Louis François: A pezsgők divatja még csak most köszönt be igazán
Pezsgő Június
2016-06-03 | VinoportA pezsgők, különösen a hagyományos eljárással készült értékes tételek ideje még csak most jön el, mondják Révész Edit és Csomay András, a Törley Pezsgőpincészet menedzserei. A cég ennek érdekében aktívan, országszerte fejleszti a borkultúrát, és kiemelt figyelmet fordít a gasztronómiára. A piaci bővülésről, a Winelovers Pezsgőteszt nyertes rozé tételéről, és arról kérdeztük őket, miért éppen a rozé nyerspezsgő az idei Pezsgő Június sztárja.
Fotók: Benkő Molnár Fanni
Kezdjük messziről. A Törley Pezsgőpincészetet képviselitek, de a Louis François pezsgő ügyében is titeket kereshettünk. Milyen kapcsolat fűzi össze a két márkát?
A történelem és a hagyományok jelentik az elsődleges kapcsolódási pontot. Törley József 1882-ben alapította a budafoki pezsgőgyárát. Hívására érkezett Franciaországból a pezsgőmester Louis François, őt aztán öccse is követte. Később a fivérek kiváltak, és saját üzemet alapítottak, nevük mégis máig hatóan összefonódott a Törleyvel.
A világon négyféle pezsgőkészítési technológia létezik, Magyarországon ma egyetlen pincészet képes mind a négy technológiát alkalmazni, és az az integrátori szerepet betöltő Törley Pezsgőpincészet. A tradicionális, tehát a champagne-i eljárást elsősorban a hozzá tartozó François márka képviseli. A Törley márkanév alatt mind a négy eljárással készítünk pezsgőt.
Milyen különbségeket találunk a François és a hagyományos eljárással készült Törley termékek között?
A két márka közötti különbség a tradicionális technológián belül az alapanyagokban rejlik. Igaz, a szőlő mindkét márka esetében az Etyek-Budai borvidékről származik – itt van egybefüggő, mintegy 850 hektár területünk – de míg a Törley méthode traditionnelle 100%-ban chardonnay-ból készül, addig a François-nál a pinot noir is megjelenik. A Pezsgő Június kóstolón is megmutatjuk majd, mennyit számít ez a különbség, még a többéves érlelés után is.
A François márka alatt négy különböző terméket állítunk elő. Egy chardonnay és pinot noir összetételű fehér nyerspezsgőt, egy pinot noir rozé nyerspezsgőt, a François President Brut-t, amely szintén chardonnay és pinot noir összetételű, illetve a President Rosét, amely elsőként végzett a Winelovers Pezsgőtesztjén. A nyerspezsgőkből már a 2012-es évjárat van a piacon, a Presidentekből még a 2011-es. Egyébként a brut-ök is minimális dozázst kapnak, 4-5 gramm a cukortartalmuk literenként.
A Pezsgő Június Nagykóstolón a François Rosé Nyerspezsgő kerül a középpontba. Miért éppen ő?
A nyerspezsgők ma nagyon népszerűek, Magyarországon is nagy rájuk a kereslet. A rozék pedig már 5-6 éve élik reneszánszukat. A François tavaly debütált tételében ez a két népszerű borkategória egyesül. A François Pinot Noir Rosé Brut Nature különlegessége még, hogy 100%-ban pinot noir szőlőből állítjuk elő, vagyis nem élünk azzal a lehetőséggel, hogy rozé pezsgő fehér- és kékszőlők, illetve borok házasításával is engedélyezett. Pezsgőmesterünk, Koczuba Róbert szerint ugyanis jó rozépezsgő csak rozé alapborból készülhet.
Miért olyan népszerűek manapság a nyerspezsgők?
A buborékos italok összességében is divatosak, és ezeken belül a pezsgők is egyre inkább a fogyasztók látókörébe kerülnek. Egyre inkább felfedezik ezeket maguknak, a tankpezsgők után már a palackos erjesztésű tételekkel is ismerkednek. Ezen belül a brut nature kategória a legkülönlegesebb. Ez mutatja meg leginkább a szőlő természetes ízeit, zamatait, hiszen ehhez nem adnak cukrot tartalmazó expedíciós likőrt. A François-nál a különböző kategóriákkal ismerkedő fogyasztóknak a nyerspezsgő mellett remek összehasonlítási alap az azonos borvidékről származó, hasonló alapborból készülő President.
Bajnok rozék
A rozék trendje mennyire mutatkozik meg a pezsgők kategóriájában?
A legtöbb pezsgő fehér, a rozét inkább érdekességként kezelik a fogyasztók.
Milyen különlegességeket kóstolhatunk majd a Törley és a François mesterkurzusán a Pezsgő Június Nagykóstolón?
A mesterkurzust a Törley pezsgőmestere, Koczuba Róbert Szik Mátyás örökös magyar sommelier bajnokkal közösen tartja majd. Róbert a Hungaria márkanév alatt hamarosan debütáló juhfark pezsgőnket még szűretlenül, a jelenlegi érleltségi állapotában mutatja be. Ezen kívül egy 2010-es, koronazáras, már degorzsált pezsgőt is kóstoltatni fog. Ez már 5 éve érlelődik, de még nem forgalmi tétel, tehát szintén igazi kuriózum.
Szik Mátyás pedig természetesen a pezsgők és ételek párosításában segít majd. A gasztronómiát, mint témát nemcsak a májusi Bocuse d’Or siker kapcsán érezzük fontosnak, hanem mert országszerte tapasztaljuk a gasztronómiai kultúra fejlődését. Sommelier-ként Mátyás nemcsak tippeket fog adni, hanem arra is rámutat, hogyan változik az ételek és italok íze egymás hatására.
Jelenleg mely termékeitek a leghangsúlyosabbak a gasztronómiában?
Nagyon sokféle termékünk megjelenik az éttermekben, de leggyakrabban a Hungaria Extra Dry. A magasabb minőséget kereső helyeken egyre gyakrabban találhatunk Louis François pezsgőket, és ezeken a helyeken is kuriózumnak számít a márka rozé nyerspezsgője.
Maradva a gasztronómiánál: mennyire sikerül ezekkel a termékekkel külföldi éttermekben is megjelenni?
A nemzetközi szortimenttel rendelkező éttermekben vagy vinotékákban a magyar pezsgők egyelőre nem tudják felvenni a harcot a champagne-i vetélytársaikkal. Nekünk ráadásul mennyiségi korlátaink is vannak, a következő néhány évre a belföldi piacokra kalkulálunk.
A következő néhány évet ütemezve számoltatok a kereslet növekedésével, a hazai pezsgőpiac bővülésével?
Mindenképpen növekedésre számítunk, szerintünk a pezsgők divatja még csak most köszönt be igazán. Azáltal, hogy a fogyasztók egyre inkább megismerik a pezsgőket, és ezeken belül is kipróbálnak új kategóriákat, bízunk benne, hogy a tradicionális pezsgők egyre népszerűbbek lesznek. A nyers- és a rozépezsgők mindig is különlegesek maradnak.
Az, hogy milyen mértékben várható a kereslet növekedése és mi abból hogyan tudunk majd részesedni, az persze kérdéses. De mi mindenképpen azon vagyunk, hogy egyre nagyobb legyen ez a képzeletbeli torta, és hogy abból mi is egyre nagyobb szeletet tudjunk majd kihasítani.
Mekkora szerepe van ebben az edukációnak?
Nagyon nagy szerepe van; próbálunk mi is közrejátszani a borkultúra fejlesztésében. Szívesen fogadjuk a pincészetnél is vendéglátós partnereinket, vagy akár csapatunkat küldjük a vendéglátóhelyekre előadásokat tartani. Most készült el A buborékok világa című kiadványunk is, amelyet a Sommelier Szövetséggel közösen állítottuk össze. Ebből olyan fontos dolgok derülnek ki, mint hogy mi az a prosecco, vagy mit jelent a transvasée. Fontos, hogy a gasztronómiában dolgozók tudják, mi a különbség az egyes pezsgőkészítési technológiák között, vagy hogy hogyan készül a pezsgő, hogyan kell kínálni, milyen ételekkel jó fogyasztani. Ez a tudás sok helyen hiányzik, és ez is gátolhatja a fogyasztást. Pedig ahol a vásárlók információt kapnak, ott szívesebben, bátrabban nyúlnak a palackokért.
Winelovers borok az olvasás mellé
Hasonló cikkek
Megjelent a Winelovers Wine Awards eredményeit listázó digitális kiadvány
Lérins szigetek: a szerzetesek bora Cannes partjai mellett
Magyar fotós, a Borkollégium oktatója nyerte az OIV Centenáriumi fotópályázatát
Hírlevél
Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!