A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Már kóstolható az egész világon

Beaujolais-őrület hazánkban is

2011-11-18 | Vizi Csenge


Már kóstolható az egész világon

November harmadik csütörtökje, pontban 0 óra 0 perc... Egy jó marketing fogás vagy hagyomány az alapja a Beaujolais színre lépésének? Egy francia szokás vajon megállja a helyét a világ többi országában, így hazánkban is? Hozzánk még csak az elmúlt pár évben kezdett begyűrűzni a Beaujolais őrület, amely épp felszálló ágban van, ezért sem hallunk lépten-nyomon ezen újbor kóstolóiról, kevés esemény épül még jelenleg köré. Ráadásul inkább csak a boros szakemberek vannak tisztában e gamay szőlőfajtából készült ital pontos technológiájával és hagyományával.


Akik részletesen szeretnék megismerni a Beaujolais történelmével és elkészítésének technológiai hátterével, azoknak egy korábbi cikkünket ajánljuk, ugyanis most inkább magyar vizekre eveznénk, hiszen hazánkban is kapható már a Beaujolais Nouveau. Süli Tamással (Borkorzó, a francia bor és delikát webshop) beszélgettünk el e témáról, aki szakavatott többek között ebben is, hogy miért? Máris kiderül.

„Néhány évvel ezelőtt Franciaországban jártam, amikor is pont sikerült kifognom a Beaujolais megjelenésének napját, vagyis november harmadik csütörtökét. Hivatalosan ugyanis csak ettől a dátumtól kezdve kerülhet a boltok polcaira szerte a világon a  Lyon városától északra található, különálló Beaujolais borvidékről. Ott járva láttam, ahogy ezen a napon késő éjszakába nyúlóan tartanak nyitva még a hipermarketek is, a kisebb borkereskedésekről nem is beszélve, előttük hömpölygő tömegek várták az új Beaujolais megjelenését.

Már kóstolható az egész világon

Részt vettem ezen a napon egy hagyományos Beaujolais kóstolón, ahol elvarázsolt mindaz, amit a gamay szőlőből készült, amúgy régebben elég gyenge minőségű bornak tartott tételek jelenlegi formája mutatott. Hatalmasat fejlődtek e borvidék borászai az újbor tekintetében. Legalábbis egészen addig ezt hittem, míg el nem döntöttük testvéremmel, Andrással, hogy mi is belevágunk népszerűsítésébe, hogy így Magyarországon is megismerjék és megszeressék e fajtát.”

Talán sokan azt gondolják, hogy egy régi francia hagyomány kígyózik be szép lassan a Beaujolais tételek megjelenésével hazánkba, azonban nem árt tudnunk, hogy ez is „csak” egy marketing fogás, vagyis volt valaki, aki épp jó időben, jó helyen volt, és gyors helyzetfelismerésének köszönhetően hirtelenjében egy új márkát épített fel.

Már kóstolható az egész világon

„Georges Duboeuf borász, borkereskedő és zseniális marketingszakember volt az, aki a ’70-es években felismerte, hogy az a szabályozás, amelyet 1975-ben hoztak, miszerint az újbor csak november harmadik csütörtökjének 0:00 percekor hagyhatja el a Beaujolais borvidéki pincéket, tökéletes marketing fogás lehet azon vidék Beaujolais Nouveau borának felvirágoztatására. Először egy vidám, fiatalos, színes címkét tervezett, majd Lyon környéki éttermekben újbor kóstolókat szervezett, végül eljutott híre Párizsba is, ahonnan gyorsan szétröppent ezen újkori „mese” az egész világon. Nálunk csak mostanában kezdett megjelenni, és itt vissza is kanyarodnék előző történetemhez.

Ugyanis Georges Duboeuf azóta is évről évre elkészíti Beaujolais-ját, amit egy ideig hazánkban is lehetett kapni, de nem nagyon volt vetélytársa. Amikor úgy döntöttünk Andrással, hogy mi is forgalmazni fogunk Beaujolais-t, rá kellett jönnünk, hogy bár alig ismert hazánkban e stílus, ennél mégis nagyobb probléma a jó ár-érték arányú Beaujolais megtalálása, ami Magyarországon is eladható. Több francia borászattól is bekértünk mintákat, amik között voltak egészen kiválóak, de a hazai pénztárcákhoz képest megfizethetetlen áron, voltak nagyon jó minőségűen gyenge címkedizájnnal, illetve voltak minőségben nem túl megbízhatóak, itt az izgalmas címkék is kevésnek bizonyultak a piaci bevezetéshez. Végül ráakadtunk három éve egy tételre, amely mind árban, mind minőségben megfelel a kívánalmainkban, ráadásul a nagy pincészet olyan csili-vili címkét alkotott hozzá, hogy már magában ez eladja a terméket. Így került bevezetésre a Vignerons de Sain-Bel pincészettől Beaujolais Nouveau bor.”

Már kóstolható az egész világon

Tamás nem tagadja, hogy ne lenne jobb Beaujolais a hazai piacon ennél, nem árul zsákbamacskát, csupán azt szeretné tudatosítani a vásárlókban, hogy e francia borkülönlegesség megér egy misét, főképp, ha azt jó áron és évről évre állandó minőséggel lehet beszerezni.

„Itthon még sokan ódzkodnak e borfajtától, hiszen az első korty elárulja, egy kissé szénsavas, fiatalos tétellel lesz dolgunk, amely nem a megszokott illat- és ízjegyeket hordozza magában. Ugyanis elkészítési technológiája igen egyedi, miszerint a bogyó belsejében megy végbe az erjedés, és már hat héttel a szüret után palackban van a bor, így megőrzi gyümölcsösségét, és  különleges, más borokétól egészen eltérő, olykor banánra emlékeztető jegyekkel rendelkezik.

Ennek köszönhetően hazánkban egyelőre csak a nyitottabb kóstolóknak izgalmas egy-egy ilyen tétel. A célunk azonban az, hogy az átlag borfogyasztóhoz is eljusson híre és maga a bor is, hiszen kissé hűtve (16 °C-on) tökéletesen párosítható néhány francia fogáshoz. Például választhatunk ezen újborhoz egy egyszerű hideg hústálat (charcuterie), kolbászfélékkel, főtt hússal, sonkával, friss baguette-tel, de ha többre vagyunk kíváncsiak, akkor készítsünk márványos libamájat Beajolais Nouveau-val, kecskesajtos rétest Beaujolais Noveau-val és mazsolával illetve kipróbálhatjuk a kacsát is áfonyával, ribizlivel, zöldbabbal, lyoni burgonyával tálalva.”

Már kóstolható az egész világon

Ha az említett ételek olvasása során már bizsereg is a lábunk, beindult a nyálelválasztásunk, akkor kapjuk fel cipőnket és induljunk el szétnézni a gasztronómia széles tárházában, hiszen itt egy újabb őrület a hazai Beaujolais ünnep, vagyis Márton-nap után. E köré különleges fogásokat építhetnek az éttermek, és közben az elmúlt években folyamatosan változó Beaujolais címkéit böngészhetjük egy-egy vendéglátó helyen. Vigyázzunk, csakis a külső tartalmat tegyük magunkévá, hiszen a belső csupán novembertől februárig tartogat élvezeti értéket. Egy tipp, ha meg szeretnénk ismerkedni az egyik 2011-es francia újborral: ingyenes Beaujolais Nouveau kóstoló a Vinoport Borbárban november 18-án, 17 órától Süli Tamással! 

 

 



Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!