A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Közösségi finanszírozás a bor szolgálatában - 1. rész

Közös pénzből közös siker

2017-03-11 | Tömböly L. Adrienn


Közösségi finanszírozás a bor szolgálatában - 1. rész

Mit jelent a közösségi finanszírozás a borral összefüggésben? Mit takar a „crowdfunding” kifejezés? Van létjogosultsága a közösségi finanszírozás új formájának a borászatban, szőlészetben? A crowdfunding eszköztára milyen módon tudja támogatni a borágazatot?


Ezekre a kérdésekre keressük a választ háromrészes cikksorozatunkban - felhasználva a témában született statisztikai adatokat, tanulmányokat, kutatási eredményeket - nemzetközi és hazai viszonylatban egyaránt. Első részünkben a crowdfundingot, mint fogalmat mutatjuk be.

 

Crowdfunding, a közösségi finanszírozás új formája

 

A crowdfunding egy viszonylag új közösségi finanszírozási forma, üzleti modell, melynek során az emberek – az internet segítségével – valamilyen általuk kedvelt ügyet támogatnak, finanszíroznak.

 

Lényeges jellemzője, hogy az ötletgazda nem a tapasztalt befektetői csoportokhoz fordul támogatásért, hanem a széles tömeget próbálja valamilyen módon az ügynek megnyerni. A crowdfunding ideája a „sok kicsi sokra megy” elvére épül.

 

Újszerűsége is ebben áll, hiszen hasonló összefogás típusú konstrukciók (önkéntes alapú termelő, fogyasztási szövetkezetek, hogy csak a mezőgazdaságnál, vagy annak kereskedelménél maradjunk, de ide tartoznak akár a részvénytársaságok is) eddig is léteztek.

Talán maga a „közösségi” szó nem is a legmegfelelőbb az angol meghatározásra. A „tömeg finanszírozás” nem tűnik igazán magyarosnak, de mégis ez jelenti a lényegét, mivel az internet segítségével gyorsan, nagy tömegek, akár egyénileg kis befektetései is nagy célok szolgálatába állhatnak, ha az ötlet érdekes számukra.

 

(Cikksorozatunk további részében a „közösség finanszírozás” kifejezést használjuk, mint a crowdfunding magyar megfelelőjét.)

 

Közösségi finanszírozás a bor szolgálatában - 1. rész

Fotó: grapecollective.com

 

A crowdfunding gyökerei a crowdsourcingtól eredeztethetők, amely a közösségekben, a tömegben rejlő tudást és innovációs készségeket hasznosítva kíván válaszokat találni egy-egy kérdéskör, probléma megoldásához.

 

A finanszírozási formák jellegére tekintettel a szakirodalom a crowdfunding alábbi típusait különbözteti meg:

A közösségi finanszírozás jelentősége egyre növekszik; a legjelentősebb internetes crowdfunding platformok a Kickstarter és az Indiegogo.

 

Mitől működik a crowdfunding?

 

Fontos, hogy az ötletgazdák a megfelelő közönséget érjék el, hiszen ekkor lehetséges csak, hogy azok önként és szívesen felajánlják szolgálataikat a termékek kifejlesztésében, vállalkozások elindításában. Elérni a megfelelő közönséget kicsit olyan, mint értékesíteni, reklámozni egy terméket. Könnyű elbukni, ha nem a megfelelő fogyasztókat célozza meg.

 

A potenciális befektetők megtalálásához és meggyőzéséhez célszerű a közösségi hálózatok rendszerét használni/kihasználni, az ilyen kapcsolatok alkotják az ötletgazda társadalmi tőkéjét. A társadalmi tőke a crowdfunding üzemanyaga. A crowdfunding kezdeményezés sikere nagyban függ az ötletgazda azon képességétől, hogy mennyire tudja elérni és proaktívan felhalmozni társadalmi tőkéjét.

 

Ha a közösség, az emberek tudják, hogy mire fordítják pénzüket, hogy az ő támogatásukkal jön létre valami – ami nekik is fontos -, szívesebben adakoznak, ez a belső motiváció. Ehhez társul még a külső motiváció, hogy támogatásukért cserébe különböző külső jutalmakat kaphatnak.

 

Cikksorozatunk II. részében arra a kérdésre keressük a választ, hogy a crowdfunding milyen módon tudná támogatni a borágazatot. Ehhez segítségül hívjuk az AAWE (American Association of Wine Economists) 2016-ban született tanulmányát.

 

Felhasznált források:



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!