A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Hogyan óvjuk a környezetet borivás közben?

A jövő borfogyasztóiért

2009-10-22 | Tóth Adrienn


Hogyan óvjuk a környezetet borivás közben?

Ha az ember bort iszik, jól szórakozik, történelmi tradíciókat ápol, különleges ízélményekben van része, de egy hosszúra nyúló borkóstoló alatt akár koncentrációs képességét is fejlesztheti. Arra azonban talán kevesen gondolnak, hogy borok iránti szenvedélyüket környezetük védelmével is összeköthetik. Pedig erre több mód is kínálkozik, például...


 

Újrahasznosíthatunk

Bízunk abban, hogy mindenki, akinek elérhető közelségben szelektív hulladékgyűjtő található, már rég oda hordja kiürült palackjait. Sötét palack a színes üvegekhez, átlátszó a fehérekhez. Nem bonyolult. A Times környezetvédelmi szakértője azonban a minap annak szentelt egy cikket, hogy vajon mit kezdjünk az egyre szélesebb körben terjedő csavaros kupakkal, amelyeket az új-zélandi és ausztrál borok mellett több magyar boron is megtalálhatunk.

Ezeknek az úgynevezett csavarzáraknak az alapanyaga valamilyen alumínium ötvözet, amelynek előállítása ugyan viszonylag sok energiát igényel, azonban könnyen újrahasznosítható. A gondot nem is maga a kupak, hanem a benne található szigetelés jelenti, amely megvédi a bort az oxidációtól. Ez a jelentéktelennek tűnő anyag olyan mértékben szennyezheti ugyanis az újrahasznosításra kerülő alapanyagot, hogy amiatt a kupakot sok esetben inkább kiszelektálják a folyamat megkezdése előtt.

A kérdés tehát, hogy a csavarzár újrahasznosítható-e vagy sem, még nem eldöntött. A környezetvédő szervezetek a legtöbb esetben inkább a parafa dugók pártján vannak. Leginkább persze azért, mert ezzel fákat, erdőket tartanak életben, az elkötelezettséghez azonban hozzájárul az is, hogy készítésük töredék annyi szén-dioxid kibocsátással jár, mint akár a szilikon dugó, vagy akár a csavarzár esetében.

Parafa dugóból cipőt készíthetünk

2007-ben hívta életre a portugál Amorim parafa dugó előállítással foglalkozó cég a ReCORK nevű amerikai szervezetet, amelynek célja, hogy annak a 13 milliárd parafa dugónak, amely évente a világon a boros palackokba kerül, minél nagyobb részét „kiszedje” a szemétből és újrahasznosítsa.

\"\"

Bár a háztartásokban kibontásra kerülő üvegek dugóinak nagy részére keresztet vethetnek, sok pincészet és borkereskedő gyűjti számukra ezeket a természetes borzárakat. A program első éveiben komoly kihívást jelentett, hogy milyen módon használják fel a rendelkezésre bocsátott újrahasznosítani-valót. Kezdetben ezeket visszaszállították Portugáliába, ahol újabb dugók készültek belőlük. A tevékenység a szállítás környezetszennyező hatásai miatt nem volt hosszú távon tartható.

Idén azonban új együttműködő partnert találtak, olyat, amelyik átütő sikerrel oldhatja meg problémáikat. Egy kanadai cipőkészítéssel foglalkozó cég egy új módszert dolgozott ki, amellyel a használt boros parafa dugókat cipőibe építi be. Az együttműködés értelmében a ReCORK térítésmentesen a cipészek rendelkezésére bocsátja a dugókat, cserébe a vállalat több fronton népszerűsíti a szervezet tevékenységét.

Vagy választhatunk könnyebb palackokat

Az O-I nevű palackgyártó óriás cég a könnyített üvegekre állt rá ausztrál gyárában. Az Adelaide-i egységben előállított termékek 50%-a készül majd ezen kritériumnak megfelelően 2009. végére. A vállalat egy új technológiát fejlesztett ki, amelynek eredményeképp a könnyített üvegpalackok úgy néznek majd ki, mint hagyományos társaik.

Az új termék iránt jelentős érdeklődés tapasztalható, több nagy borászati cég jelezte, hogy nagy volumenű márkáit a következő évjáratban ilyen palackokba töltené, így például a Constellation Wines ausztrál részlegének Banrock Station márkája, vagy a Pernod Ricard Pacific Jacob’s Creek borcsaládja.

A témával kapcsolatos érdekesség, hogy az ausztráloknál idén nyáron dobták piacra az első 0,75 literes, műanyag csomagolású bort. A termék mögött álló Sirromet Wines képviselője úgy nyilatkozott, hogy a fogyasztók körében igen népszerű az új kiszerelés, hiszen ránézésre egy üvegpalackra hasonlít, viszont sokkal könnyebb annál. Az, hogy kevésbé károsítja a környezetet, mivel előállításához kevesebb energiára van szükség, szerinte az egyik utolsó dolog, ami a vásárlókat érdekli.

Tény, hogy Ausztráliában a könnyebb üveg vagy a műanyag palackok iránti érdeklődést nem a természet óvása, mint inkább a praktikusság határozza meg. A világ különböző pontjain markánsan eltér a fogyasztók hozzáállása a témához. Az ausztráloknak a bor lényege már a kezdetektől az volt, hogy természet közeli, így nem túlzottan érdekli őket a még természetesebb formák. Ezzel szemben a skandináv országokban vagy Kanadában a vásárlók komoly figyelmet fordítanak arra, hogy az egyes cégek milyen módon lépnek fel a környezetvédelem kérdésében.

Ha értesülni szeretnél a magyar és nemzetközi borvilág híreiről, jelentkezz Primőr hírlevelünkre!

 

 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!