A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Kínával számolni kell 2. rész

Jelentős játékos a borpiacon

2008-08-09 | Tóth Adrienn


Amíg tegnap leginkább a helyi borkészítést elemeztük, addig ma itt az idő, hogy bővebben szóljunk a kínai borfogyasztásról, és néhány tippet adjunk azoknak az elszántaknak, akik ebben az országban szeretnének üzletet kötni. Tudták például, hogy a poharat mindig fenékig kell üríteni, ha aláírt szerződést szeretnénk?


 

A borivók

A borfogyasztás alakulása nem halad éppen rosszul. Amíg a franciák az egészségükért aggódva egyre kevesebb bort isznak, addig Kínában egyenesen a jobb egészség okán töltik vele tele a poharat. Ebben pedig a kínai kormánynak is jelentős szerepe van, amely például a nem lankadó memóriával köti össze a bort.

Nem véletlen tehát, hogy a helyi borkultúra robbanásszerűen fejlődik. Különösen népszerű ajándék a hölgyek részére egy palack bor, amelynek bőrszépítő készséget is tulajdonítanak az egészségmegőrző szerep mellett.

Egészség így, sznobizmus úgy, az előrejelzések szerint 2012-re Kína és Hong-Kong lesz a világ nyolcadik legnagyobb borivója, épp akkor, amikor az Egyesült Államok átveszi a vezetést.

Az évi 100 milliárd dolláros üzlet felső tízes klubtagságához egyébként már tavaly csatlakozott Kína. Jelenleg még mindig Franciaország (12,7%) és Olaszország (12,6%) számít a legnagyobb borfogyasztónak, de ott van az USA, Németország, az Egyesült Királyság, Argentína, Spanyolország, Oroszország és Románia is a vezető ivók körében. A Kínaiak torkán jelenleg a világ borainak 2,2%-a csúszik le.



Ha csak az ázsiai piacot nézzük annak legnagyobb részét, több mint 60%-át Kína és Hong-Kong birtokolja, ezután jön kevesebb, mint az imént említett szám felével Japán, és csak jóval utánuk Dél-Korea, Tajvan, Thaiföld, a Fülöp-szigetek, Szingapúr, India és Malajzia.

Az ázsiai országok legkiemelkedőbb beszállítójának még mindig Franciaország számít, de egyre tör előre Ausztrália, Chile és az Egyesült Államok is.

Jó tudni…

A legtöbben el tudjuk képzelni, hogy egy virágzó kínai üzleti kapcsolatnak mekkora gátat szabhatnak a nyelvi nehézségek és a kulturális különbségek, és talán arról is hallottunk már, hogy milyen bonyolult bürokratikus útvesztőkön kell eligazodni a bejutásért. Mit érdemes megfontolni azoknak, akik ennek ellenére belevágnak a kínai piac meghódításába?

A különböző kiállítások és borkóstoltatások jelentette fórumok nagyon jelentősek lehetnek egy pincészet kínai elfogadtatásában, mégis szinte a lehetetlenséggel határos valóban befutni az importáló ország állama és egy helyi kereskedő cég segítsége nélkül.

Kezdetnek az első feltételről kicsit bővebben szólva, fontos lenne, hogy magyar borokat bemutató borkóstolókat tartsanak Kínában, amelyre meghívják a médiát és a kereskedőket. A másik út a potenciális kínai partnerek utaztatása hazánkba.

Ezután az ország hatalmas méreteire tekintettel, érdemes felvenni a kapcsolatot a nagyobb városokban található kereskedelmi kamarákkal, elsőre talán Shenzen, Guanjou és Shanghai városaival, mert ezekben az országos átlagot meghaladja a bor iránti kereslet.



E mellett sokat dobhat az egy ország borai iránti érdeklődésen, ha fellendítik az oda irányuló turizmust. Így bemutathatják a jövőbeli fogyasztóknak azokat a gyönyörű vidékeket, ahol borkészítéssel foglalkoznak a helyiek. Hiszen a legtöbb kínai nem is tudja, hogy Magyarországon bort készítenek.

Ha mindezeken túl vagyunk, és már a megfelelő támadási pontokon törjük a fejünket, ne felejtsük el, hogy a sok új piachoz hasonlóan itt is csak egyszerű címkével nyerhetünk, amelyen egyszerű szavak szerepelnek. Szőlőfajta tekintetében például olyat válasszunk, amely a nemzetközi szinten legismertebbek közé tartozik, de az egyéb szavak vonatkozásában is nagyon fontos, hogy egy kínai számára könnyen kiejthetőek legyenek.

Ennek jelentősségét bizonyítandó, mielőtt tovább mennénk, tegyünk egy kis kitérőt, amelyben a Kínában legbefutottabb francia bormárka sikerét próbáljuk megfejteni. Ebben az országban ugyanis megkülönböztetett figyelmet kap minden olyan palack, amelyen a Lafite szó szerepel.

A Chateau Lafite egyike az öt nagy bordeaux-i premier cru pincészetnek. Az öt nagy chateau mindegyike évente mindössze egy bort készít, ezek birtoklásáért azonban majd’ összetöri magát a világ. Persze, mint annak most is jelentősége lesz, készíthet az a pincészet másod- vagy harmadbort is, azonban azok már sosem ugyanaz alatt a név alatt és messze nem ugyanazon az áron jönnek ki, mint a nagy testvér.

Amíg mindenhol (Kínában is) elismerik a Chateau Lafite főborát, amely ezzel a névvel jön ki a piacra, addig a pincészet másod, Carruades de Lafite névre hallgató borát már sok más bordeux-i pincészet lekörözi. Máshol. De nem Kínában, ahol elég, hogy ezeken a címkéken is ott olvasható a Lafite bűvös hat betűje.

És hogy bizonyítsuk, ebben az esetben abszolút a sznob érték működik, és a dolognak kevés köze van a pincészet klasszikus minőségéhez, a tulajdonos francia cégcsoport létrehozott egy abszolút alap bordeaux-i bort (amely kategória egyébként felettébb nehezen értékesíthető szinte mindenhol máshol) Legende elnevezéssel. Mondanunk sem kell, hogy ezt a bort is, amelyet kis Lafite-ként emlegetnek, és amelynek címkéjén szintén ott a tulajdonos pincészet neve, a máshol elfogadott ár többszörösén értékesítik Kínában.

De, hogy mégis mi az oka a Lafite hihetetlen népszerűségének? A legegyszerűbb válasz az, hogy a mandarin nyelv beszélői számára könnyebben kiejthető ez a név mint a másik négy.

Fontos lehetett még a Lafite-márka mai elismertségének kiépítésében, hogy a cég képviselői az elsők között jelentek meg Kínában. Az akkori elnök, Christophe Salin 1992-ben járt először itt. A tulajdonos Rothschild család egyik jövendő reménysége pedig ma mandarinul tanul, és sokak szerint az is fontos, hogy nagyon színvonalas kínai nyelvű honlapot üzemeltetnek.

E mellett egy évek óta az országban dolgozó kereskedő véleménye szerint általában a bordeaux-i borok sikerében fontos szerepe van a ma is élő, híres 1855-ös osztályba sorolásnak. A sokszor ugyanis angolul nem beszélő, és a borhoz kevéssé értő fogyasztó szemében tiszteletet ébreszt ennek a régi eseménynek a máig töretlenül tartó elismerése.



Miért beszélünk ennyit egy márka ismertségéről? A kínai fogyasztók számára különösen fontos egy termék választásakor, hogy mit kapcsolnak hozzá. Ha például egy kínai ajándékot vásárol, akkor az szinte kizárólag az adott termék státuszáról szól, amely az átadáskor az ajándékozóra száll.

Térjünk akkor vissza a leendő importőr további feladataira. Ha megvan a szuper egyszerű címke akkor sem mindegy, hogy mivel töltjük meg a palackot, valószínűleg időbe telik majd, mire megértjük, hogy mit is keresnek pontosan a kínai importőrök. Ehhez pedig türelemre van szükség, hiszen tudnunk kell, hogy az egyéb, fejlett ázsiai piacokkal ellentétben, mint a japán vagy a szingapúri, a kínai fogyasztókban még mindig nem tisztázódott le, hogy milyen bort is szeretnek.

Ha bort akarunk eladni, akkor azokat a helyszíneket és szituációkat kell megtalálnunk, ahol és amelyekben a kínaiak bort fogyasztanak. Hol vannak ezek? Az ötcsillagos szállodákban és a nyugati stílusú, magas kategóriájú éttermekben biztos, azonban meglehetősen szűk piacnak számítanak. Ezek a fórumok elsősorban az országban élő külföldieket és a korábban külföldön élő kínaiakat szolgálja ki.

Amennyiben ezen túl akarunk lépni, akkor ideje, hogy nem kisebb célt kíséreljünk meg, mint az átlag kínai megszólítását és a márkánkkal való megismertetését. Ez persze nem kis falat. Sőt! Nagyon nem kis falat! Hogy miért vágnak bele mégis egyre többen? Aki nem tudja a kérdésre a választ, azt büntetésül visszaküldjük, hogy olvassa újra az előző cikk elejét.



A hódítás érdekében logikus lenne a megszokott módon, az étel-bor párosítás vonalán elindulni, de a helyi, kínai származású szakértők ezt nem javasolják. Ennek egyszerű az oka: a mi kultúránktól eltérően a kínaiak egyelőre nem nagyon fogyasztanak bort az étkezés során, sokkal inkább sört.

Bort az üzleti életben leginkább a „gam bei” szertartás során fogyasztanak, más alkoholtartalmú italokhoz hasonlóan. Ennek lényege, hogy még az étkezés megkezdése előtt poharunkat minél többször ürítsük fenékig, a szó szoros értelmében.

Kínában többszöri „gam bei” nélkül felettébb nehéz megkötni egy üzletet. Tulajdonképpen mindegy, hogy a pohárban vörösbor vagy whisky van, a figyelem sokkal inkább az ételen és a hangulaton van.

Az utóbbi két nap cikkeivel talán mi is hozzájárultunk ahhoz, hogy egy kicsit más szemszögből ismerjük meg az olimpiának otthont adó Kínát. Biztosak vagyunk azonban abban, hogy a jövőben jócskán akad még miről írni velük kapcsolatban.

Köszönjük a képeket Schadler Zsófinak.

Ha érdekelnek további írásaink a témában, jelentkezz Téma hírlevelünkre!

 

 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!