A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Drasztikusan csökkentették az idei termést

Rövid hírek Champagne-ból

2009-12-01 | Tóth Adrienn


Az utóbbi idő gazdasági folyamatai a luxus piacát is komolyan befolyásolták. Ha pedig a fényűzést keressük a borok világában, könnyen eljuthatunk a pezsgőkig, azok közül is annak legcsillogóbb példájáig, a champagne-ig. A következő összefoglalóból megtudhatjuk, mit tesznek a helyi gazdák a kialakult helyzet javítása érdekében, de ennél vidámabb hírekről is szót ejtünk, például kiderül, mire jó a buborék a pezsgőben.


 

Radikális szigor

Nem kell a messzi múltba tekintenünk ahhoz, amikor a Champagne-i borvidéken a kiugróan magas árak ellenére a túlzott kereslet volt a jellemző, és már attól tartottak a helyiek, eljön az idő, amikor nem tudják kielégíteni a buborékok iránti az igényeket.

Bekövetkezett azonban egy gazdasági fordulat, és rögtön megteltek a raktárak. A legerősebb visszaesés Champagne első számú piacát, az Egyesült Királyságot érintette. Így az idei évjárattal drasztikus lépéseket tettek a mennyiség visszafogása, a termelés csökkentése érdekében.

Champagne vidékén az alapvető feszültségek általában abból származnak, hogy viszonylag sokan csak szőlőt termelnek, míg sokan mások csupán a pezsgőkészítéssel és értékesítéssel foglalkoznak. Logikusan következnek ebből az érdekellentétek: míg a szőlőt előállítónak az a fontos, minél többet szüretelhessen, hiszen kilóra fizetik, a felvásárlónak az számít, minél olcsóbban jusson a pont számára megfelelő mennyiségű szőlőhöz. Mindkét fél számára lényeges, azonban hogy egy esetleges túltermelés miatt ne induljanak zuhanásnak az árak.

A helyzet komolyságát jelzi, hogy idén viszonylag rövid idő alatt konszenzus alakult ki abban a kérdésben, hol húzzák meg a terméskorlátozást annak érdekében, hogy csökkentsék a pincékben álló eladatlan tételek mennyiségét. Ideális esetben három évre elegendő mennyiségű champagne érik a pincékben, az eladatlan készletek miatt azonban már a nyár folyamán, a szüret előtt legalább négyévnyi termés borai várakoztak a föld alatt.

Az egy hektáron termelhető minimális mennyiséget végül 8000 kg állapították meg, míg a maximális 9700 kg. Még ez utóbbi is jelentősen eltér azonban a tavalyi átlagos 14 200 kg/ha-os tőketerheléstől, amelynek eredményeként várhatóan legalább 44%-kal csökken majd az idei termés mennyisége.

Mire jók a buborékok?

Egy palack pezsgő körülbelül öt liternyi szén-dioxidot tartalmaz, amely 100 millió buborék formájában tör a magasba. Egy új kutatás eredménye szerint a pezsgőben jelenlévő buborékok nem csak arra szolgálnak, hogy kellemesen masszírozzák nyelvünket, hanem komoly szerepet töltenek be az illatok, ízek közvetítésében is.

\"\"

A tudósok, akik a pezsgőből kiemelkedő buborékok tartalmát hasonlították össze magának az italnak az összetételével, azt találták, hogy előfordulhat, bizonyos alkotóelemek, akár harmincszor nagyobb koncentrációban fordulnak elő az apró gömböcskékben, mint magában a borban.

A kutatás vezetője, Gérard Liger-Belair a buborékok munkáját egy páternoszter lifthez hasonlította, amely folyamatosan szállítja az ízeket és illatokat a pezsgőből, és robbantja ki azokat az ital felszíne fölött.

A kutatás publikálását követően kritikus hangok is hallhatóak, egy ausztrál tudós szerint ugyanis a kísérlet végzői nem vették figyelembe, hogy minden folyadék fölött, még a tej fölött is található egy vékony réteg, amely minden esetben tartalmazza az alatta lévő folyadék illékony elemeit.

Hip-hop Blanc de Blancs 120 000 forintért

Vannak, akik nem ijednek meg a válságtól. A Jay-Z, hip-hop énekeshez kötődő Armand de Brignac márka új pezsgővel tűnt fel a piacon. A nem évjáratos Blanc de Blancs a harmadik tagja egy sorozatnak, és kizárólag olyan champagne alapborokat tartalmaz, amelyek premier cru vagy grand cru dűlőkből származnak Montagne de Reims és Côtes de Blancs vidékéről. A luxus image-hez hozzájárul a különleges csomagolás is, a palackot ugyanis antik ezüst borítja, és négy, kézzel csiszolt óncímke díszíti.

\"\"

A márka 2006-ban robbant be a köztudatba, amikor Jay-Z egy Brut Gold palackot szerepeltetett „Show Me What You Got” című klipjében.

Ha értesülni szeretnél a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezz Primőr hírlevelünkre!

 

 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!