Magyar borfogyasztási szokások
Mit, miért, mennyiért?
2008-12-17 | Tóth AdriennMilyen bort iszunk, hol vásárolunk, és mennyit vagyunk hajlandóak kifizetni egy palackért? Milyen típusú borfogyasztók vagyunk, és mit jelképez számunkra a bor? Ehhez hasonló kérdéseket tettek fel a Gfk Hungária Piackutató Intézet munkatársai, akik a Nemzeti Bormarketing Program keretében 2008-ban vizsgálták a hazai borfogyasztási szokásokat. A kutatás eredményét december elején hozták nyilvánosságra Sopronban, a IX. Magyarországi Bormarketing Konferencián.
Hol és mennyit vásárolunk?
Az a kérdés csupán, ki hogyan értelmezi a borfogyasztó fogalmát. A felmérés szerint a magyar háztartások 52%-a számít borfogyasztónak, ez a szám azonban megtévesztő lehet, hiszen az ebbe a kategóriába való bekerüléshez csak arra volt szükség, hogy egy év alatt legalább egyszer vásároljon valaki bort.
Az általános vásárlási gyakoriság ennél már biztatóbb a maga 11 alkalmával. További érdekesség, hogy egy alkalommal átlagosan 1,5-2 liternyi bort vásárolunk, ami 2-3 palacknak felel meg. Egy palack borért pedig 800 forintot fizetünk.
Érdemes figyelembe venni azt is, hogy a vásárlói döntést meghatározó szempontok különböznek abban az esetben, ha valaki saját fogyasztásra illetve, ha ajándékba vesz bort. Így mindkét esetben fontos szempont a bor színe, fajtája, ára, édes vagy száraz volta és az őt előállító borvidék. Ajándékvásárlás esetén, amikor inkább reprezentálni akarunk, sokkal nagyobb jelentőséget tulajdonítunk a bort készítő pincészetnek és a címkének, palackformának, ezzel szemben, ha magunknak keresünk bort otthoni fogyasztásra, gyakrabban választunk az alacsonyabb árkategóriából.
Persze magától értetődően a könnyű beszerezhetőség is elsődleges fontosságú, ha emellett a korábban említett ár kérdését is vizsgáljuk, nem lepődhetünk meg, hogy a magyar fogyasztók egyre többet vásárolnak hipermarketekben és diszkontokban.
Mit iszunk?
A magyar lakosság döntően a vörösborokhoz húz, amíg ezt a bortípust a lakosság 47%-a kedveli, addig a fehéreket már csak 30%, a rosé borokat pedig 8%. Édes borokat szívesen választ a magyarok 25%-a, félédeseket a 21%-a, félszárazakat a 12%-a, míg szárazakat a 20%-a. Tisztán 77%-unk iszik bort, de a megkérdezettek 31%-a jelezte, hogy fogyaszt fröccsöt és 24% volt a boros kólára szavazók száma. Arra figyeljünk, hogy a fenti százalékokat egy kategórián belül ne adjuk össze, hiszen minden esetben több helyre is lehetett szavazni!
Leggyakrabban az ünnepnapok mellett akkor iszunk bort, ha vendégségbe megyünk, vagy ha mi fogadunk vendégeket. Ezeknél jóval kisebb arányban jelölték meg a válaszadók az otthon (egyedül, szűk családi körben), az étteremben, vendéglőben és az italmérésben opciókat.
Miután nagy vonalakban megtudtuk, milyen bort iszunk és hol, rátérhetünk arra, hogy a bort megtagadók miért döntenek így. Az elutasítók 43%-a nem szereti a bor ízét, 37%-uk antialkoholistának tartja magát, 21%-uk egészségügyi okokra hivatkozik, 7%-uk más alkoholfajtát preferál, 3%-uk drágának találja, 1%-uk várandós vagy szoptat, és 6%-nyi volt az egyéb választ adók aránya.
Bor kontra sör és rövid italok
A bor egyik legfontosabb előnye, hogy az emberek fejében nem kötődik szezonhoz, ugyanúgy fogyasztjuk télen és nyáron, és egyaránt tekinthető a mindennapok és az ünnepek italának, emellett beszélgetésekre, kellemes közérzetre, ellazult állapotra és étkezésekre asszociálunk róla.
A sör ezzel szemben a vendéglátóhelyek elsődleges alkoholtartalmú italának számít. Enyhébb alkoholtartalma miatt kontrollálható, irányítható állapotot kötünk hozzá, a kellemes, oldott hangulat azonban itt is megjelenik. Ráadásul a magyar lakosság szerint a sör frissít, felüdít és minőségi variánsai is megfizethetőek.
A rövid italokat alapvetően a bulikhoz kötjük, és hangulatunk gyors fokozása céljából fogyasztjuk.
A gourmet, az igényes borivó, a hétköznapi borivó és a fásult
A felmérés a fogyasztói szokások alapján négy kategóriába sorolja azokat az embereket, akik bort fogyasztanak:
18% A gourmet csoportba vezető beosztású, kisvárosi értelmiségi, vállalkozó és szellemi szabadfoglalkozású emberek, leginkább férfiak tartoznak. Ők szaküzletekbe járnak bort vásárolni, a hipermarketeket elutasítják. Átlagéletkoruk 40-49 év. Jellemzően fokozottan kritikusak.
25% Az igényes borivók az átlagosnál magasabb státuszba tartoznak, és az átlagosnál magasabb jövedelemmel rendelkeznek, de vannak közöttük szakmunkások is. Ebbe a csoportba egyaránt tartoznak főleg budapesti nők és férfiak. Az életkor előre haladtával egyre többen kerülnek ebbe a kategóriába. A szaküzletek árait a legtöbb esetben összehasonlítják a hipermarketekben jellemzőkkel, és ez alapján hozzák meg vásárlási döntéseiket. Vonzzák őket a nagy létszámú rendezvények, a borfesztiválok, és fontosnak tartják az alkalomhoz illő borválasztást.
32% A hétköznapi borivóké egy heterogén, azonban nőies csoport. Ritkán fogyasztanak bort, amikor mégis vásárolnak, rutinszerűen döntenek, kitartanak a már ismert, kipróbált márkáknál, boroknál. Ennek ellenére nagy hangsúlyt kell fektetnünk rájuk, hiszen ők vásárolják a legtöbb bort.
25% A fásult csoportra jellemző, hogy gyakran magasabb alkoholtartalmú italokkal helyettesítik a bort. A felmérés eredményeit ismertető szakember szerint őket a legkevésbé érdemes megszólítani.
A hetente többször is bort fogyasztók logikusan a gourmet csoportból kerülnek ki, az igényes és a hétköznapi borivók jellemzően kéthetente vásárolnak, míg a fásult csoportba tartozók ennél ritkábban isznak bort. A borfogyasztás gyakorisága az életkor előre haladtával emelkedik.
Mit jelképez a bor?
A bort tradicionális, nemzeti italnak tekintjük, nemzeti identitás-tudatunk része, ha egy magyar és egy import bor azonos áron kapható, inkább a magyart választjuk. Ennek ellenére a borfogyasztás kultúrájára itthon a vegyes és a hiányos ismeretek jellemzőek, csak az utóbbi években kezdett el kialakulni egy tudatos, igényesebb borfogyasztói réteg.
A magyar ember a borfogyasztást egészségesnek tartja, ezen a fronton nem küzdünk nehézségekkel.
Legtöbbünk azonban nem nyitott az új ízek megismerésére, ajándékként és saját fogyasztásra is a jól bevált, ismert márkákat választjuk. Bort legszívesebben Egerből, Tokajból vagy Villányból vásárolunk.
Ha végigolvassuk ezt az elemzést, az láthatjuk, hogy bőven van még hova fejlődnünk, bőven van még kinek bort eladnunk, és bőven van dolgunk a hazai borkultúrával is, azonban olyan alapjaink vannak, amelyekre építeni lehet és kell. Jó az, hogy az emberek táplálkozási kultúrájának emelkedésével együtt jár a borszeretet növekedése, valamint az is nagy előnyünk, hogy az egyre fontosabb egészséges életmód kérdésével párhuzamosan szintén tovább törhetünk előre.
Ha értesülni szeretne a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezzen Primőr hírlevelünkre!
Winelovers borok az olvasás mellé
Hasonló cikkek
Küldetésük a magyar bor (X)
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!