Bor kódolva
Bárkóddal újít a Vylyan Szőlőbirtok
2011-07-28 | Vizi CsengeVannak, akik már felfedezték, vannak, akik még csak hallottak róla és biztos többen vannak, akik most olvassák először, hogy mit is takar a Vylyan Szőlőbirtok legújabb ötlete, a "borkód". Ez egy kétdimenziós vonalkód, a QR-kód, amely okostelefonok használatával, és egy arra megfelelő program segítségével hatalmas mennyiségű információt képes pillanatok alatt eljuttatni a felhasználóhoz.
Adott egy négyszög, amelyben furcsa apró pontoknak kinéző fekete halmazok nonfiguratív képet alkotnak. Nekünk, felhasználóknak. De nem így az okostelefonoknak, amelyek a kameráik, internet és egy adott program segítségével képesek végigszkennelni az adott halmazt, és betölteni róluk információt. Lehet ilyet már egy-egy műalkotásról is készítenünk, a világ bármely pontján képesek vagyunk egy ismeretlen szoborról, festményről a google-ben megtalálható összes információt megkapni csupán egy mozdulattal, de akár borokról is gyűjthetünk ezen a módon adatokat.
A QR-kódról
A kétdimenziós vonalkód a Quick Response, vagyis a gyors válasz rövidítése. Rövid időn belül tudhatunk meg információkat olyan dolgokról, amelyen ez a jelzés szerepel. Ez azért lehetséges, mert az okostelefonok kameráikon keresztül könnyedén képesek szkennelni a négyzet alakú jel sarkaiban található apró négyzeteket, amelyek hordozzák az információkat, ezek egyszerűen feldolgozható jeleket alkotnak.
A jelek a telefonunkban átalakulnak linkekké, képekké, leírásokká, vagyis reklámmá. Ennek működése pofonegyszerű, elég hozzá egy okostelefon, amelynek kamerájával lefotózzuk a kétdimenziós vonalkódot, ezt egy erre alkalmas, telepített program (applikáció) kicsomagolja, továbbítja a telefon böngészőjének, és megjelenik az adott honlapon lévő bejegyzés.
Ezzel képesek vagyunk a nyomtatott és online világ között kapcsolatot teremteni. Például Japánban már mindennapos a használata ezeknek a kódoknak. Egy-egy plakáton, fényhirdetésen megjelenik a kód, például egy női cipő alatt, lefotózzuk a kódot, bejön a hirdető oldala telefonunkban, ahol máris megrendelhetjük a kívánt méretben, és mire hazaérünk, már meg is érkezett.
Sőt! A már említett országban és a többi ázsiai államban vannak olyanok, akik pólójukra nyomtatnak QR vonalkódot, amit ha lefényképez a vele szembe tartó „idegen”, máris megtudhatja, kicsoda is a kódos ismeretlen. Ezt könnyen megteheti bárki, aki szeretné magát vagy cégét ezen a módon népszerűsíteni, csupán a qrcode.kaywa.com oldalon kell megadni a böngészésre kívánt weboldal URL-jét, és egy mentés után készen is van az egyedi kód képe, tölthetjük is fel bárhová, nyomtathatjuk pólóra, névjegykártyára, repülőjegyre, szóróanyagokra, vagy épp boroscímkére.
A Vylyan már használja
A QR-kódot hazánkban először a Vylyan Szőlőbirtok használja boroscímkén, mégpedig a 2010-es Portugieserén, a Macskán. Honnan jött az ötlet? Mit is kap a kód beolvasása után a fogyasztó? Ezekre a kérdésekre a Vylyantól Iványi Emese válaszolt.
„Az ötlet két vonalról érkezett el hozzánk. EgyrésztDudás Gáborkollégánk, aki nagy telefon és egyéb elektrotechnikai kütyük tudora, mondta, hogy van egy kód, amivel lehetne játszani a Vylyannál, fel lehetne használni sok hasznos dologra. Aztán Matt Kramer, amerikai szakíró jelentetett meg egy cikket a QR-kódokról. Ekkor döntöttük el, mi is haladunk a korral, s kezdünk valamit ezzel a 21. századi újítással.”
A kód-kampány első része a 2010-es Macskán jelenik meg, amelyet szép sorjában az összes többi tétel is követ. „Ahány ember, annyiféle információ érdekli őket. Ha valaki egy áruházban leveszi a polcról az egyik borunkat és szeretne róla többet megtudni, mint ami a hátcímkére ráfér, akkor annak ott, az adott pillanatban így lehetősége nyílik erre. Persze, ha van okos telefonja.
Egy feleséget valószínűleg az érdekel inkább, hogy milyen étel illik mellé, a komoly borkedvelő pedig akár még arra is kíváncsi lehet, mekkora mustfokkal szüreteltünk, valakit pedig a pontos termőhely foglalkoztat. Így csak fogja a telefonját, beszkenneli a kódot, és pillanatok alatt a birtokában van a borról minden információ: a szürettől, a borkészítésen és kóstolási jegyzeten át, egészen az ételajánlatig minden szerepel a honlapunkon letölthető bor-infó oldalon.
A kód felhelyezése egy-egy címkére nem nagy kaland, könnyen elkészíthető, kis terültet igényel és nagyon hasznos. Emese elárulta azt is, hogy mivel a szőlőbirtok berkein belül fontosnak tartják a személyes megjelenést, például névjegykártyáikon is megjelenhet ez a fajta vonalkód, amivel a név mellé rögtön képet is formálhat, aki használja mobiljának barkód szkenner funkcióját. Játékok bevezetését is tervezik, hiszen ezzel egyszerűbben utána lehet nézni bárminek, ráadásul egy lépést sem kell tenni például egy fesztivál standjától. Könnyed információszerzés, játékosan!
Végezetül miért ne próbálnánk ki mi is ezt a funkciót?
Winelovers borok az olvasás mellé
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!