Bormarketing: kinek az érdeke?
Tippek, stratégiák borászoknak és fogyasztóknak egyaránt
2018-10-11 | VinoportMinden borász végez marketing tevékenységet, legfeljebb nem tudatosan, vagy éppen a fogyasztók nem veszik észre. Pedig amikor bort választanak, nem csupán italt vesznek, hanem palackot, címkét, borvidéket, történetet. Érdemes tudatában lenni annak, mivel lehet megnyerni a borkedvelőket. A Winelovers 100 – A 100 legjobb magyar bor magazinból szemléztünk.
Amikor egy borász eldönti, hogy milyen bort készítsen; amikor címkét választ, amikor meghatározza az árat és értékesíti a termékeit, valójában a marketingfolyamat egy-egy lépését végzi. Mind a borász, mind a fogyasztó számára fontos ez, hiszen a marketing alapvetően abban segít, hogy eladó és vevő egymásra találjon.
(...)
Sokakban él még negatív kép a marketingről (tukmálásnak, a fogyasztók félrevezetésnek, a rossz áru megszépítésének tekintik), azonban egyre többen jönnek rá, hogy igenis szükség van átgondolt marketing tevékenységre, „valamit tenni kell” a fogyasztó, jelen esetben a borkedvelők megnyerése érdekében.
Ha fontosnak tartja a márkaépítést, szeretné hatékonyabbá tenni a kommunikációt és pincészete piaci jelenlétét is erősítené, érdemes szakemberek segítségével megismernie a hatékony marketingstratégiákat. A Borkollégium októberben kétrészes Bormarketing és értékesítés tanfolyamot indít, amelyre külön-külön, de akár egyben is lehet jelentkezni. Az előadók között megtalálhatók nemzetközi borakadémikusok, illetve gazdasági felsőoktatási intézmények több évtizedes tapasztalattal rendelkező szakoktatói.
Fotó: Gellér Anna
A jó bor csupán az alap, el is kell tudni adni azt. A (marketing)kutatás segít jobban megismeri a piacot, a fogyasztókat, igényeiket, így az értékesítést is megkönnyíti. Piacfelmérést spontán is végez a borász, amikor elbeszélget a vásárlóival, borásztársaival, a tudatos pincészetek pedig szisztematikusabban is gyűjtenek az ügyfeleikről információt, amiket aztán felhasználnak a döntési helyzetekben.
(...)
Ha megvan az egymásra találás, az összhang, akkor érdemes ezt hosszú távon is fenntartani. A stabil márka lényeges a fogyasztók megtartásában. A pozicionálás, a márkaértékek meghatározzák a borok stílusát (legalábbis részben), az árazást, az értékesítési helyek megválasztását, valamint a kommunikációt is.
A fogyasztók célja általában egyszerű: szeretnék jól érezni magukat. Ha pedig megtalálták „az igazit”, valószínűleg ahhoz fognak ragaszkodni, hosszabb időn keresztül ki is tartanak mellette.
(...)
A marketing valójában együttműködés a borász és a fogyasztó között, amely ideális esetben minkét fél számára előnyös kapcsolatot eredményez.
Mi a hasznuk a pincészeteknél szervezett borkóstolóknak? Miért és hogyan érdemes hosszútávon kapcsolatot építeni az ügyfelekkel? Hogyan kerülhetnek reflektorfénybe a kis családi pincészetek? Mire figyeljen a fogyasztó? Harsányi Dávid, a Budapesti Gazdasági Egyetem Marketing tanszékének vezetője, a Borkollégium Bormarketing kurzusának oktatója erre is válaszol a Winelovers 100 – A 100 legjobb magyar bor magazinban megjelent teljes írásában.
A Winelovers 100 – A 100 legjobb magyar bor magazin a toplistákon kívül izgalmas és friss, a magyar bor jelenét és jövőjét mérlegelő tartalommal jelent meg. A zsűri elnökének felkért brit Caroline Gilby Master of Wine mellett a zsűritagok is megosztják a kóstolón szerzett tapasztalataikat. A magyar borok nemzetközi potenciálját egy másik Master of Wine segítségével elemzik. A magazin a borgasztronómia és a borkultúra fejlődését, a bormarketing, a címketervezés és a borversenyek témakörét is alaposan körüljárja. A Neszmélyi borvidék pedig 24 oldalas önálló mellékletben mutatkozik be. A Winelovers 100 – A 100 legjobb magyar bor magazin már megvásárolható a Winelovers Webshopban, az újságárusoknál, a Libri és a Líra könyvesboltokban, valamint online változatban a Digitalstandon.
Winelovers borok az olvasás mellé
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!