Kerékpárral szállítanak bort
Koklács Katát kérdeztük
2014-04-08 | Tóth AdriennAzt, hogy a bor egyre fontosabb és széles körben keresett árucikké válik, bizonyítja, hogy a borszaküzletek részeként működő vagy a pincészetek által üzemeltetett hagyományos webshopok mellett olyan online borkereskedések indulnak el, amelyek az "átlagos borfogyasztó" helyett egy bizonyos közönségnek, akár egy közös érdeklődési körrel rendelkező társadalmi csoportnak szólnak. Koklács Kata néhány hete indította el Wine&Go névre hallgató boros webshopját.
Sok boros webshop létezik, miben különbözik a Wine&Go a többitől?
A magyar bor általános kategóriáján belül kisebb pincészetekre, elfeledett magyar szőlőfajtákra, kevésbé ismert borászokra fektetek nagy hangsúlyt. Nem az a célom, hogy a bort szakmai magyarázatokon keresztül közelítsem meg, szőlőművelésről, pincemunkálatokról, borkészítésről, hivatalos borelemzésről beszéljek, hanem hétköznapi nyelven, hangulatokkal és érzésekkel társítva mutatom be a borokat, lazább hangnemben, mint mások.
Az online hazai boros kereskedelem sokak számára egyszerűen azt jelenti, hogy egy boltot üzemeltetnek a neten, mindezt anélkül, hogy megszólítanák a vásárlókat, anélkül, hogy ember lenne az ajánlatok mögött. Persze van hazai példa, ahol ott az ember, de abban az esetben szakmai megközelítést alkalmaznak, én azonban nem hiszem, hogy mindenki ért a borhoz, aki szereti fogyasztani.
Az enyém egy olyan webshop, ami mögött én állok, ülök, dolgozom, kommunikálok, veszem fel a telefont, szállítom és csomagolom is a bort, ha úgy jön ki a lépés. Ez azonban nem jelenti azt, hogy lépten-nyomon mutogatom magam, sőt igazából nem is szeretek reflektorfényben állni. Hiába online a borbolt, azt szeretném, ha a userek, vásárlók velem azonosítanák, hogy érezzék, van valaki a webshop mögött, aki azonnal reagál a kérdésükre, rendelésükre. Szerintem a személyesség ezen a területen legalább olyan fontos, mint a precíz, pontos kiszállítás.
Milyen koncepciónak megfelelően állítottad össze a kínálatot?
Mivel a borok a Kadarka Borbárból indulnak, ezért a Kadarka készletét kezdtük el Laurenczy Árpáddal, az üzletvezetővel kóstolni. Árpi is főként azon magyar fajtákat és kisebb pincészeteket tartja az üzletében, amelyek nekem is kedvesek. Ez építi fel a szortiment alapját, de emellett vannak olyan borok, amelyek csak a wineandgo.hu-n lehet kapni, a Kadarkában nem.
Szerettem volna, hogy minden bortípusból (fehér, vörös, rozé, siller), valamint a habzóborokból és az édes tételekből is legyen egy-két palack. Aztán amikor elkezdett összeállni a kezdő készlet, arra is figyeltem, hogy minden szőlőfajtából és borvidékről legyen elérhető bor az oldalon.
Amikor mindezek megvoltak, a szezonalitás került a középpontba: így most, ahogy megyünk a nyárba, egyre több fehér, rozé és habzó lesz fenn az oldalon. A készlet azonban ezen a körön túl is folyamatosan bővül.
Kiemelnél néhány kuriózumot? Olyan borokat, amelyekkel nem sok helyen lehet találkozni?
Nekem a pezsgők mindenképpen kuriózumok, mert kezd szépen visszakapaszkodni a köztudatba, hogy van jó magyar pezsgő a Holdvölgy Pincészettől vagy Szentesi Józseftől. Számomra szintén fontos a badacsonyi Bencze Pince rozéja, amely elsőként nálam volt kapható. Szászi Szigligeti olaszrizlingjét is jó bornak tartom.
Olyan vásárlókat igyekszel elérni, akik kevésbé tudatosak a borok kapcsán. Mit gondolsz, mi alapján választanak majd?
Azt szeretném, hogy az érdeklődő maga döntse el, hogy kipróbálja-e az adott bort vagy sem. Ehhez próbálok minimális háttérinfóval szolgálni, valamint sok képpel és az általuk sugárzott hangulatokkal. Nem szeretném befolyásolni egy díjjal, nagy névvel, szakmai leírással a vásárlót, inkább hagyom, hadd nézelődjön, mint egy boltban, és bízza magát az érzéseire, kíváncsiságára, szükségleteire.
Egy webshop esetében a kínálaton és a kommunikáción túl a boroknak a fogyasztókhoz való eljuttatása bír még jelentőséggel. Hogyan működik ez a Wine&Go-nál?
Budapesten már évekkel ezelőtt komolyan beindult a minőségi borfogyasztás, ezért azt gondoltam, erre a folyamatosan jelentkező igényre úgy reagálok, hogy minden nap szállítunk bort, akár pár órán belül, akár hétvégén, sőt késő este is.
A rugalmasságon kívül van a másik egyedi vonás az esetetekben: a bicikli.
A bringás kiszállítást Budapesten az tette lehetővé, hogy nagy a bringás társadalom, és a kerékpár elfogadott közlekedési eszközzé vált. Emellett fontos volt számomra a környezettudatosság is, hiszen ez a szemlélet szorosan kapcsolódik a növényekhez, legyenek azok szőlőtőkék vagy más egyebek. Végül pedig nem utolsó szempont a gyorsaság sem.
Nemcsak borok találhatóak meg a kínálatotokban, hanem a kerékpározáshoz kapcsolódó termékek is. Miért?
A fiatal borászokhoz, a kézműves termékekhez, a bringás szállításhoz egyértelműen kapcsolódtak ezek a tárgyak: bringás fa kiegészítők, bőrtáskák, bringás ékszerek, krémek, olajok. Olyan magyar tehetségek termékei kerültek fel az oldalra, akiket fontosnak tartok megmutatni. Azon túl, hogy ezek a fiatalok mind bringával közlekednek, borszeretők is egyben, ezért örömmel csatlakoztak hozzám.
Miért ilyen fontos számodra a kerékpározás?
A bringázás nekem olyan, mint a borfogyasztás: mindkettő tekinthető életformának. Mindenhova ezzel közlekedek, és bort sem csak különleges alkalmakkor iszom. Amikor felmerült bennem a gondolat, hogy Budapesten bort szállítsunk ki, annyira evidensen jöttek szembe a fiatal tervezők és a termékeik, valamint a bringás teherszállítás.
Talán van az embereknek egy olyan képzetük a bringásokról, hogy fiatalok, csórok, söröznek és hangoskodnak, de akikkel együtt dolgozom – és én is –, mindig is közlekedési eszköznek tartottuk a bringát, mert szabadságot ad, és mert sportos, környezetkímélő életstílust jelenít meg. Olyan bringákkal közlekedünk, ami felvisz a dombra, és persze az is fontos, hogy jól nézzen ki; olyan ez nekünk, mint másoknak az autó. Sokaknak épített bringája van, és mindenki folyamatosan szervizeli, odafigyel rá.
Természetesen nem ezen, hanem a boron van a fő hangsúly, amit szeretnék minél több emberhez eljuttatni. Ha azonban tehetem, környezetkímélő módon végzem e munkámat: bringával. Volt bennem egy olyan gondolat is, hogy ha a bringa mellé teszem a bort, akkor ezzel a párhuzammal nem lesz túlmisztifikálva a borfogyasztás, valamint a bringásokról is kiderül, hogy szeretnek minőségi italokat fogyasztani.
A szállító cég, akivel dolgozunk, egy induló vállalkozás Magyarországon, és én örömmel lettem az első megrendelője. Mindez Nyugat-Európában, Amerikában szuperül működik. Szeretem az újdonságokat, a meghökkentő dolgokat, ami ráadásul környezetkímélő, gyors és számomra koncepciójában is kedves.
Ha értesülni szeretnél a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezz Primőr hírlevelünkre!
Winelovers borok az olvasás mellé
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!