A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Borkommunikáció 26: A bor frazeológiája

Mi köze a magyar bornak a szabolcsi almához?

2019-08-18 | Vinoport


Borkommunikáció 26: A bor frazeológiája

A borkommunikáció sorozat mostani részében a cikk nyelvész szerzője a magyar nyelv olyan állandósult szókapcsolataival foglalkozik, amelyekben a bor is megjelenik.


 

Fotó: Gönczöl Gábor

 

Az alábbiakban részleteket közlünk Balázs Géza A bor frazeológiája című írásából. A teljes cikk elolvasható a dr. Veszelszki Ágnes által szerkesztett  Borkommunikáció – Aszútól a zenitig című, 2018-ban megjelent könyvben, ami a Századvég Kiadó oldalán megvásárolható.

 

Az alkoholnak beszédkiváltó szerepe van. Bor és beszéd együtt jár. A magyar ember alapvetően boros, azaz borkedvelő. Ezért a borral kapcsolatos frazeológia (az állandósult, hagyományozódó, ismétléses szóbeliség) igen gazdag. Jóval kevesebb ennél a pálinkával kapcsolatos szólás, közmondás; sörre pedig szinte akad szólásunk. A frazeológia szavakba foglalt világnézet, mentalitás. Ha a frazémákat vallatóra fogjuk, akkor kibontakozik előttünk a „boros magyar”, vagyis a borkedvelő magyar nép lelki alkata.

 

 

Borfrazéma-típusok

 

Ha összegyűjtjük a magyar boros szólásokat, közmondásokat és egyéb kisepikai műfajokat, akkor ezek a következő tematikát ölelik föl: jókívánság, ivásra (fogyasztásra) buzdítás; rosszkívánság (átok); jóslás, figyelmeztetés; jó bor; rossz bor; mértékletesség; mértéktelenség (a bor negatív hatásai); a borfogyasztás kultúrája; a bor összevetése más italokkal.

 

>>> A borkommunikáció cikksorozat további részei elolvashatók itt.

 

Jókívánság, ivásra (fogyasztásra) buzdítás

 

Bort, búzát, békességet, szép asszony feleséget (a népi szólás eleje közismert pártjelszó lett)

Áldás, kegyelem, ezt a kis bort lenyelem

Asszonyfán is elkél néha a bor (az asszonyok is szívesen megisszák a bort)

Hogyha eljön a koporsó, jó éjszakát boroshordó!

 

A cikk szerzője Balázs Géza, CSc., nyelvész, néprajzkutató, egyetemi tanár (ELTE Mai Magyar Nyelvi Tanszék, Partiumi Keresztény Egyetem Magyar Nyelv és Irodalom Tanszék). A Magyar Nyelvstratégiai Kutatócsoport megalapítója (2000-), a Magyar Nyelv és Kultúra Nemzetközi Társaságának elnöke (2012-). Kutatási területe: a mai nyelvi és kulturális (szemiotikai, antropológiai) jelenségek, nyelvstratégia.

 

Rosszkívánság, átok

 

A szőlőben korábban tilos volt a káromkodás, a veszekedés és mindenféle erkölcstelen cselekedet. Úgy vélték, hogy aki a szőlőben erkölcstelenkedik, annak a Jóisten elveszi a termését. De ha mégis, akkor ilyet mondhattak:

A jó Isten vegye el (vagy rohassza el) a szőlőd tövit is.

 

A borfogyasztás kultúrája

 

Királyok bora, a borok királya

Vagy bor, vagy víz

Aki vizet tesz a borba, a guta üsse orrba

Aki leves után bort iszik, attól nem kérek tanácsot

Bor előtt pályinka után egy kis kolbász, hogy a kávé meg ne ártsík (= a reggelihez mondják)

Bort a serre idd egyszerre, sert a borra hagyd máskorra

Sörre bor mindenkor, borra ser sohasem

 

A bor összevetése más italokkal

 

Télen bort, nyáron pálinkát

Jobb a Krisztus főzte, mint a Kristóf főzte (jobb a bor, mint a sör)

 

A kötet szerkesztője Dr. Veszelszki Ágnes nyelvész, közgazdász, újmédia-kutató, a Budapesti Corvinus Egyetem Magatartástudományi és Kommunikációelméleti Intézetének egyetemi docense. Oktat a Corvinus mellett az ELTE-n, a Budapesti Metropolitan Egyetemen, a Mathias Corvinus Collegiumban és a Szent Ignác Jezsuita Szakkollégiumban. A Filológia.hu MTA-folyóirat, illetve a Journal of Smart soCIeTY társadalomtudományi folyóirat szerkesztője. Kutatói munkásságát a digitális kommunikáció (cset, sms, közösségi média) vizsgálatával kezdte, később a marketing és a nyelvészet kapcsolódási lehetőségeit tárta fel; újabban pedig a tudománykommunikáció, illetve az online agresszió témakörét kutatja. Legutóbbi nyelvészeti könyvei: Netnyelvészet. Bevezetés az internet nyelvhasználatába (2017); Digilect. The Impact of Infocommunication Technology on Language (2017). Borkommunikációval 2016 óta foglalkozik, azóta tart a Corvinus-egyetem mesterszakos hallgatóinak szabadon választható formában Borkommunikáció kurzust. Szabadidejében szerkesztette a Századvég Kiadónál megjelent Borkommunikáció. Az aszútól a zenitig (2018) című kötetet. Ugyanezen a címen egy Facebook- és egy Instagram-oldalt is kezel.

 

Mivel a bor, a borivás jelentősége nem csökken, a magyar borkultúra újabb frazémákkal gazdagodik:

Inkább az orrom legyen borvirágos, mint a fogam vízköves

Az almafákról messzebb hangzik a kiáltás, mint a borospincéből (= a szabolcsi almatermesztők gondját-baját hamarabb tudomásul veszi a politika, mint a borászokét)

 

A magyar borkultúra sajátos folklórműfaja, frazémagyűjteménye a borivók tízparancsolata. A leggyakoribb rövid változat a következő (rendszerint kocsmák falára függesztik ki):

  1. Bort sohase igyál éhgyomorra!
  2. Borivás előtt ne egyél édes ételeket!
  3. Ügyelj a borfajták hőmérsékletére!
  4. Bort mindig megfontoltan, lassan igyál!
  5. Apró kortyokban élvezd a bort, zamatát!
  6. A nemes borokat csak tisztán igyad!
  7. Tarts mértéket a borivásban!
  8. Jobban ízlik a bor, ha közben eszel is!
  9. Szeresd, de légy erősebb a bornál!
  10. Borivás közben gondolj arra: mennyi verejtékes munka van egy pohár magyar borban!

A bor készítése nemcsak egyszerűen technika, technológia, hanem művészet is. A borkészítéshez lélek is kell. Csávossy György szerint: a borról beszélni ugyancsak nem lehet csak tudományosan – lélek, azaz művészet kell ehhez is.

 

Századvég Kiadó

 

A Századvég Alapítvány keretein belül működő Századvég Kiadó gondozásában a történettudomány, a politikatudomány, a jogtudomány, a társadalompolitika, a szociológia, a kommunikáció, a külpolitika és a filozófia témaköreiben jelennek meg hazai és külföldi szerzők művei.

 

„A Századvég  Kiadó nagy vállalkozásba kezdett: az egyedülálló és teljesen újszerű Borkommunikáció kötet e széles témakör minél nagyobb szeletét kívánja lefedni, húsz szerző és harmincnál több fotográfus közreműködésével. Az impozáns kiállítású, egyben informatív kötet nem titkolt célja a borkommunikációs alapvetésen túl a minőségi, magyar borok fogyasztásának népszerűsítése.” (Font Sándor, az Országgyűlés Mezőgazdasági Bizottságának elnöke)

 

További információ: www.szazadveg.hu



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!