbek.
A második fontos szempont a magyar fajták, úgymint a cserszegi fűszeres, az irsai olivér vagy az ezerjó megismertetése. Eme két szempont fejlesztésében és a koncepció kialakításában, illetve az angol borpiac feltérképezésében sok segítséget kaptam Kielmayer Kristiantól, akivel itt, Londonban ismerkedtem meg.
A másik nem elhanyagolható, de nehezebben kivitelezhető követelmény az, hogy lehetőleg minden borvidéket lefedjünk. Vagyis minden borvidékről kínáljunk legalább egy, de inkább két-három bort. Persze nem könnyű mind a huszonkét borvidéken jó bort találni, olyat, ami minőségben és árban is kedvező, de nem adom fel. Van olyan vevőm, aki minden alkalommal más borokat vásárol és mindegyikből csak 1-1 palackot.
Könnyű vagy nehéz Nagy-Britanniában magyar borokat értékesíteni?
A válaszom: is-is. Ha tokaji aszúról van szó, azt könnyű, ha száraz fehér- vagy vörösborról, ott már akadnak nehézségek. Ennek több oka is van. Az egyik a már korábban is említett piaci verseny. Rengeteg a francia, chilei, olasz, spanyol, ausztrál bor, amelyek sajnos árban jóval kedvezőbbek a magyar boroknál.
A másik ok, amiért nehéz, hogy az angolok többsége nem ismeri a magyar borokat. Ha esetleg hallott róla vagy kóstolt belőlük, akkor is Tokaj neve az egyetlen, amely ismerősen cseng. Ezért mindig, ha valahol előadásszerű kóstolót tartok, vagyis olyan kóstolót, ami nem sétálós, az első dolog, amit megkérdezek a résztvevőktől, hogy ki hallott már a magyar borról, a második, hogy ki kóstolt is már valaha.
Az igenek száma egyenes arányban csökken e két kérdésnél. Ráadásul az emberek többsége többnyire a már megszokott vagy ismert dologhoz húz. Ha például egy üveg francia és egy üveg magyar borból kellene választaniuk, a franciát választanák, csak azért, mert az francia.
Hadd meséljem el egy tapasztalatomat! 2009-ben részt vettem egy borkóstolón, ahol öt ország egy-egy fehér- és vörösborát kóstolták a résztvevők, és megjelölhették, melyik volt a kedvencük. Nem szakmabeliek voltak, hanem hétköznapi emberek, borkedvelők. Kb. hetvenen-nyolcvanan voltak jelen. Az öt ország: Franciaország, Spanyolország, Olaszország, Dél-Afrika és Magyarország volt.
A kóstoló nem vakon zajlott. A végén toronymagasan a francia borok lettek az elsők, utánuk jöttek az olaszok. A dél-afrikai, a magyar és a spanyol borok a szavazatok felét sem érték el. Nem a magyar bor lett az utolsó, de kíváncsi lettem volna, milyen eredmény születik, ha vakon kell a résztvevőknek kóstolni.
A harmadik, szintén nyomós ok a gazdasági válság. Volt olyan hónap, hogy háromszor annyian vásároltak bort tőlem, mint az előző év azonos időszakában, de a háromszor nagyobb vevőkör sem hozott akkora bevételt, mint az egy évvel korábbi.
Változott a magyar borok megítélése az utóbbi években?
Azt mondhatom, igen. Például Tokaj kapcsán is fontos, hogy lassan növekszik az érdeklődés a félszáraz és a félédes borok iránt, és a minőség tekintetében is egyre jobban elismerik ezeket a tételeket. Fontos ez a folyamat, az angoloknál ugyanis a száraz borok jelentik az alapot.
A vörösborok közül például a magyar cabernet franc, illetve az ebből készült házasítások elismertek, köszönhetően annak, hogy Angliában nincs annyi cabernet franc, másrészt a magyar cabernet franc-nak nemzetközi szinten mérve is nagyon jó a minősége, és ezt már az angol borszakértők is elismerték, mikor eljöttek a kóstolóimra.
Persze még jó néhány kóstolót kell szervezni ahhoz, hogy szélesebb körben is ismert és elismert legyen a magyar bor, mert ez a kulcs: a kóstoló. És persze a jó marketing.
Melyek a legkeresettebb borvidékek, szőlőfajták, bortípusok?
Természetesen elsősorban a tokaji aszú. Ezután az egri bikavért keresik a legtöbben, azonban ebben az esetben is fontos a magasabb minőség, már ha az nem őrülten drága. Amikor az alap bikavér után megjelentettem egy bikavér reserve bort az online áruházamban, 1 hónap alatt elfogyott az összes. A titok annyi volt, hogy nem a megszokott 16-17 fontért adtam, hanem 13 fontért.
Az én kínálatomból nagyon népszerű még a Pannon Tokaj Cuvée, ami sokszorosan díjnyertes bor. Ez egy késői szüretelésű tétel, a cukortartalma miatt egy 4 puttonyos aszúnak felel meg.
Keresettek még a mátrai borok, van olyan visszajáró vevőm, aki csak mátrai félédes sárgamuskotályt vesz, mert az a kedvence. De a legjellemzőbb mégis az, hogy azok a vásárlók, akik nem egy palack bort visznek haza, hanem többet, mindig többféle bort válogatnak össze. Van, hogy az összes palack, amit vesznek, különböző borokból áll.
Melyek azok a borok, amelyeket nem ismertek, de általában ízlenek az angoloknak?
A fehérborok közül a királyleányka vagy furmint, a vörösboroknál a kadarka, illetve a Pfneiszl Kékfrankos a nagy kedvenc. Ez utóbbi borból sokan kóstoltak és vásároltak már, és mindenhol nagy sikere volt. A hétköznapi embereknek egyébként mindegyik magyar szőlőfajta szinte új, ismeretlen. Ezért próbálok minél több információt átadni a honlapomon keresztül, illetve a kóstolóim által.
Milyen terveid vannak a közeli és távolabbi jövőre nézve?
Ami a most elnyert IWC díjat illeti, azt szeretném jövőre megvédeni, illetve az IWSC és Decanter hasonló díjait is elhódítani. Ezen kívül szeretnék minden borvidékről jó borokat beszerezni és elérhetővé tenni az angol piacon. Terveket szövögetek egy borklub létrehozására is, ami bevett szokás itt Angliában.
Ha értesülni szeretnél a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezz Primőr hírlevelünkre!
Winelovers borok az olvasás mellé
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!