Nagy boros nevek - ismeretlen grafikusok?
Címketan 6. rész
2012-04-11 | Vizi CsengeSorozatunk következő epizódjaiban ismert borászok és szakemberek mesélnek pincészetük arculatának és címkéik kialakításának támpontjairól. Olyan borokról lesz majd szó, amelyekkel naponta találkozhatunk borbárokban, borszaküzletekben vagy épp hipermarketekben. Feltesszük a kérdést, miért választottak harsány színeket, egyedi címkeformát, illetve miért ragaszkodtak a tradicionális aranyhoz, vagy miért épp most újultak meg.
Ezeket a kérdéseket és még sok mást boncolgatunk a következőkben. Először egy történelmi hagyományokra épülő pincészet grafikai megoldásairól hullik le a lepel, majd egy pár éve megjelent borászat tulajdonosa mesél modern címkéiről, később egy újrainduló pince megújult címkéiről is esik néhány szó, hogy aztán ez a rész egy apró frissítéseket kieszközölő, de mégis megújult arculattal rendelkező borászattal záruljon.
Tradíció és modernitás: Pannonhalmi Apátsági Pincészet
A pincészet létrehozásakor több szempont alapján kellett elindítani a grafikai tervezést, hiszen egy valódi, kézzelfogható történelmi múlttal rendelkező borászat kelt új életre a Pannonhalmi Apátsági Pincészet képében 2003-ban. Így találkozott a tradíció és a modernitás a marketinganyagokon is.
„A kezdetek kezdetén tudtuk, hogy címkéinken és arculatunkban markáns elemeknek kell összekapcsolódniuk a múlt és a jövő jegyében” – meséli Illés Tamás, a pincészet marketingvezetője az első lépésekről. Fontos volt az a felfedezés is, amikor egy alkalommal a századelő időszakából kerültek elő rajnai típusú palackok, amelyek fenekén FA jelzés, azaz a Főapátság rövidítése látható. Tudtuk, hogy ezek vonalát tovább kell vinnünk. Ez azóta is visszaköszön portfóliónk több tételére vonatkozó palackválasztásunkban. Boraink stílusának és a technológiánk egyenes következményeként jelent meg új elemként a minőségi magyar borok világában talán elsőként a mi tételeink között használva a csavarzár, ami modernebbé tette a tradicionális jegyeket hordozó címkék és palackok világát.
A címkén használjuk a főapátsági címert, mindenképp szerettük volna ugyanis, ha további pontokon kötődik az Apátsághoz a külső. Ennek az elemnek a használata volt a legkézenfekvőbb. Továbbá olvasható az A. D. 996 (Anno Domini) a címkén, vagyis a Monostor megalapításának időpontja is rákerült, hiszen az itt letelepedett szerzetesek támasztották fel templomuk felépítésével egyidőben a római korban létrehozott szőlőművelő és borkészítő hagyományokat, amelynek folytatója ma a közel 10 éve újraalapított pincészetünk.”
A bencések jellemző színe is megjelenik a címkén, ami a sötétkék. Ezeket elsősorban a fehérboroknál használják, míg a vöröseknél bordó dominál. A két szín mellett az arany is megjelenik, amely az emelkedettségre, a nemességre és az ünnepélyességre utal. A külcsínhez hozzátartozik a papír is. Egy tojáshéj színű kreatív papír lett a címkék alapja, amely a kifinomultságot és a visszafogottságot hivatott tükrözni.
„Van még egy apró játékunk, ami megkülönbözteti címkéinket minden más hazai tételtől: a pajzs és szalag alakú címkék kombinációja. Ezek használata is komoly marketingfogásnak tekinthető, hiszen egyediséget kölcsönöz palackjainknak, és könnyen felismerhetővé, távolról is azonosíthatóvá teszi azokat. A Tricollis az egyedüli borunk, amelynek nincs szalagcímkéje, de így is hordozza a többi tétel dizájnjellegzetességét, sőt! A csúcsboroknál ennek az alaknak az alsó görbülete jelenik meg felfelé fordítottan.”
A fordított verzió és az egyediség tükröződik a pincészet csúcsborán is, hiszen az Infusio esetén a címke alakja teljesen párhuzamos a palackéval, amely egy vállas üveg, ezzel idomul egymáshoz tökéletes harmóniát alkotva a két anyag. Ráadásul itt megjelenik egy újabb grafikai-nyomdai elem a címkén belül, ami növeli az amúgy is erőt és robusztusságot sugárzó megjelenést: a bor neve stancolva van, vagyis az írott betűk ki vannak vágva, amelyek mögött a palack és a bor színe rajzolja ki végül a bor nevét. Komoly, mégis játékos.
Az újdonság ereje: Orbán Pince
A pannonhalmiakkal szemben az Orbán Pince a nulláról indult pár éve, nem állt mögöttük történelem vagy hagyomány, de a tulajdonosoknak semmi sem számított azon kívül, hogy bort, jó bort készítsenek. És a bort természetesen el szerették volna adni, így Orbán Gergely és társa a pincészet arculatának kialakításába is belevágott. A grafikust egy barátjuk ajánlotta. A fiatal tervező nyitott és fogékony volt az újdonságokra.
„Azért szerettünk volna egy „címkeszűz” grafikussal dolgozni, hogy ne legyenek meg benne azok a sztereotípiák, amikkel a legtöbb címketervező hazánkban rendelkezik. Merjen újat alkotni, ne kövessen már meglévő trendeket. A tulajdonostársammal leültünk, összeszedtük, hogy mik fontosak nekünk, amiknek tükröződniük kellene a címkén, és leraktuk a grafikusunk elé.”
Orbán Gergely elmondása szerint a közös nevező szinte rögtön meglett, így a megoldáshoz is könnyedén eljutottak. „Fontosnak tartom a megjelenést, tudtuk, hogy erre előbb vagy utóbb áldoznunk kell, így inkább minél hamarabb szerettünk volna létrehozni egy lendületes és fiatalos címkecsaládot. Az egyszerűség mellett a figyelemfelkeltés is fontos eleme volt az elvárásainknak. És meg is születtek a „gyermekek”. A címkéken az évjárat és a fajta kapja a hangsúlyt, míg egy ötletem nyomán – mintegy sálként – nyakszámot is készítettünk a palackoknak .
Ezekről lehet mesélni, történettel ruházható fel egy-egy palack, mondhatjuk úgy is, hogy egyfajta kommunikációs mankóként szolgálnak. Ráadásul 20 évre elegendő sorszámmal rendelkezünk, így jól használható elemmel bővült palackjaink díszítése.”
Az egyfelületű címke színvilága nem megy el a harsány irányba, inkább megmarad egy-egy uniszex árnyalatnál. Ezzel próbálja visszaadni a borok uniszex voltát is. Azonban ami a hosszúkás, jól megkülönböztethető címke előnye, egyben az is a hátránya. Mivel nem találtak ki még olyan gépet, amellyel ez könnyen ragasztható lenne, Gergelyék kézzel tesznek fel minden egyes címkét a palackokra.
„Nagyon kedvelem az elzászi palackokat, amelyekre azonban nem a hosszú címkéket rakjuk, hanem a fektetett formát, erre ez illett jobban. Alapvetően 3 fő címkecsaládot tervezett a grafikusunk, amelyből egy pillanat alatt megszületett a Chardonnay, az összes többi már ennek a mutációja.”
Holnap folytatjuk!
Winelovers borok az olvasás mellé
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!