Gyorsvasút teheti tönkre Sauternes híres borait?
A ködöt féltik az édes borok termelői
2015-08-07 | VinoportTöbb száz kilométer hosszú gyorsvasutat építene a francia kormány, több mint tízezren tiltakoznak ellene. A borászok szerint ugyanis a vonal átalakítaná a nemes rothadásért felelős Sauternes-i klímát. A szakemberek nem látják ennyire kétségbeejtőnek a helyzetet.
Miközben a magyar gazdák az olcsó olasz importborok ellen tüntetnek, a franciák a szupergyors vasútvonal kiépítése ellen.
Sauternes és Barsac bortermelői szerint ugyanis az állam által tervezett gyorsvasút, amely Toulouse-t, Bordeaux-t és Daxot kötné össze, veszélyeztetné a helyi ökoszisztémát. Az építési tervezetre még nem bólintott rá a miniszterelnök, de egyelőre a gazdák júniusi nyílt levelére sem reagált. A decanter.comnak nyilatkozó borászok attól tartanak, hogy a kormány átsiklik majd a panaszaik fölött.
Az építéssel kapcsolatban készült egy közvélemény-kutatás is: 14 ezer embert kérdeztek meg, 90 százalékuk elutasította a tervezetet. A kifogások között szerepel, hogy a 8 milliárd eurós projekt anyagi forrásai éppen olyan bizonytalanok, mint a gazdasági hasznai. A Decanter publicistája viszont elismerte, hogy nagy szükség lenne a vonal kiépítésére, hiszen neki is komoly gondot okoz Montpellierből eljutni Bordeaux-ba, és az út az egyszerűbb és lassabb expressz vonattal vagy autóval sem olcsóbb, mint gyorsvasúttal lenne.
A francia kormány összesen több mint 362 kilométernyi vasútvonalat építene ki 2030-ig. Ez a vasútvonal nagy ívben elkerülné a szőlőterületeket, legfeljebb Graves és Pessac-Léognan környékén zörögnének néha az ablakok. A problémát inkább az okozhatná, hogy a vidéki klímát, a ködöt zavarná meg mind a folyosót képező vonal maga, mind az építési munkálatok. Márpedig a klíma, a köd azon a vidéken legalább olyan fontos, mint nálunk Tokajban, hiszen ott is a botritisz az édes borok egyik értékmérője. Köd nélkül pedig nem nagyon van nemesrothadás. A ködért pedig ott elsősorban a Garonne mellékfolyója, a Ciron felel, illetve a fagyokat is ez mérsékli. Ennek mentén haladna, illetve ezt szelné át a vasút.
Andrew Jefford cikkében összefoglalta a kapcsolódó tanulmányokat, és a következőket szűrte le:
- a befejezett vonal alig lesz hatással a folyóra, amely fölött két viadukton halad majd át
- a vonat 5 kilométerre fut majd a folyótól és 20 kilométerre Sauternes szőlőitől
- nem valószínű, hogy a vasút felmelegedést okozna a környéken, hiszen az erdők érintetlenek maradnának
- még mindig inkább egy vasút, mint egy autóút
Összességében a szerző reméli, hogy a köd is megmarad és a vasút is megépül.
Winelovers borok az olvasás mellé
Hasonló cikkek
"10 éven belül mi leszünk az új mediterráneum”
Mi történik ősszel egy biodinamikus szőlőben?
Két különleges bor a Jura borvidékről: vin jaune és vin de paille
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!