Bor az étteremben
A luxus tételektől a ház boráig
2009-08-14 | Tóth AdriennTekintve, hogy a borfogyasztás legjobb alkalma egy étkezés, jó választásnak tűnik ehhez egy étterem adta kényelmet és profizmust választani. Persze étterem és borlap annyi, akár égen a csillag, mégis pont ez teszi lehetővé, hogy kiválasszuk a hangulatunkhoz, pénztárcánkhoz leginkább illőt. A következő csokorban különböző módon járjuk körül az éttermi borfogyasztás kérdését a tengerjárók csúcsborkínálatától, Bruce Willis New York-i borbárjáig.
Luxushajón presztízsborok
A drága luxushajók hallatán általában a Karib-térségre gondolunk, így talán meglepő lehet, hogy a Földközi-tengeren üzemel az a hajó, amelyen tíz sommelier ugrik, ha a vendég bort kíván. A hajón sztár séfek és borászok adnak különleges vacsorákat, így a kiválasztottak akár Christian Moueix, a Chateau Petrus borászának társaságát is élvezhetik.
Egy nyolcfogásos, maximum 14 személyre szóló luxusvacsoráért egy főnek 40 és 400 ezer forint közötti összeget kell kifizetnie. A felső kategória azonban már abszolút a fényűzésről szól, ahol kivételes borok kivételes évjáratai kerülnek a poharakba, például 1990-es Krug Vintage Brut, 1989-es Gaja Barbaresco, 1986-os Grange Hermitage vagy 1959-es Mouton Rotschild.
A hajó nem tartozik az óriások közé, naponta 200 palack bort adnak el, így jön ki a havi 6000-es átlag. A borkínálat széles palettán mozog, az 5000 forintos házi bortól indul, de akár 600 000 forintot is elkérhetnek egy régebbi bordeaux-i palackért.
A borlap rejtély
Egy Nagy-Britanniában végzett felmérés szerint a borlapok ösztönös kezelése az emberek többségének még mindig távolinak tűnik. A legtöbben a második legolcsóbb bor választásának szabályát alkalmazzák, mert úgy hiszik, ezzel a döntéssel elkerülhetik a kínos helyzeteket.
A valóságban sokaknak fogalma sincs arról, milyen bor illik az egyes ételekhez, ennek ellenére kínosnak érzik azt, hogy tanácsot kérjenek a felszolgálóktól, esetleg a sommelier-től.
Ennek valószínűleg az is lehet az oka, hogy amennyiben egy sommelier olyan bort ajánl, amelyet drágának tartunk, a legtöbb esetben nem merünk szólni, nehogy azt gondolják, fukarak vagyunk.
A fogyasztók visszalépnek
Az Egyesült Államokban a nehéz gazdasági helyzetben sem jellemző, hogy a fogyasztók, akik korábban rendszeresen ittak bort, felhagyjanak ezzel a szokásukkal. Ezzel szemben a helyszínre vonatkozóan már sokkal nagyobb változások jellemzőek, hiszen ilyen esetekben szívesebben iszunk bor otthon, mint az éttermekben.
Ez utóbbi helyeknek, amelyek egyébként a többi italtípushoz képest különösen sok bort értékesítenek az USA-ban, kellett elszenvednie a legerősebb visszaesést. Az étteremtulajdonosok 40%-a számolt be forgalomcsökkenésről, 25%-uk jelentősnek érezte a rendelt italok számának visszaesését, 22%-uk pedig azt vette észre, hogy a fogyasztók olcsóbb italokat választanak.
Bruce Willis borbárt nyitott
Az amerikai filmsztár, aki korábban Arnold Schwarzeneggerrel, Sylvester Stallonéval és az akkori feleségével, Demi Moore-ral alapította meg a Planet Hollywood étteremláncot, most résztulajdonosa lett egy New York-i borbárnak, amely a Bowery Wine Co. névre hallgat.
A bár hivatalos megnyitója előtt sor került egy privát bulira is, ahol a Drágán add az életed! mozifilmek főszereplője maga állt a bárpult mellé, hogy vendégeinek bort szolgáljon fel. A borbár a borokhoz amerikai módra könnyed ételeket kínál majd: szendvicseket, salátákat és néhány desszertféleséget.
Ha értesülni szeretnél a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezz Primőr hírlevelünkre!
Winelovers borok az olvasás mellé
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!