Rioja új arca
A múltból a jövőbe néz
2008-03-10 | Tóth AdriennA múlt héten megismertük azokat az új törekvéseket, amelyek a vezető spanyol borvidéken a borok minőségének megtartását garantálják majd. A mai napon egy kivétellel ismerkedünk meg, létezik ugyanis a nagy vörösborokat adó tempranillo világában egy ritkaság, mégpedig a fehér tempranillo. E mellett szót ejtünk a borvidék népszerűsítését célzó új kampányról is.
Fehér tempranillo, ritka akár a fehér holló
Első hallásra valószínűleg a legtöbben azt gondolnánk, hogy itt is ugyanarról a technikáról van szó, amely bár sok borvidéken különlegességnek számít, de egyedinek már biztosan nem. Előfordul ugyanis, hogy vesznek egy kékszőlőt, és azt nagyon gyorsan kipréselik, nem hagyva időt arra, hogy a szőlőbogyó héjában található színanyagok bekerüljenek a lébe. Ennek az eredménye a kékszőlőből készített fehérbor. Hazánkban is kapható fehér kadarka vagy pinot noir, azonban az utóbbi fajta ilyen módon elkészített leghíresebb borai vitathatatlanul a francia Champagne vidékéhez kapcsolódnak. Érdekességként továbbá megjegyezhető, hogy Svájc déli részén merlot szőlőből is készítenek ily módon fehérbort.
Azért volt jó erre kitérni, mert itt most speciel nem erről lesz szó. A fehér tempranillo ugyanis már szőlőkorában is fehér. 1988-ban Jesus Galilea Esteban egy fehér szőlőfürtöt talált az egyik húsz éves tempranillo tőkéjén. A borász egy egyszerű mozdulattal eltávolította a „hibás” fürtöt, a helyére azonban újra fehér fürtök nőttek. Ekkor már vitathatatlan volt a jelenség kuriozitása, így a növény egy darabja azonnal utat talált magának a helyi kutatóintézetbe.
Az intézet megállapította, hogy azt leszámítva, hogy a levelek és fürtök egy kicsivel kisebbek, a fehér szőlő DNS-e egész pontosan 97,8 %-ban megegyezik a normál tempranilloéval. Az egyetlen jelentős különbség, hogy a bogyó héjának színe zöldes-sárga a megszokott kékes-fekete helyett, ez azonban egy egyszerű mutációnak köszönhető, amely mindössze a héj színét meghatározó gént érintette.
Az új szőlő életképesnek bizonyult és hamarosan meg is kezdték előbb kísérleti jelleggel, majd kereskedelmi mennyiségben is termesztését. A borvidéken pedig egyre többen beszélnek a szőlőfajtában rejlő lehetőségekről. Stratégiai jelentősége először is abból fakad, hogy még Spanyolországban is egyedül ezen a borvidéken létezik.
Az utóbbi időben úgyis kiszélesedett a fehér Rioja bort készítők fegyvertára, amikor is a chardonnay és sauvignon blanc szőlők használatát is engedélyezték abban az esetben, ha két fajta nem haladja meg a házasítások 49%-át.
Új arc
Talán már a borvidék által a közelmúltban elindított kampánynak az eredménye az is, hogy egyre többet beszélnek a fehér tempranilloról. A cél az volt, hogy a Rioja történelmét és jövőjét egyetlen új szimbólum megalkotásával fejezzék ki. A kampány költségvetése majdnem eléri a 11,5 millió eurót, ebből 7 milliót csak hirdetésekre és egyéb marketing megjelenésekre fognak költeni. Ez a tavalyi kampányhoz képest 34%-os növekedést jelent.
A kampánytól azt várják, hogy egy egységes Rioja márka alakuljon ki a világ borfogyasztóinak fejében, amelynek azért is van nagy súlya, mert vezető borvidékként az egész országról kialakított képet alapvetően meghatározza. A logó középpontjában mi más is állhatna, mint a terület fő szőlőfajtája, a tempranillo. Ennek kreatív ábrázolásával, művészi megjelenítésével kívánták jelképezni a manapság a borvidéken jelen lévő azon törekvést, amely a szőlészet és borkészítés állandó fejlesztésével kívánja egyre javítani Rioja borait. Ezeket a szempontokat figyelembe véve alakították ki borvidékük új jelképet, amely a múltat és jövőt így egyaránt megjeleníti.
Fontos is, hogy gondosan óvják és terjesszék hírnevüket, hiszen a globális felmelegedés kaszája ott leng felettük, ki tudja, dédunokáink fognak-e még spanyol borokat kóstolni.
Ha értesülni szeretnél a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezz primőr hírlevelünkre!
Winelovers borok az olvasás mellé
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!