Kárenyhítésről, borstratégiáról, bormarketingről beszéltek a vezetők
Várják a véleményeket
2016-08-09 | VinoportA szüret már megkezdődött, de idén várhatóan nem lesz annyi bor, mint tavaly – a fagykárt szenvedett gazdák jelentkezését még várják kárenyhítésért. Ahogy várják véleményüket is a készülő nemzeti borstratégiához. A Földművelésügyi Minisztérium, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsa, és a bormarketing új felelőse, a Magyar Turisztikai Ügynökség tartott közös tájékoztatót.
"Idén tavasszal szépen virágzott a szőlő, de sajnos április végén jelentős károkat okozott a fagy" – kezdte az idei évjárat értékelését Légli Ottó, a Hegyközségek Nemzeti Tanácsának elnöke a Törley Pezsgőpincészetnél tartott sajtótájékoztatón. A 25-30 centis hajtások közül sok elhalt, különösen Sopron, Somló, a Balaton-felvidék, a déli part, és Hajós térségében. A csapadékos nyár miatt a gazdáknak figyelniük kellett az esetleges fertőzéseket, majd pedig a jégeső okozott komoly károkat. "Reméljük, hogy az augusztus száraz lesz" – mondta az elnök. A termésbecslés alapján idén Magyarország nem hozza az átlagos számokat, 2,7 millió hektolitert bort várnak, vagyis 10-15%-os lehet a terméskiesés. Bíznak a magas minőségben – ahogy Légli mondta.
"A kamatmentes hitel lehetőséget kibővíti a Földművelésügyi Minisztérium azokra a településekre, ahol komoly jégkár érte a szőlőt" – mondta a sajtótájékoztatón Gál Péter eredetvédelemért felelős helyettes államtitkár. 50 millió forintot lehet igényelni, min. 30%-os kár esetén.
Ezen felül egy 40 milliárd forintos keret nyílik meg szeptemberben a borászatok támogatására, Légli Ottó szerint ez az év legjobb híre. "Meggyőződésem, hogy ez a megemelt keretösszeg komoly segítséget fog nyújtani az ágazatnak."
Várhatóan a szőlő szerkezetátalakítási támogatások igénylésére is újra lesz lehetőség, annak ellenére, hogy az EU által adott ciklusra meghatározott keretet már tavaly kimerítettük. A pályázható támogatás összege 3 millió euró, több mint 900 millió forint lesz a tervek szerint.
Borstratégia
A sajtótájékoztatón a készülő nemzeti borstratégia is téma volt. Ezzel kapcsolatban Légli Ottó beszámolt róla, hogy tavasz óta folyamatosan tartanak az azt megalapozó szakmai egyeztetések, de még koránt sincs végük.
"A kérdés mindig az volt, hogy milyen módon tudunk megvalósítható célt kitűzni a szakma elé, egy olyan programot létrehozni, amelyet be is tudunk teljesíteni."
Légli elmondása szerint az erre a célra létrejött munkacsoport kezdettől fontosnak tartotta az ágazat szereplőinek megkérdezését. "Egyeztettünk egymással, a gazdákkal, erre alapot adott a széles tagságunk. Áprilisban összegyűjtöttük a javaslatokat, majd szakmaközi szervezetként a tagtársainkat is megkérdeztük, a szaporítóanyag-termelőktől a kereskedőkig." Jelenleg a legszélesebb publikumtól várják a stratégiával kapcsolatos észrevételeket, céljuk, hogy aktivizálják a termelőket.
"Egyik vesszőparipám a hiteles minőség, az önszabályozás, és hogy hosszú távon finanszírozni tudjuk az ágazatot, továbbá az utánpótlásnevelés, összekapcsolva a kutatással" – foglalta össze Légli. "A HNT feladata a szakma önkormányzataként, hogy a véleményeket összesítse, és ezek alapján cselekedjen. A lehetőség mindenki számára adott, hogy megossza véleményét a HNT-vel, mi is így fogunk tenni" – biztosított Gál.
Bormarketing
A tájékoztató harmadik szereplője, Török András a harmadik, de nem kevésbé fontos témát dobta be. "2016 májusától a Magyar Turisztikai Ügynökség a hazai bormarketing felelőse, ez ráadásul kiemelt jelentőségű feladata" – mondta a Magyar Turisztikai Ügynökség gasztronómiáért és bormarketingért felelős igazgatója. A hazai és a külföldi megjelenéseket egységesen, az átfogó koncepció mentén szeretnék majd koordinálni, beleértve a külföldi kiállításokon való megjelenést.
Török András elmondása szerint olyan komplex fejlesztésekben gondolkodnak, amelyek a borturizmust is támogatják. "A borturizmus fejlesztésére és az infrastrukturális beruházásokra fordítható keretösszeget már elfogadták; az Ügynökség saját bevételei jelentősen nőttek" – mondta Török. A keret két részre bontható: egyik kifejezett fejlesztési forrás, illetve van egy kifejezetten a működésre és marketingre fordítható összeg. A sarokpontokat a bormarketing stratégiában határozzák meg, amelyet ősszel, illetve télen hasonló szakmai egyeztetés útján terveznek megvitatni.
Winelovers borok az olvasás mellé
Hasonló cikkek
De'Ricci: generációkon átívelő tisztelet és hűség a terroir iránt
Megjelent a Winelovers Wine Awards eredményeit listázó digitális kiadvány
Két különleges bor a Jura borvidékről: vin jaune és vin de paille
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!