A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Kínába vágysz?

Interjú Debra Meiburg MW-vel

2015-03-17 | Tóth Adrienn


Kínába vágysz?

Ha a borok határainkon túli értékesítéséről kezdünk beszélni, ma már valószínűleg nem Svédország, Anglia vagy az Egyesült Államok jelenti a legtávolabbi pontot, hanem Ázsia. E kontinens országai közül pedig a legtöbb esetben Kína emelkedik ki mint izgalmas cél. A kínai piac és annak jellegzetességei kapcsán egy olyan szakértőt, Debra Meiburgot kérdezünk, aki immár több évtizedes tapasztalattal bír ezen a területen.


Ön Kínában szervez borral kapcsolatos rendezvényeket. Milyen változások zajlottak le a világ ezen részén a bor szempontjából az utóbbi évtizedekben?

 

Több mint huszonöt évig éltem Hongkongban, és ez alatt az idő alatt a borpiac szempontjából legfontosabb esemény az volt, amikor 2008-ban 0%-ra szorították le a borimport adóját. Ez nagymértékben felkavarta az állóvizet, főként azon borkereskedők megjelenésének hatására, akik profitálni akartak ebből a mérföldkőnek számító változásból.

 

Az azóta eltelt hét évben a város borkultúrája jelentős fejlődést tudhat maga mögött, felnőve ahhoz a kihíváshoz, hogy egymástól nagymértékben eltérő fogyasztói igényeket elégítsen ki a prémium borok gyűjtőitől a fiatal, a borral épp ismerkedni kezdő hongkongiakig; nem is beszélve a városban élő sok külföldiről és az ide látogató turistákról.

 

Ilyen mértékű változás Kínában nem zajlott le, ugyanakkor az a páratlan gazdasági növekedés, amelynek az utóbbi évtizedben tanúi voltunk, az egyre jobb módú középosztály növekedését eredményezte, amelynek tagjai sokat merítettek a nyugatiak életstílusából. Mindez pedig jelentősen növelte az ország borfogyasztását.

 

Húsz évvel ezelőtt a kínai borpiacot szinte kizárólag az állami tulajdonban álló termelők határozták meg, amelyek mellett csak néhány kisebb cég hozott be külföldről borokat. Utóbbiak közül több, például az ASC és a Summergate, ma már óriásnak számítanak.

 

A borfogyasztás sokáig kizárólag a bulizásról és az élvezetek hajhászásáról szólt, és ezzel nem azt akarom mondani, hogy manapság Kínában már ne lehetnénk tanúja hasonló alkalmaknak, főként a késő esti órákban; mellettük azonban egyre több a borhoz értő fogyasztó is megjelenik. Sokan a világ távoli pontjain még mindig alulértékelik az itteni borgyűjtők elszántságát. Pedig egyre többen akarják alaposabban is megismerni a borok világát, és ennek érdekében kurzusokra iratkoznak be, kóstolókon vesznek részt.

 

Annak érdekében, hogy teljesebb értelemben vizsgálhassuk meg a kínai borkultúrát, azt is meg kell jegyezni, hogy számtalan ázsiai országban nő folyamatosan az érdeklődés ezen italtípus iránt. A cégünk, a Meiburg Wine Media Ltd. csak tavaly közel száz borkóstolót szervezett koreai, tajvani, japán, kínai, makaói, szingapúri, malajziai, indonéziai és természetesen hongkongi helyszíneken. 

 

 

Magyarország egy bortermelő ország, nemzetközi értelemben főként kisebb és közepes méretű pincészetekkel. Milyen javaslatai lennének azok számára, akik Kínába kívánnak bort exportálni?

 

Ahogy bármely új piac esetében, itt is fontos, hogy mindenki elvégezze a házi feladatát, és megismerje a piac sajátosságait. Kína óriási, és a fogyasztói igények legalább olyan összetettséget mutatnak, mintha az egész európai kontinensről lenne szó. Jó kiindulási pont lehet, ha valaki részt vesz egy olyan konferencián, mint a Wine in China, hiszen ezáltal feltérképezhetőek a régióra jellemző értékesítési csatornák és fogyasztói szokások, valamint a témában jártas szakértőktől kaphatunk praktikus tippeket.

 

A megfelelő importőr felkutatása Kína esetében létfontosságú, és erre mi külön programot dolgoztunk ki, amely az egyes pincészetek esetében segít a kulcspiacok meghatározásában. Több kiadványt is megjelentettünk a témában, amely élvonalbeli piackutatásokat, első kézből származó tanácsokat és a piac régóta meghatározónak számító szereplőivel készített mélyinterjúkat tartalmaz.

 

Az egyes, Hongkongot, Sanghajt, Szingapúrt és Pekinget elemző kötetek ugyancsak tartalmazzák az importőrök és a helyi kereskedők listáit, valamint az adott cégek méretére, portfóliójuk összetételére, piaci hatásukra vonatkozó információkat.

 

Miután 2014-ban Hongkongban megszervezte az első Wine in China eseményt, miért döntött úgy, hogy a következő új helyszín Sanghaj lesz?

 

Az első konferenciánkat követő, a résztvevőktől származó visszajelzések alapján figyeltünk fel arra az igényre, hogy egy hasonló eseményre szükség lenne a kontinensen is. Sanghaj egyre fontosabb csomóponttá válik azon borászatok számára, akik ebben az országban is szeretnék növelni exportértékesítéseiket. Sanghaj városa kulturális értelemben egy kapunak mondható, ezért úgy gondoltuk, hogy ideális helyszíne lehet egy következő konferenciának.

 
Mi teszi különlegessé ezt az eseménysorozatot?

 

Azáltal vagyunk nemzetközi értelemben is egyedülállóak, hogy helyet adunk gyakorlati, több tevékenységet is érintő szemináriumok sorának, amelyek célja, hogy partnereink belépjenek és sikeressé váljanak a kínai piacon. Nem ismerek más olyan eseményt, ahol e témát ennyi különböző szemszögből járják körbe.

 

Fontosnak tartom, hogy programjainkat inkább a nyitott társalgás, mintsem a szigorú, előadói forma jellemzi. A prezentációk keretében a résztvevők és a szakértők megvitathatják egymással az őket érintő kérdéseket, hogy ezáltal mindenki a lehető legtöbbet hozza ki a maga számára az itt töltött időből.

 

Annak érdekében, hogy minden résztvevőnk számára a lehető legrelevánsabb információt biztosítsuk, három különböző szintet különböztetünk meg aszerint, hogy az adott partner milyen mélységben integrált a kínai piacon. Így más előadásokon vehetnek részt azok, akik most ismerkednek ezzel a piaccal, mást, akik már dolgoznak egy ideje ezen a helyszínen, és megint mást azok, akik már komolyabb eredményeket tudhatnak maguk mögött.

 

Míg az első esetben főként az importőr felkutatása és a piacra lépés logisztikájának szabályai állnak a középpontban, addig a második szinten a partnerekkel való kapcsolatépítés és az értékesítések növelése válik fókuszkérdéssé, a legfelső szinten pedig a célt már maguknak a fogyasztóknak a megnyerése jelenti.

 

Mennyiben lesznek újítások a 2015-es programban 2014-hez képest?

 

A 2015-ös, Hongkongban megrendezett konferencia fő témáit a kínai piacon megjelenő új és terjedő trendek elemzése jelenti majd. Folytatjuk ezen túl a főbb városok sajátosságainak elemzését, hiszen a regionális különbségek óriási jelentőséggel bírnak abban az országban, ahol a fogyasztói érdeklődés és érettség ennyire eltér például Pekingben Sanghajhoz képest, hogy más, egyre fontosabbá váló településeket ne is említsek.

 

Fontosnak tartjuk a kontinensről érkező előadók számának növelését, mert úgy gondoljuk, hogy tapasztalataik jól egészíthetik ki a Hongkongban megfigyelhető fejleményeket. A korábbiakhoz képest három új témával is bővítjük a kínálatunkat, így külön teret kap Makaó mint régió, a helyi elektronikus média és az ugyancsak kínai bormédia.



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!