A pitypang a könnyedséget szimbolizálja
Istvándi Tamás válaszolt
2014-07-30 | Tóth AdriennMiután hétfői és keddi cikkünkben Gelencsér Gergő borász segítségével részletesen végigkövettük, hogy hogyan alakult újjá a Canter Borház, ma a pincészet különböző borcsaládokból álló portfólióját ismerjük meg Istvándi Tamás, a pincészet értékesítési vezetőjének segítségével.
A cikksorozat előző részéhez kattints IDE!
Hogyan alakult a szőlészetben és borászatban végbemenő változásokkal párhuzamosan a portfólió?
Alapvető célkitűzés volt, hogy felfelé toljuk el a kínálatunkat, azaz a korábbi szortiment alsó kategóriáját megszntettük, az e fölöttieket pedig átalakítottuk. Most az eredetmegjelöléssel bíró, de még mindig kedvező árkategóriából indulunk, amely kb. 700-1000 forintnak felel meg.
Ebbe a csoportba tartozik többek között az alap Nagy-Somlói borcsaládunk, ezentúl pedig a korábban egyedi tételekként megjelenő borokat a szőlőalapanyagtól a borkészítésig átalakítottuk, és új, csipkés címkét adtunk nekik. A piac pozitívan követte le a változást, a korábbinál magasabb minőség és az új megjelenés egy éven belül négyszeresre emelte a rozé forgalmát, de a többi boré is legalább duplázódott.
Mely borcsaládokat hoztátok létre ezek fölé?
A Dandelion név alatt megjelenő boraink a könnyedséget, üdeséget hivatottak megjeleníteni. E borok mindegyike borvidéki elnevezéssel is forgalomba hozható lehetne, de mi úgy döntöttünk, hogy inkább régióban gondolkodva, azaz balatoniként jelenítjük meg őket.
A csavarzáras palackokba főként illatos fajták borai kerülnek, de van még egy olaszrizlingünk, továbbá egy cabernet sauvignonból és merlot-ból álló rozénk is. Ez egy fiatalos, reduktív borcsalád; olyan tételeket tartalmaz, amelyeket egy éven belül el kell fogyasztani.
A Dandelion borok címkéjén megjelenő pitypang is a könnyedséget, jókedvet jeleníti meg. Azokat a fogyasztókat kívánjuk megszólítani általa, akik az 1000-1200 forintos árkategóriában keresgélnek. Érdekes, hogy itt már markánsan érezhető, hogy beindul a konkurenciaharc, innentől minden százforintnyi emelkedéssel feleződik a potenciálisan eladható palackok száma.
Van olyan tétel a Dandelion borok közül, amelyik kiemelkedik?
A Dandelion Pink Rozé ikonikus borunk, ami komoly piaci sikereket ért el mindössze 2 év alatt. Különleges, jól megjegyezhető a címke, és abszolút tükrözi a palackban lévő bor stílusát. A rozéink egyébként sem csak a szőlőfajták szempontjából különböznek, hanem a szüreti időpontokkal és a termőterületekkel is játszunk. Nem az a célunk, hogy egyenborokat készítsünk, az egyes borcsaládok esetében más az üzenet, és ez nemcsak a címkéken, hanem a palackok tartalmán is lekövethető.
A Dandelion fölötti prémium borcsaládunk, a Magnus éppen most debütál. Az ide tartozó vörösborok a 2012-es évjáratból származnak, ami azért fontos számunkra, mert ez az első, az átalakulásokat letükröző, már az új portfólió szempontjából is tudatosan készített évjárat, amely alkalmas volt arra, hogy az általunk elképzelt prémium fehér- és vörösborainkat adja.
Milyen tételeket tartalmaz a Magnus sor?
Két fehér-, egy rozé- és két vörösbor alkotja. Az a közös bennük, hogy ennél a borcsaládnál már a termőtáji adottságokra koncentrálunk, és ha szükséges, a bortípusnak megfelelően hosszabb érlelést biztosítunk. Bár az ide tartozó két fehér bor is tartályban erjed és érik, az alapanyag érettsége magasabb fokú, mint az azonnali fogyasztásra szánt, könnyed tételeknél.
Itt jön például a képbe a korábban említett, bortípusnak megfelelő tudatosság. A Dandelion reduktív borainál a cél olyan alapanyag felhasználása, amelynek alacsonyabb a mustfoka, magasabbak a savai, így itt a szüret időzítése korábbi. A Magnus borok esetében azonban magasabb beltartalmat szeretnénk, ehhez nemcsak később szedjük a szőlőt, de a jobb adottságokkal rendelkező termőhelyeket részesítjük előnyben.
Mindkét fehér Magnus a Nagy-Somlói borvidékről származik: az egyik egy juhfark, a másik egy olaszrizling. E borok estében szükség esetén almasavat is bontunk, ahogy azt például a juhfarkkal tettük. Az a célunk velük, hogy bebizonyítsuk, értéket nemcsak a hordó adhat, a tartályban készített borok is legalább olyan egyediséggel rendelkezhetnek.
Kezdettől egyértelmű volt, hogy csak tartályt akartok majd a felső kategóriájú fehérboraitoknál használni?
Gondolkoztunk rajta, hogy hordóba kerüljenek-e, de kísérletek után rájöttünk arra, hogy ami a legfontosabb a bor számára, az nem a fa, hanem az idő. Ezért mi inkább a hosszabb tartályos és palackos érlelésre helyezzük a hangsúlyt.
Ebből az öt borból tételenként csak 12 000 darab egyedileg sorszámozott palack kerül forgalomba, ezen belül a sorszámukat jó látható helyen, az első címkén tüntettük fel. E borok a Dandelionok fölé, de még 2000 forint alá lesznek besorolva. Áprilistól folyamatosan jelennek meg a piacon, szeptemberre várhatóan minden hipermarket partnerünknél ott lesznek.
A Magnus jelenti a csúcsot a pincészet esetében, vagy lesz még feljebb?
Kiemelkedő évjáratok terméséből készítjük a hordószelekciókat, amik a legszebb borainkból kerülnek ki hordós érlelés után. A hordószelekció elnevezés egyszerű logikából következik, a borkészítésünk egy fontos fázisát jelöli, hiszen a rendelkezésünkre álló 50-60 hordóból nem mindegyik fejlődik ugyanúgy. Ezért a tételeket az érlelés egy bizonyos fázisában egyesével végigkóstoljuk, kiemelve közülük a legjobb 10-20 darabot.
Ilyen, minőség szempontjából meghatározó évjárat volt a 2011-es, amely évből cabernet sauvignon és merlot lát majd napvilágot. E tételek esetében jelenleg a palackos érlelés zajlik. A pontos elnevezésük egyelőre nem végleges, várhatóan Canter Hordószelekcióként kerülnek majd a piacra.
E koncepciónak már vannak előzményei a pincénél, közülük egy 2008-as cabernet sauvignon és egy ugyanebből az évből származó cuvée van jelenleg forgalomban. Elsősorban vörösborokban gondolkodunk e bortípus kapcsán, de a jövőben akár különleges fehér tételekkel is meglephetjük majd a fogyasztókat.
Winelovers borok az olvasás mellé
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!