A világ borfővárosában élő magyar kereskedő avat be a 2018-as trendekbe
A borvilág pontosan úgy működik, mint a divatipar
2018-01-20 | Geri ÁdámBorügyekben régóta London fújja a passzátszelet, az ottani divatok előbb-utóbb az egész világon végigsöpörnek. Az Angliában borkereskedést üzemeltető Zelenák Ferenccel gyűjtöttük össze, mi várható 2018-ban. Az biztos, hogy a vörös habzóborok éve jön, és ez csak egy a megannyi újdonság közül.
„London diktál” – kezdi a beszélgetést Zelenák Ferenc borkereskedő. Ha valaki, hát ő tudja; tizennégy éve él a szigetországban, eddigi munkái is kötődtek részben a borhoz, jelenleg pedig Thirty Nine 10 néven (3910 Tokaj irányítószáma) saját borkereskedést visz St. Albansban, a fővárostól 30 km-re. Bár Nagy-Britannia finoman szólva sem bortermelő nagyhatalom (egyelőre, ugyanis a globális felmelegedés nagy nyertesei lehetnek), London régóta mégis a borvilág fővárosa. Rengeteg nemzetközi szervezet székhelye található itt, a világ egyik legnagyobb forgalmú bortőzsdéje szintén.
A tokaji születésű Zelenák Ferenc (nagyapja a borkombinátban volt agronómus) 2004-ben barátja unszolására egy szál bőrönddel érkezett Angliába. Egy borboltban helyezkedett el, ám a saját borkereskedésig egyáltalán nem vezetett innen egyenes út. Volt sírásó és kis ideig élt a Karib-tengeri Trinidad és Tobagón is (ott már ismét borokkal foglalkozott). A saját üzlet gondolata 5 éve foglalkoztatja, végül 2016 elején nyitotta meg Thirty Nine 10 nevű borboltját St. Albansban. Jelenleg mintegy 400 féle bor kapható nála, közte sok magyar.
A divatirányzatok, fogyasztói szokások, amik a brit fővárosban megjelennek, előbb-utóbb begyűrűznek az egész világ borpiacára. Természetesen ez hatványozottan igaz a vidéki Angliára is, így Zelenák Ferenc mindig első kézből értesül a történésekről. Igaz ez még akkor is, ha – mint meséli – bizonyos folyamatokra a vidéki Anglia lassabban reagál, esetleg ellen is áll nekik. Ilyen például, hogy miközben a Wine Intelligence kutatócég által nemrég publikált felmérés szerint az angolok újabban az alacsonyabb alkoholtartalmú borokat keresik, „vidéken még mindig a 14,5-es malbec és a hasonló erősebb, testesebb chilei és ausztrál borok a legnépszerűbbek”. A könnyebb borok felé fordulás egyelőre inkább a Master of Wine-ok és véleményvezér sommelier-k posztjait követő városi vásárlók jellemzője. Ezzel együtt a boltján keresztül Zelenák is nagyon sok változást tapasztal a vásárlási szokásokat illetően.
2018 a rozé és a vörös habzóbor éve
Amikor a legfontosabb 2018-as trendekről kérdezzük, legelőször a rozé bort említi. „Ha az időjárás is kegyes lesz hozzánk, nyáron minden eddiginél jobban fognak tarolni a rozék.” Véleménye szerint azonban még ennél is nagyobbat fog durrani egy egészen új dolog: a vörös habzóbor.
„Ha a kóstolóimon megmutatom, mindenki el van ájulva tőle és nem mennek úgy el, hogy ne vigyenek belőle egy palackkal otthonra is.”
Állítja, még azok a vörösborosok is lelkesednek érte, akik alapvetően nem szeretik a habzóborokat, ezt azonban különlegesnek találják.
A 0,75-ös palack alternatívái: nem mindegyik fut be
A klasszikus 0,75-ös palackoknak egyre több vetélytársa akad: hódítanak a minőségi csapolt borok, illetve a sztenderdtől eltérő űrtartalmú üvegek. Karácsony előtt Angliában a Lidl jött ki saját márkás prosecco-val 3 literes kiszerelésben, a közelgő partik, családi események díszének is szánva az üveget. „Nálam is vásároltak magnumpalackos pezsgőket karácsony előtt, ezek valóban jól mutatnak az asztalon meg a fotókon, de az ünnepek elmúltával lecsengett az érdeklődés” – mondja Zelenák. Ezzel párhuzamosan beindult egy másik folyamat is, mégpedig a 0,75-től lefelé való eltérés, főleg a 0,375 liter űrtartalmú, úgynevezett feles palackok felé. A magyar borkereskedőnek ez nem jött be, ezért nem is igen foglalkozik velük. Érdekességként tart egy ausztrál, félliteres söröspalackba töltött bort, amit nagyon szeretnek a vevők, mert „cool” – és nem utolsósorban, a bor is kiváló. Zelenák azért sem hisz a feles üveges borokban, mert azok fajlagos költsége nagyobb, mint a 0,75-ösöké, márpedig a britek igencsak árérzékenyek. Ráadásul a kereskedőnek sok energiát kell belefektetnie, hogy elmagyarázza a vásárlónak, miért jó a kisebb palack.
Ritkaságot, újdonságot minden mennyiségben!
A már említett felmérés egyik pontja szerint a britek kifejezetten nyitottak az újdonságokra, ha borokról van szó: a megkérdezettek 57%-a azt szereti, ha meglepik, ha valami újat fedezhet fel. Ezt a Thirty Nine 10 is abszolút hozza. Bármilyen bor jelenik meg az üzlet polcain, például Erdélyből vagy a Szerémségből, a vásárlók hamar felfedezik maguknak, bátran megkóstolják. „Az plusz vonzerő, ha az adott tételből kevés palackkal készül” – mondja Zelenák. Attól persze messze vagyunk, hogy egész Anglia rárepüljön a Kárpát-medencei borokra, a prímet (már csak történelmi okokból is) továbbra is a burgundi és a bordeaux-i borok viszik. Olyannyira, hogy bár az utóbbi időben a font dollárral szembeni erősödésének hála elvileg egyre olcsóbbak a tengerentúli borok, Zelenák nem hallotta kereskedő ismerőseitől, hogy felfutott volna az amerikai borok forgalma. „Mindig is nagyobb respektje lesz az óvilági boroknak, és ez 2018-ban csak tovább erősödik az újvilági borok rovására. Van egy kis szentimentalizmus is ebben.”
Mivel lehet megnyerni a fiatalokat?
2018 állócsillaga a nagy változások közepette a prosecco lesz. „2-3 éve elhintették Angliában, hogy az olaszok nem tudnak eleget készíteni belőle. Azóta ez van mindenkinek a fejében, és azon aggódik, hogy elfogy, ezért úgy viszik, mintha nem lenne holnap” – mondja Zelenák. Ezt azonban nem tartja gondnak, szerinte ugyanis a prosecco-nak küldetése van. Úgy látja, ezzel lehet átszoktatni a fiatalokat a borra a mostanában nagyon divatos vodkáról és gin-ről (amiket inkább a hatása, mint az íze miatt isznak). Márpedig ez komoly lépés lenne a kulturált, felelős alkoholfogyasztás irányába. Szintén az ügyet segítheti, hogy egyre több a természetes bor, legyen az vegán, biodinamikus vagy organikus. „Az emberek, és különösen a fiatalok egyre környezettudatosabbbak, ráadásul ez a szemlélet divat is lett, ez pedig a borok iránti keresletben is megjelenik.”
Eljárt az idő a szőlőlé felett
A prosecco-val ellentétben leáldozóban van a csillaga az olaszok másik nagy dobásának, a pinot grigio-nak. A pinot grigio hosszú éveken át sokkal többet jelentett, mint egyszerű szürkebarát: műfajt teremtett, a szinte szőlőlé gyümölcsösségű borstílusnak volt a jelképe. Bár még ma is sokan keresik, a borértők körében inkább már cikinek számít, az „unatkozó háziasszonyok borának is csúfolják” – mondja Zelenák. Helyét Angliában idővel átvette a sauvignon blanc, de már ez se tart sokáig. „Szeretik az emberek az aromatikus borokat, de a nagyon könnyedektől már tolódnak újra el a testesebbek felé. Mostanában fedezik fel maguknak például újra az érett, hordózott chardonnay-kat. Egyébként is úgy veszem észre, van egy körforgás a boroknál, ugyanúgy, mint a divatvilágban.” Ez a változás szerinte jó lehetőség a furmintnak is. „A furmintnak komoly esélyei vannak Angliában. Könnyű kiejteni a nevét, ráadásul a gyümölcsöstől a komoly, érlelt, burgundiai stílusú borokig mindenre alkalmas. Emiatt megfelel az edukáltabb borfogyasztónak, miközben a pinot grigio-n szocializálódott rétegeknek is jó híd lehet a komolyabb tételek felé.” És az se baj, ha van benne egy kis maradékcukor. Általában reneszánszukat élik az édesborok, Angliában különösen a sherry-k, köszönhetően többek között az egyik legismertebb sherry üzem, az 1835-ben alapított Gonzalez Bypass intenzív marketingjének és a hipszterek által nyitott független borbároknak.
Borkóstolási szokások: a társasági élet előnyei
Nem csak a borízlés, de a fogyasztási szokások is változóban vannak. „Felértékelődnek a közös borkóstolások” – foglalja össze a jelenlegi folyamatokat Zelenák. Főleg a fiatalabb vendégei – ahelyett, hogy megvennének otthonra maguknak egy ottani viszonylatban már húzósabbnak számító 30-40 fontos tételt – inkább összeállnak barátokkal, és a borboltban egy kis oktatás meg sajt kíséretében együtt megkóstolnak pár palack drágább bort. Ennek megfelelően
a borbár-borbolt kombinációé a jövő:
nagy és színvonalas választékból szakértő segítségével kiválasztani és helyben (további művelődés kíséretében) elfogyasztani a bort. Olyannyira felértékelődik ez a borfogyasztási forma – véli Zelenák –, hogy a 20 font fölötti boroknál az internetes vásárlást is háttérbe szorítja. „Rengeteget számít a személyes szervíz, az exkluzivitás, és az, hogy vásárlás közben tanulni is lehessen a borról.”
Winelovers borok az olvasás mellé
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!