Holnap már ön is kínait iszik
3. rész
2017-01-30 | Ribáry ManuélaVágyakozás egy egzotikus utazásra, konyhaművészet, kung fu, wuxia filmek, tradicionális gyógymódok és immár a borkultúra is virul. Ismerje meg a kultúra ezen szegmensét is!
Sorozatunk első részéből kiderült, hogy Kína szinte mindent tud a borról, amit tudni lehet. A második részben megpróbáltuk kideríteni, hogy hogyan lett néhány évtized alatt Kína a világ 6. legnagyobb bortermelő országa. Most pedig arra vállalkozunk, hogy bemutassuk, a kínai bor nemcsak a gazdaság, hanem a kultúrának is fontos részét képezi. Vigyázz, kész, rajt!
Az első rész megtekintéséhez kattintson IDE!
Az második rész megtekintéséhez kattintson IDE!
Virágzik a borturizmus
Érdekességek
• Eredetileg a kínai emberek nem bort, hanem inkább égetett szeszt ittak, például baijiu-t és moutai-t.• Tudták például, hogy a poharat mindig fenékig kell üríteni, ha aláírt szerződést szeretnénk?
• És azt ki tudta, hogy a csípős ételekhez sokkal jobban passzol egy magyar kadarka, mint egy bordeaux-i vörösbor?
• Babonásak, így nem véletlen, hogy a vörösbort részesítik előnyben, hiszen a piros szín, a vér, az élet jele (boldogságot, egészséget, sikert és jó szerencsét hoz).
• A nyolcas pedig a legszerencsésebb szám, mivel szó szerinti jelentése maga a „siker”.
Kínában a borturizmus eddig nem örvendett akkora népszerűségnek, mint az olyan országokban, mint Franciaország, Új-Zéland vagy Spanyolország. A Penglaiban található Château Junding vagy a Jade Valley-ben lévő Xian számítanak a kínai piac úttörőinek, ezek a helyek ugyanis hoteleket, valamint fényűző golfpályákat és gyógyfürdőket is ajánlanak szolgáltatásként.
A Grace Szőlészet pedig valami egészen mást kínál. Az a szándékuk, hogy úgy szórakoztassanak minden egyes vendéget, mintha az családtag lenne. Az alapítója Chun Keung Chen – aki a Taiyuan Műszaki Egyetemen végzett az 1970-es években, majd visszatért Hong Kong-ba, hogy továbbvigye édesapja üzletét – 1997-ben nyitotta meg első szőlőskertjét a bourdeaux-i borszakértő, Denis Boubals segítségével. Öt évvel később átadta az üzletet az akkor még csak 24 éves lányának, Judy Leissnernek. Ez egy határozottan családi üzlet, és azt remélik, ezt a tradíciót a következő generáció tagjai is folytatni fogják.
Az odavezető út olyan, mintha egy borkóstoló túrát tennénk a híres kaliforniai Napa-völgyben. Kétoldalt fasor szegélyezi utunkat, amitől az az érzésünk támad, hogy egyenesen a borászat szívébe tartunk. Magának a borászatnak kissé katonai jellege van, ugyanis a zárt kapukat biztonsági emberek őrzik, de a fogadtatás olyan, mintha a régen látott, kedves nagynéninket látogatnánk meg.
És hogy mivel ösztönzik a vásárlókat?
Elsősorban médiavállalkozásokkal, pontosabban a China Wine News, Food Weekly, New Food és társaik médiapiaci termékeivel. De egyébként pontosan hogyan? Számos borkóstolót szerveznek, a szupermarketek polcai roskadoznak a boroktól, az újságos trafikok polcain találhatunk boros tematikájú magazinokat, a tévében, Youtube-on számtalan borászattal kapcsolatos kisfilmet láthatunk, és minden valamire való kínai híroldalnak vagy van saját boros rovata vagy állandó jelleggel foglalkoznak ezzel a témával. Azonban a boripari hírek alapforrása a WeChat, amelyen keresztül értékesíteni is lehet.
Ez nagyon fontos a kínai borüzletek szempontjából, és elengedhetetlen az angolul beszélők részére. Itt jelenthetnek meg híreket a kínai borászat világából, elősegítve ezzel az értékesítést, amit minden bizonnyal jól csinálnak, mert már 20%-ra növekedett az online vásárlók száma.
Borkultúra
Két típusú fogyasztó van: az egyik a tradicionális, gazdag borfogyasztó, aki szinte csak és kizárólag neves francia borokat fogyaszt, a másik pedig az Y-generáció (az Y generáció egy új típusú nemzedék, melynek kialakulásában a technika száguldó fejlődése játszott rendkívül fontos szerepet. Az 1980 és 1999 között születetteket soroljuk ide.), akik egyrészt nem is engedhetik meg maguknak, hogy kizárólag a legdrágább francia borokat fogyasszák, másrészt sokkal
nyitottabbak más országok boraira, illetve az újdonságokra.
Kína egyébként
- 8800 m2-es bormúzeummal rendelkezik
- 2009-ben rendezték meg az első boraukciót, ami óriási sikernek örvendett
- tavaly a brit székhelyű WSET megnyitotta első nemzetközi irodáját Hong Kongban
- az igazi fanatikusoknak már Kínában is lehetőségük van a Master of Wine képzésre
- egyre több borkóstolót, borvacsorát szerveznek
- sorra nyílnak a trendi borbárok
Három részes sorozatunk ezennel véget ért. Remélem élvezte az utazást és bátran ki meri majd próbálni a kínai borokat is. Vigyázat, ezt nem hamisítják!
Winelovers borok az olvasás mellé
Hasonló cikkek
Küldetésük a magyar bor (X)
De'Ricci: generációkon átívelő tisztelet és hűség a terroir iránt
Még mindig a bordeaux-i fajták nagy borai izgatják a magyar kóstolók fantáziáját
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!