Rövid hírek Franciaországból
Új borvidékek, változó borfogyasztási szokások
2009-07-15 | Tóth AdriennHa borról és annak nemzetközi vonatkozásáról van szó, gyakorlatilag megkerülhetetlen a franciákkal történő összehasonlítás. Még nem is volt annyira régen, amikor mindenki olyan akart lenni, mint ők. Mára több ok miatt is megingani látszik a sokáig egyetlen helyes útnak vélt francia szemlélet. Hogy mégis miről beszélünk? Az alábbi hírösszefoglalóból sok minden kiderül majd.
Akkor most kikről is érdemes példát venni?
Ha borfogyasztásról van szó, akkor a franciákról lehet, hogy a jövőben inkább nem. A ’60-as években még büszkén itták meg évente a maguk 120 liter borát, ami körülbelül napi három pohárnak felelt meg.
Ma viszont úgy tűnik, hogy a borivás hagyománya szép lassan visszavonulót fúj abban az országban, ahol az 50-65 év közti generáció ugyan még kortyolgat, de harmincöt éves kor alatt egyre ritkábban láthatunk valakit borospohárral a kezében.
A retro-életérzés ezen a vonalon úgy látszik, nem válik be. 2007 és 2008 között, egy év alatt négy literrel esett vissza az egy felnőttre jutó borfogyasztás mennyisége, amely tavaly 43 liternyi volt fejenként.
A kép csak rosszabb lesz azáltal, hogy nemhogy a franciák nem isznak, de a franciák borait is kevesebben isszák az utóbbi időben. 2009. első három havában ugyanis 30%-kal kevesebbért vásároltak francia borokat külföldön, mint egy évvel ezelőtt ugyanebben az időszakban.
A helyzet valószínűleg azért vadult el ennyire, mert tavaly év elején különösen magas áron értékesítették az akkor boltokba kerülő 2005-ös évjárat nagy Bordeaux-i grand cru borait.
Saint-Pourçcain – megtanulni
Az idei év is eseményekben dúsan alakul: az eredetvédelmi megjelölésekért felelős francia szervezet ugyanis létre hozott egy új borvidéket, de meg is szüntetett egy régebbit.
Egy röpke 27 éves vizsgálati és adminisztrációs időszakot követően újabb eredetvédett helymegjelöléssel gazdagodtak a franciák. Közép-Franciaország Allier tartományában a korábban csak egy alacsonyabb kategóriában szereplő Saint-Pourçcain ezután AOC megjelölést viselhet.
Az új borvidékről érdemes azt tudni, hogy négy szőlőfajtából készítheti borait. A chardonnay, a pinot noir és gamay neve valószínűleg sokak számára ismerősen cseng, ezek azonban kiegészülnek egy helyi különlegességgel, amely a tressallier névre hallgat, és megegyezik az észak-keleten sacy-nak nevezett fehérszőlővel.
Chaume – elfelejteni
Vannak, akiknek nem áll ilyen jól a szénájuk. A Loire vidékén található Chaume AOC-t ugyanis két év működés után megfosztották nevétől. Ha ismerősen cseng a név, annak a szomszédos, híres, édes borokat készítő Quarts de Chaume az oka, aki történetünkben a gonosz szerepét tölti be.
Nem először fordult elő ugyanis, hogy a kisebb, szinte névtelen területtől azon okból vették el a hivatalosan már megkapott eredetvédelmi megjelölést, nehogy a Quarts de Chaume-iak érdekei sérüljenek. Persze a nagy testvérrel nehéz szembefordulni, amely úgy érvvel, hogy nincs értelme a fogyasztókat egy újabb megtanulandó elnevezéssel terhelni, egy pusztán 60 hektáros szőlőterület miatt.
A Chaume-iak persze nem örülnek a döntésnek, hiszen már kétszer is sikerül bizonyítaniuk boraik magas minőségét, vagyis azt, hogy megérdemlik az AOC kategóriát. Miután azonban megkapták az AOC minősítést, mindkét esetben hamarosan újra elvették tőlük a Quarts de Chaume-iak kérésére.
Alább hagyna az antialkoholista lobbi?
Márciusban a francia borász szakmának még az ellen a füzetke ellen kellett tiltakoznia, amely közli olvasóival, hogy a rendszeres alkoholfogyasztás, még akkor is, ha csak kis mennyiségről van szó, fokozza a rák kialakulásának valószínűségét. A kiadvány megállapításai nem konkrét kutatásokon alapultak, inkább többféle eredmény összeollózásából született meg. Ezen oknál fogva a francia orvostársadalom több tagja is kiállt ellenük.
Az állam és a borászok közötti feszültségeken remélhetőleg enyhít majd az, a júniusban nyilvánosságra hozott törvénymódosítás, amely szerint ezentúl lehet majd francia online felületeken is borról írni. Eddig ugyanis a felettébb szigorú és az alkoholtartalmú italok hirdetéséről szóló szabályozásban egyszerűen nem szerepelt az internet. Mivel pedig nem volt az engedélyezett sajtótermékek között, az abban való megjelenést egyszerűen illegálisnak minősítették. (Korábban már foglalkoztunk vele, hogyan záratták be például a Heineken saját francia honlapját.)
Így tehát 2009-re megmenekülni látszanak azok a francia pincészetek és borkereskedések, amelyek arra a forradalmi tettre ragadtatták magukat, hogy megjelenjenek az internet világában.
Francia bormarketing – rossz vicc?
Bár évszázadok óta kiemelkedő borokat készítenek és minden valamirevaló, nemzetközi borlapon még ma is komoly részt fednek le, olyan, mintha a franciák a múltban ragadtak volna. Bormarketinghez való hozzáállásukból lassan viccet csinál a világ.
A helyzet odáig fajult, hogy 25 brit borforgalmazó közös, nyílt levelet juttatott el a francia mezőgazdasági minisztériumba, amelyben azt kérik, hogy végre fogjanak össze a francia borvidékek, mert lassan nonszensz, amit bormarketing címen művelnek. Vagy éppen nem művelnek.
A „B tervként” elnevezett brit javaslatnak az a lényege, ahelyett, hogy apróbb kampányokkal próbálnának sikereket elérni a szigetország piacán, a franciáknak egy közös, boraikat népszerűsítő akciót kellene életre hívni, hacsak nem akarják a jövőben tovább fokozni háttérbe szorulásukat.
Az ilyen jellegű kritika egyáltalán nem mondható egyedinek. A nemrég Bordeaux-ban lezajló Vinexpo nemzetközi borkiállításon például egy ausztrál bormarketing-professzor egyenesen működésképtelennek nevezte a franciákat, élükön a mamut Bordeaux-val.
Bár az utóbbi időkben az ausztrálok felől sem érkeznek felhőtlen hírek ezen a fronton, azzal talán nem lehet vitatkozni, hogy a nagy grand cru csodák mögött a borvidék borainak többsége egy fekete alagútban rekedt, és felettébb nehezen talál vevőre.
Végezetül egy jó hír! Számunkra…
Ha a viszonylag szerényebb bormennyiséget produkáló 2008-as burgundi évjárat után, szembesülünk a várhatóan kifejezetten sok bort adó 2009-es év ígéretével, és hozzávesszük ehhez a jelenlegi gazdasági helyzet miatti visszafogott vásárlói kedvet, azzal kell számolnunk, hogy a burgundi borok árának hamarosan csökkennie kellene.
Annak ellenére, hogy a borvidék messze nem szállt el úgy, mint Bordeaux, nagyon is elképzelhető, hogy a pincészetek mégis arra kényszerülnek, hogy visszavegyenek valamicskét az árakból.
Abban persze nem lehetünk biztosak, hogy a világ nagyobb borpiacain zajló változás hozzánk is begyűrűzik, mindenesetre, ha valaki az USA-ba, vagy Nagy-Britanniába utazik a közeljövőben, érdemes lesz körbetekintenie a borszaküzletek burgundi szekciójában, még ha csak pár palack erejéig is…
Ha értesülni szeretnél a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezz Primőr hírlevelünkre!
Winelovers borok az olvasás mellé
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!