A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Konkrétumok tengerében

Címketan 5. rész

2012-03-16 | Vizi Csenge


Forrai Ferenccel már beszélgettünk arról, hogyan is kezdte pályafutását, megismerhettük, miként is épül fel nála egy-egy címketerv, milyen folyamatok előzik meg egy arculat kialakítását. Azonban konkrétumokról, vizuális elemekről keveset beszéltünk, pedig már sok munka, több kiállítás is a háta mögött van, ráadásul egyre gyakrabban futhatunk össze azon címkékkel, amelyek az ő kezének nyomát viselik.


 

Az előző rész ITT olvasható!

Forrai Ferenc úgy tartja, az a jó tervezőgrafikus, aki ki tud lépni önmagából, és meg tud felelni a megrendelőnek. Amikor nekiáll egy címke tervezésének, akkor is ez a hozzáállás mozgatja: faggatja, kutatja a borásznál, hogy mi az, ami által a legjobban közvetíthetné termékét a fogyasztók felé.

Ferenc szekszárdi származása folytán nagyon sok helyi borásszal ápol baráti kapcsolatot, így talán nem is számít újdonságnak, hogy munkáival az e vidékről származó tételeken is többször találkozhatunk. Azonban Dúzsi Tamás, Pálos Miklós, Gódor Attila mellett más borvidékek borászai is szívesen köszöntik címkéjükön a Forrai-dizájnt, így Lelovits Tamás Villányból, az Anonym Pince Etyekről vagy épp a Dézsma Pince Balatonszárszóról.

Dúzsi Tamással együttműködve

„Amikor elkezdtünk dolgozni Tamásékkal, az egyik termékcsalád nevének kiválasztásán sokat gondolkodtunk közösen. Kerestük, mi is lehetne a legjobb megoldás, aztán végül a Leányvár-dűlőben található pincéjük pinceszáma adta meg az egyszerű, mégis elegáns választ. Azóta 246-os számon futnak e borok.”

A 246-os számot Dúzsiék vörös- és rozéházasítása kapta. A vörösön a számok hullámvonalainak sokasága egyrészt a bor állandó változását, másrészt a több szőlőfajtából való keveredést jelképezi. A rozé címkéjén apró buborékok jelzik, hogy egy friss, üde bor rejtőzik a palackban, s a rózsaszín betűhasználat egyértelműen a beltartalomra utal.  

Konkrétumok tengerében

„Bármelyik bor címkéjéről hosszan lehetne mesélni, de Dúzsiéktól talán még két érdekességet emelnék ki. Egyik az ifjabb Dúzsi Tamás első bora. Ez egy Pinot Noir, aminek címketervezése során a színekkel játszottam el, ez tükrözi az alkotó fiatalságát. A betűkkel is kísérleteztem, s ha valaki belegabalyodna az olvasásba: a noirnál csak kövesse a fekete fésűs barázdákat. Ráadásul Tomi ebből a kék szőlőből fehér bort készített, aminek ténye tükröződik a címke gyermeki játékosságán.

A másik címknél a családban élő gyermekek számából indultunk ki. Mivel öten vannak, a bor így kapta meg a zene világából is ismeretes pentaton nevet. Ezzel máris elárultam, hogy a címke egy klasszikus vonalat képvisel, hiszen a palackban található cuvée is ezen a vonalon mozog.”

A klasszikusság mellett megjelenik a gyerekek csengő-bongó hangvilága, hiszen a fiatalok mellett sosem lehet csend. Az öt gyermek egyszerre jelképezi a borban megbújó öt szőlőfajta házasítását is. A pentaton öt hangból építkező hangrendszer, így a címkén megjelenő kotta és az abba írt bornév tökéletes tükrözi a hátteret.

Pálos Miklós, a gyerekkori barát

„Amikor Mikivel elkezdtünk dolgozni a címkéin, a hasonló gondolkodásmódunknak köszönhetően gyorsan jöttek az ötletek. Már régóta barátok vagyunk, jól ismerjük egymást, ez hatalmas könnyebbséget jelentett az alkotás során. Először a Campus névre keresztelt borának az arcát alkottuk meg. Ezt kifejezetten 18 éven felüli diákoknak, egyetemistáknak készítette Miki, ezért is kapta a Campus nevet. Grafikailag is ezt igyekeztünk megjeleníteni, így a betűk az épület timpanonrészét képezik.”

A pince a Campus mellett két másik, izgalmas névre hallgató borral is büszkélkedhet. Az egyik a Mindennapi…, amely egyértelműen utal arra, hogy a bort bármelyik napon kinyithatjuk, örömünk lesz a fogyasztásában. „A név mögé csempésztem a hét napjainak kezdőbetűit, ezzel utalva arra, hogy akár mindennapi fogyasztásra is ajánlott e bor.”

A termékpaletta következő darabja a négy elemből álló Rokka borsora. A borkészítés és fonalkészítés közötti párhuzam adta a címke alapgondolatát, hiszen ahogy a rokka segítségével készül a fonal, amit aztán gombolyítunk; a borász és a szőlőtermés közös szüleménye a bor. Ferenccel közösen Németh Andrea Lulu szövi mesébe a címkéket, aki a következőket írja a Rokkáról:

Konkrétumok tengerében

„Ha magam mögé nézek, sok színes fonalat látok, kavargók, csavargók, itt-ott elhagyott szálakat. Ha magam elé tekintek, akkor sok gombolyagot látok. Még bármilyen mintát kitalálhatok, kitanulhatok, míg el nem fogy a sok gombolyag. S vajon hova érkezünk, ha elfogy a fonál?” Remélhetőleg mindig egy-egy következő évjárathoz, vagy épp a termékpaletta egy újabb tagjához…

Forrai Ferencre jellemző, hogy szereti az új grafikai megoldásokat, és saját címkéin túl egyre gyakrabban van arra módja, hogy néhány borászatnál is bevesse ezeket a megoldásokat, mint például a formákkal, stancolással (jelentése: a papírból egy speciális forma kivágása) való játék. Tudja, hogy bár ezekkel nem tud mindig mindenkinek megfelelni, de neki igazából az számít, hogy a borász minden esetben elégedett legyen. Egyetlen dologból nem enged: vannak szabályok, akárcsak a borkészítés során, amiktől ha eltérünk, a termék csomagolása széteshet, ezzel pedig nem éri el eredeti célját. Így néha „az egyszerű több” elvén haladnak.

Lelovits Tamás és az egyszerűség

Lelovitsék egész portfóliója megújult, amelyben alapvetően két kategóriát fedezhet fel a grafikai megoldásokra edzett szem: az egyik a letisztult, fehér háttérben megjelenő logó, illetve a könnyed, a csillagkép körül megjelenő csillagköd, amelyek együttesen egyfajta bájjal ruházzák fel a nemes külsőt.

Konkrétumok tengerében

A másik család stancolt, amelynél Ferenc játékos alkalmazott grafikai motívumai jelennek meg, hiszen a Mozaik névre hallgató termékcsalád minden tagján a Lelovits név betűi láthatók, egyfajta mozaikos alkotásként. A bornál is apró mozaikok, mint a terroir, az időjárás, a fekvés és a borász hozzáértése határozzák meg a végeredményt!

Kőlyuk Bormanufaktúra, Dézsma Pince és Anonym Pince

A Kőlyuk Bormanufaktúra palackjainak címkéi igyekeznek teljesen elrugaszkodni a standard, megszokott megoldásoktól. A Kőlyuk címkéje a manufaktúra arculatának megtervezése után készült el, a grafikus ajándékaként a borásznak. A név onnan ered, hogy Egerben az úgynevezett Kőlyuk pincék egyike a borászé. A címke valóban úgy néz ki, mintha egy követ ábrázolna, így ezzel különleges ruhát adott az egri borok palackjainak az alkotó. 

A Dézsma Pince borai már nevükben is játékos vonalat képviselnek, a címkék grafikája is ezzel mutat teljes összhangot. A Szárszónak is 1 a vége bornak a neve a mindenki által ismert szólásból indul ki (száz szónak is egy a vége), utalva arra, hogy bizony, ha Balatonszárszóra érkezünk, akkor annak egy lehet a vége: a Dézsma Pincénél kikötni. Az egyszerű, letisztult címkének nem is kellett a nagy cégér, hiszen a neve magáért beszél. Egyszerű és elegáns megoldás!

Több borukból kiemelve még a Szemesnek áll a világ az, amelynek magával ragadó egyszerűségében ott rejlik nagyszerűsége. A címkén a Balaton jelképes állata, a hal látható, apró rajban úszva. Azonban csak egyetlenegynek van szeme, és mint tudjuk, végül úgyis övé lesz a világ.

A Dézsma Pincének van egy különleges címkesorozata is, amelynek sztorija a vidéki életre vezethető vissza. Ahol mindenki „bá”, így a baráti társaság tagjai is így hívják egymást. Ebben a sorban Forrai Ferenc is felfedezhető. Vajon rájövünk-e, melyik ő? Pálinkák és „bá”-k…

Konkrétumok tengerében

Mielőtt néhány, egyelőre csak a kiállításokra, borbemutatókra tervezett címkék világába vezetnénk az olvasót,  a nagyáruházak és vinotékák polcairól visszaköszönő boroscímkék sorát az Anonym Pincészettel zárjuk.

Az Anonym Pincészettel való együttműködésről elárulta Ferenc, hogy a tervezési munkálatok összehangolásában a család zeneszeretete nagy szerepet játszott. A legszembetűnőbben talán a Szinkópa elnevezésű bor esetén jön velünk szembe a zene. Úgy lüktet a bor, mint a zenei világból ismert neve. A szinkópa a ti-tá-ti fordítása, amelyet Ferenc egy hangjeggyel és a név hármas színével jelenített meg. Kedves címke, kedves bor, kedves zenével érdemes fogyasztani.

Az Ötlett rozé tétel egy frappáns megoldást sugall: mivel a család hirtelen a három gyermek mellé még egy ikerpárral is bővült, máris öt (gyermek) lett. A címkén megjelenő kéz visszatükrözi mindannyiunk gyermekkori éveit, amikor előszeretettel rajzoltuk körbe egy papíron kezünket, hogy aztán az ujjakra érdekesebbnél érdekesebb alkotások kerüljenek. A kézen öt arc látható, mint amennyi apróság van a családban.

Most, miután Ferenc több, a polcokon található művét is bemutattuk, zárszóként álljon itt néhány további képbe zárt gondolat, hiszen előszeretettel készít meghökkentő, egyedi megoldásokat képviselő címkéket is. 

 

 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!