Ha útra kelsz, mindig lesz miről mesélned
Interjú Christian Dworannal 2. rész
2013-04-12 | Tóth AdriennMost induló bormarketing-sorozatunk első interjúalanya a pozitív példaként oly sokszor emlegetett Osztrák Bormarketing Tanács marketingigazgatója, Christian Dworan. A beszélgetés első felében a szervezet működésével kapcsolatos alapvető információkat tisztáztuk, kitérve a működést irányító stratégiára és az ezt lehetővé tevő forrásokra. Ma a főbb projektekkel ismerkedünk tovább.
Cikkünk első részéhez kattints IDE!
Fontos, visszatérő programunk a VieVinum Nemzetközi Borfesztivál. Ez Ausztria legnagyobb méretű és presztízsű borvására, amely minden második évben kerül megrendezésre a bécsi Hofburgban. A háromnapos eseményre, amelyre május végén, június elején kerül sor, borkedvelőket várunk, akiknek lehetőségük van több mint négyszáz osztrák és száz külföldi pincészet borainak kóstolására. A rendezvényen körülbelül 12 ezren vesznek részt, és ezzel ez számít Ausztria legnagyobb boros eseményének.
Eddig elsősorban a nagyközönséget, a borkedvelőket érintő dolgokról beszéltünk. Milyen tevékenység irányul a szakmára?
„Ha útra kelsz, mindig lesz miről mesélned” – e gondolat jegyében az OBMT gyakran szervez külföldi borkereskedők, sommelier-k és újságírók részére szakmai utakat osztrák borvidékekre. E tevékenység csúcsát jelenti a „Weingipfel”, azaz a Borcsúcstalálkozó, amelyre szintén kétévente kerül sor, természetesen nem a VieVinummal megegyező esztendőben.
Erre az eseményre az OBMT körülbelül kétszáz borszakértőt – többségükben újságírót – invitál meg a világ minden részéről. Ezen kirándulások alatt a résztvevőknek bőven van lehetőségük tudásuk bővítésére az egyes borvidékeket illetően, illetve új kapcsolatok kiépítésére. A Borcsúcstalálkozó legpazarabb eseményének az Osztrák Borparti számít, amelyre az utolsó estén kerül sor.
Milyen jellegű tevékenységet tart hatékonyabbnak: a folyamatos, de kevésbé zajos hírverést, vagy a nagyobb kampányokat?
Az OBMT működéséhez stratégiája és gazdasági forrásai miatt közelebb állnak a talán kevésbé hangos, gerilla típusú tevékenységek, óriási nemzetközi kampányokra nem futja a pénzügyi lehetőségeinkből.
Van valami, amit másképp csinálna?
Az OBMT működésének kezdete óta nagy hangsúlyt fektet a minőségre, és úgy gondoljuk, hogy ez helyes döntés volt. Ezt támasztják alá az utóbbi 25 év exportértékesítésre vonatkozó adatai is. Ezek szerint az osztrák borexport értékbeli növekedésének elsődleges oka a lédig értékesítés visszaszorulása a palackos tételekkel szemben. 2002-ben az előbbi mennyisége ötszöröse volt az utóbbiénak. 2012-re ez az arány a palackozott borok javára fordult meg. Ez mind a hazai, mind a külföldi piacokon egy masszív eltolódást mutat az olcsó árkategóriából a 3-6 euró közötti, minőségi szegmensbe.
Milyen nehézségekkel küzdenek az országos bormarketing területén?
Miután 2011 és 2012 között az éves költségvetésünket csaknem 400 ezer euróval csökkentették, most újabb megvonásokkal kell szembenéznünk. Ez együtt jár a brüsszeli források visszaesésével is. Az OBMT az egész osztrák borszektorral együttműködve dolgozik jelenleg működésünk anyagi alapjának biztosításán, és vár a parlament folyamatban lévő döntésére.
Önben milyen kép él a magyar borról? Milyen tanácsokkal tudna szolgálni számunkra?
Természetes az, hogy az osztrák borkedvelők ismerik a tokaji borokat, és értékelik hosszú időre visszanyúló történelmét. Több eseményen is volt szerencsém személyesen találkozni magyar borászokkal, megkóstolni a boraikat, és úgy gondolom, hogy egy valódi összefogás jelentősen növelhetné az ország borainak ismertségét.
A tokaji borokat sokan ismerik szerte a világon, és ez fontos erőforrása Magyarországnak a nemzetközi borpiacon. Az ország kisebb bortermő vidékei azonban kevésbé közismertek, de ez ugyanúgy elmondható Ausztriáról is.
Ha értesülni szeretnél a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezz Primőr hírlevelünkre!
Winelovers borok az olvasás mellé
Hasonló cikkek
Küldetésük a magyar bor (X)
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!