Mi az az intelligens borászatkereső, ami az új borarculat fontos eleme lesz?
Már lehet regisztrálni a bor.hu-ra
2019-04-27 | (X)Külön kell választani, hogy mit mond egy borvidék magáról és mit kommunikál az országimázsért felelős ügynökség a magyar borról – véli Gál Zsombor, a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ) bormarketing részlegének szakértője. A márciusban bemutatott új magyar bormárka-koncepció kapcsán azt is elmondta, szerinte miért az óvilág és újvilág között helyezkedünk el, és hogy fog kinézni a magyar bor hivatalos weboldala.
„Wines of Hungary”, „Magyar bor, mindenkor”, „Szenvedéllyel töltve”. Ez csak az utóbbi 10 év magyar borral kapcsolatos szlogenjeinek termése, mindegyikhez tartozott egy teljes megújulást hirdető koncepció is. Mitől más az MTÜ március 1-jén bemutatott „Személyesen” projektje?
A korábbi koncepciók nem kaptak teljes körű támogatást az ágazatban, míg a mostanit támogatja a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa, az Agrárminisztérium, a Külgazdasági és Külügyminisztérium, a vendéglátásért felelős ernyőszervezetek valamint természetesen a Magyar Turisztikai Ügynökség, aki a gazdája az új arculatnak. És úgy látjuk, a borászok, borászatok is tudnak és képesek azonosulni vele. Itt tehát olyan együttállás alakult ki, amely megalapozza hosszú távú alkalmazhatóságát és hitelességét. Ráadásul a források is rendelkezésre állnak ahhoz, hogy határozott kommunikációval segítsük ennek bemutatását. Az egyértelmű volt mindenki számára, hogy erre szükség van. A magyar bornak eddig nem volt hivatalos honlapja, elfogadott arculata és ehhez kapcsolódó eszköztára. Ezután, ha Magyarországra jön egy szakember vagy akár egy turista, tudunk számára térképeket, prezentációkat, bemutató írásokat, videó- és fotóanyagokat biztosítani, az új egységes arculathoz igazodva ezentúl új kiadványokkal, szóróanyagokkal, merchandising termékekkel, valamint népszerűsítő kisfilmekkel is találkozhat a szakma és a nagyközönség. A mai világban, ahol létfontosságú a termékbiztonság, vagyis az, hogy a fogyasztó megbízható információkat kapjon arról, amit meg akar kóstolni, vagy ahova el akar jutni, ez egy alapvető igény.
Szakmaközeli emberek között azért akadtak, akik azt is megkérdőjelezték, van-e egyáltalán olyan, hogy magyar bor.
Én is olvastam ezeket a kritikákat és részben egyet is értek velük. Ha megkérdezünk valakit, hogy mit iszik, és azt válaszolja, hogy magyar bort, nem leszünk okosabbak. De olyan sincs, hogy új-zélandi bor, osztrák bor vagy kaliforniai bor. Amit mi létrehoztunk, az egy ernyőmárka, úgy alakítottuk ki, hogy igaz legyen minden borászra és borvidékre, de ne akarjon pontosabb meghatározást, valamilyen mesterkélt útmutatást adni a magyar borra vonatkozóan, mert azt nem is lehet. Minden ilyen kezdeményezés a koncepciók integrátor szerepe ellen hat. Ez a márkakoncepció viszont felkelti a figyelmet és eddig úgy érezzük, hogy szerethető is lett. Ha szervezünk egy borbemutatót külföldön, akkor először ezeket az arculati elemeket, üzeneteket mutatjuk be, és csak utána megyünk bele abba, hogy mit jelent Tokaj, Balaton vagy éppen Villány. Külön kell választani, hogy mit kommunikál egy borvidék magáról és mit kommunikálunk általánosságban a magyar borról. Ettől ugyanis még elengedhetetlen, hogy a borvidékek, borrégiók is definiálják magukat és létrehozzák a saját márkájukat. Ez a közeljövőnek egy nagyon fontos feladata lesz.
Hogy esett a boros szakmában jól ismert, több borászat arculatának kialakításában is közreműködő Ipacs Géza grafikusra a választás a koncepció kidolgozására?
Fontos látni, hogy egy többszörösen összetett területről van szó, ahol nagyon fontos a szaktudás. Olyan partnerre volt szükségünk, aki komoly szakmai háttérrel rendelkezik, ismeri a szereplőket, a fogyasztói attitűdöket, a magyar bor múltját és jelenét. Géza munkásságát magam is jól ismertem korábbról, évtizedes tapasztalatai vannak és rengeteget bizonyított. Egyértelmű volt számunkra, hogy őt bízzuk meg.
Miért a „Magyar bor – Személyesen” lett végül a befutó?
A Hegyközségek Nemzeti Tanácsával egyetértésben azt kértük Ipacs Gézától, hogy olyan koncepciót dolgozzon ki, ami hiteles, minden borászt magában foglal, a teljes ágazat számára felvállalható, miközben kihangsúlyozza, hogy itt egyedi történetekről van szó. Nálunk nem működnek azok az elképzelések, amik például egy-két szőlőfajtát vagy borvidéket emelnek ki és azok sem, amik álmokat, ideákat szövögetnek, vagy éppen üres frázisok, nincs mögöttük valós tartalom. Megfogalmaztuk továbbá, hogy a magyar borhoz mindenképpen a magas értéket kívánjuk párosítani, hiszen nálunk nem a tömegtermelés jelenti a kitörési pontot, hanem a termék személyes jellege. Nagyon hamar elindult a közös gondolkodás abba az irányba, hogy a borászt, mint egyéniséget kell a történet középpontjába helyezni. Amikor Géza felhívott és megkérdezte, mit szólnék a „Személyesen” -hez, ahogy forgattam magamban, egyre inkább kikristályosodott az üzenet működőképessége: azonnal pozícionál és száz százalékban megtestesíti azt, amit a magyar borból meg szeretnénk mutatni a világnak.
A mai világban, amikor az emberek élményeket keresnek, és az olyan hívószavak a vonzók, mint a történetmesélés, közvetlen kapcsolat, sokan operálnak hasonló üzenetekkel. Nem vész el a „Személyesen” ebben a zajban?
Tűnhet elsőre a szlogen evidenciának. Viszont borvidéki vagy országos szinten ezt még senki nem mondta így ki.
Nem találtunk a világban olyan példát, ahol egy ország vagy borrégió a borászokat állítaná a középpontba,
a legtöbben szőlőfajtákat, terroir-t kommunikálnak. A magyar bor kommunikációs attitűdje az óvilági és az újvilági között helyezkedik el. Az óvilághoz tartozik, mert a borkultúránknak ugyanolyan komoly történelmi hagyományai és gyökerei vannak, mint Franciaországban, Spanyolországban, Olaszországban, és ezt kommunikáljuk is. A huszadik század második felében azonban nálunk volt egy szakadás, a megújulás pedig nagyjából az újvilági országok felemelkedésével együtt kezdődött és ebben a folyamatban nagyon erősen megjelent a borász, mint individuum. Míg a francia fogyasztók például Pouilly-Fumé-t, Saint Emilion-t vagy Chablis-t vásárolnak, vagyis a termőtáj a legfontosabb ismérv, nálunk a fogyasztónak nagyon gyakran a borász vagy a borászat mögött meghúzódó arc, illetve a borászat, mint márkanév jut az eszébe. Sokan személyesen ismerik kedvenc borászukat, szeretik, mindez egy személyes történetet testesít meg.
A „Személyesen”-nel együtt megszületett annak angol megfelelője, a „Personally”, vagyis a külföldi közönséget is ezzel szeretnénk meghódítani. Hogy külföldön is működik-e, azt március végén máris volt lehetőség lemérni a világ egyik legjelentősebb szakmai vásárán, a düsseldorfi ProWein-on.
Egy ilyen seregszemle azért is jó felmérő, mert rengeteg felület van, ahol használhatjuk az arculatot. Nem csak a kiállítás kiadványait, videóit, webes felületét, de az egész standot teljes egészében ennek szellemében terveztük meg. A 320 négyzetméteres stand fölé 40 darab, a borászokról és borászatok mögött meghúzódó „alkotókról” készített, óriási – 1,5 méter magas – portrékat függesztettünk ki, melyek egyértelműen közvetítették, hogy boraink mögött emberek, alkotó személyiségek vannak. A szemináriumpultunk pedig egyedi, a logóra emlékeztető kör kialakítású volt. Az érdeklődők körbe ültek, középen állt maga az előadó, mindig szemben a hallgatósággal, ettől egy nagyon személyes, közvetlen kapcsolat alakult ki közöttük. Mindezt nagyon jól fogadta a szakma és a nagyközönség, sokan fotózták a standot, többektől hallottuk, hogy ez a legszebb az egész ProWein-on és olyan is volt, aki többször visszajött hozzánk élő zenét hallgatni vagy a bárpultnál lazítani, mert egyszerűen a magyar stand hangulatában érezte otthonosan magát.
Az igazi sikert az jelentheti majd, ha ennek hatására növekszik a külföldről érkező szakértők, borturisták száma, hiszen a szlogen arra buzdít, hogy jöjjenek el és látogassák meg a magyar borászatokat.
Folyamatosan érkeznek a megkeresések a külföldi szakemberek, ügynökségek részéről, szeretnék megismerni a magyar borvidékeket. Be kell látni, hogy a magyar bor nem elég ismert a világban, másrészt óriási a konkurencia,
csak szlogennel, üzenetekkel, reklámokkal ma már nem lehet áttörést elérni.
Inspirációt kell nyújtaniuk hazánk borvidékeinek felfedezéséhez, hiszen azt tapasztaljuk, hogy aki egyszer eljön Magyarországra, az jó eséllyel beleszeret a magyar borba. Látják, hogy értékes, komoly múltja van, jelentős az épített örökségünk, a borászaink pedig tényleg szerelmesei a bornak. A „Személyesen” üzenet valójában meghívás, hogy ezt személyesen kell átélni. Úgy tűnik, ez működik.
A koncepciót támogatja majd a tervek szerint hamarosan a bor.hu, a magyar bor „hivatalos” oldala. Mi lesz ennek a konkrét szerepe a rendszerben?
Az oldal legfontosabb feladata az lesz, hogy a fogyasztónak, borturistának, érdeklődőnek egy könnyen fellelhető, szakmailag szát százalékosan lektorált felületet biztosítsunk, amin keresztül tiszta képet kaphatnak a magyar borról, borvidékeinkről, borászatainkról. Ennek része lesz egy intelligens borászatkereső, ahol a fogyasztó a preferenciái alapján meg tudja találni a számára releváns és látogatható helyszíneket vagy a termelőket. Másrészről lesz egy állandóbb, a magyar bort bemutató tartalom: milyen bortípusok vannak, hogy készül mondjuk a vörösbor vagy a pezsgő, mi az, hogy aszú, milyen szőlőfajtáink vannak, mi a különbség a szekszárdi és az egri bikavér között. Abban bízunk, hogy ha ezeket az információkat egy helyen összegyűjtjük, ágazati szinten gondozzuk és egy komoly promóciót rakunk mögé, akkor a weboldal útmutatóvá válik és tényleg egy stabil támpontot jelent a hazai és külföldi borfogyasztók számára egyaránt, mivel természetesen angolul is elérhető lesz. De az oldal tartalmazni fog emellett folyamatosan frissülő riportokat, beszámolókat, aktualitásokat is.
Mikor indul az oldal?
A bor.hu-n már elérhető a felület, ahol a borászatok regisztrálhatnak, feltölthetik az adataikat, a szolgáltatásaik listáját az előbb említett adatbázishoz. Olyan adatokat is gyűjtünk tőlük – például legfontosabb exportországaik –, amik ágazati szinten szükségesek ahhoz, hogy marketingeszközeinket ezeknek megfelelően igazítsuk évről évre. Amint a regisztráció első fázisa május végéig lezárul és a kezdő tartalmak is összeállnak, az oldalt elindítjuk. Bízom benne, hogy ez a nyár közepéig megvalósul.
Winelovers borok az olvasás mellé
Hasonló cikkek
A Top 100 legjobb bor közé már csak aranyérmesek kerültek
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!