A weboldal 320px-es felbontás alá nincsen optimalizálva.

Kérjük tekintse meg nagyobb felbontású eszközről oldalunkat!
Menü

Öveket becsatolni, borlapot elő!

Kóstolás a levegőben

2016-09-14 | Kollár Mariann


Öveket becsatolni, borlapot elő!

Bizonyos sommelier-k a Kilimandzsárót is megmásszák, csak hogy kielégítsék a több ezer méterben különösen finnyás ízlelőbimbóinkat, és megnyugtassák idegeinket. Ilyen a bor, ha repül, és ilyen a repülés, ha bor hajtja!


Pakolás, rohanás a reptérre, dugó, és óriáskésés. Majd felszállunk-e épségben, miért rázkódik a gép, kinyílik-e a kerék leszálláskor, beesünk-e a tengerbe, és ha igen vannak-e cápák? Nem tudom ki, hogy van vele, de mindegy, hogy mennyit repültem már életem folyamán, a légi közlekedést sosem fogom megszeretni. Félelmetes, hogy mennyi mindenre kell figyelnünk repülés közben! Nem csoda, ha az ember alig várja, hogy kapjon valami idegnyugtatót, és az itallap böngészése még a figyelmet is leköti. 
 
A nemzetközi légitársaságok egyre nagyobb figyelmet fordítanak az utasok kényeztetésére és a borválasztékra, bár nem is gondolnánk, hogy milyen nehéz dolguk van, ha a borszelekció kialakítására kerül sor. 
 
Ízlelőbimbóink teljesen máshogyan működnek, ha több ezer méter magasságban vagyunk. Minél magasabban repülünk, a légnyomás annál alacsonyabb, és nagyjából 9 ezer méteres magasságban a páratartalom kevesebb, mint 12%. Ez szárazabb, mint a legtöbb sivatag! Ennek hatására ízlelő képességünk mintegy 30%-kal csökken. Érdekes tényező, hogy csak az édes és sós ízek érzékelése változik, a keserű és a fűszeres szinte változatlan marad. 
 
A gyümölcsös, friss borok sokszor nagyon vékonyak, csersavasak, és kevésbé gyümölcsösek, ahogyan a nyomás változik. Célszerű kevésbé savas, és alacsonyabb tanninnal rendelkező borokat választani, de valljuk be, ez nem mindig egyszerű. Ezen kívül a boroknak a repülési viszontagságokat is túl kell élnie, a rázkódásokat, szállítást és tárolást.
 
Említhetnénk a környezeti tényezőket is, a motor zaját, a hangos utasokat, síró gyerekeket, ezek mind befolyásolják a hangulatunkat, ami szintén kihatással van arra, hogy hogyan értékeljük a különböző ételeket, borokat a fedélzeten. Ezeket fontolóra véve ne irigyeljük azokat, akik a borlap összeállításáért felelősek…
 
Öveket becsatolni, borlapot elő!

Lássuk, hogyan birkóznak meg a feladattal a különböző légitársaságok: 

American Airlines
Ha véletlenül Sydney-ben találjuk magunkat és Los Angelesbe utaznánk, akkor az American Airlines tűnik a legjobb választásnak, ugyanis az ausztrálok legikonikusabb borát szervírozzák a fedélzeten, a 850 dolláros (per palack) Penfold Grange Shirazt, a 2010-es évjáratból. Ha ez még nem lenne elég, akkor rendelhetünk kezdésnek egy kis Louis Roederer pezsgőt, vagy egy pohár Dry Creek Chardonnay-t Kaliforniából. A szegény business class utazóinak nincs ilyen tobzódó luxusban részük, de nekik sem kell kétségbe esniük, hiszen szintén jó választás a kaliforniai Souverain Cabernet, vacsorájukat pedig a kiváló, limitált számban kapható Quinta do Noval portóival öblíthetik le. 
Virgin America
2010-ben a Virgin America innovatív módon rukkolt elő a bor- és ételpárosítással, hogy több mint tízezer méter magasságban is élvezni tudjuk a fine diningot. A borok kiválasztásáért a világhírű borszakértőt, Gary Vaynerchukot bízták meg, és a középpontban a friss, szezonális ételek álltak. Az első menüben a következők közül választhattak az első osztályon utazók: 

Qatar 
A katari légitársaság elég komolyan veszi a borszelekcióját, olyannyira, hogy ezért képesek a Kilimandzsárót is megmászni, és ez most nem vicc! James Cluer MW azt a megbízást kapta, hogy kilenc palackkal induljon neki a5 5800 méteres magasságnak, és győződjön meg arról, hogy ez hogyan befolyásolja a borok ízvilágát. Első helyen a Tattinger rosé pezsgő végzett, majd a bordeaux-i Chateau Monbousquet Grand Cru 2007, végül egy 1974-es Kopke tawny portói. Az étlap vetekszik a borlappal, hiszen a világ egyik legjobb mesterszakácsának, a japán Nobu Matsuhisanak a műve, aki szintén hasonló magasságban vizsgálta az ízlelőbimbók változását. 
Emirates
A borlap rendkívül színes és útvonalanként változik, az étlappal egyetemben. Kedvünkre válogathatunk a régi és az újvilági borok közül. Jelenleg a világ egyik legjobb pezsgőjét, a 2006-os Dom Perignon-t öntögetik a fedélzeten, Bordeaux-i borok széles választéka közül válogathatunk, és poharunkba kerülhet a világ egyik legjobb pincészetének, a Chateau d’Yquem desszertbora. 
KLM
A KLM különös módon próbál a minél fiatalabb évjáratokra koncentrálni, de sokszor épp erre van szükségünk. A top borok közé tartozik a 2014-es chilei Matetic Corralillo Chardonnay és a friss üde Klein Steenberg Sauvignon Blanc Dél-Afrikából. 
British Airways 
A tipikus angol reggeli és a tradicionális délutáni tea mellett a BA is megadja a módját, ha borokról van szó! Kétféle pezsgő is szerepel a borlapon, Pommery és a Piper-Heidsieck, de ihatunk új-zélandi sauvignon blanc-t is a Nobilo pincészettől, a franciáktól a Chateau Rauzan vagy a Laborue burgundi is jó választás. Természetesen a borlapról nem hiányozhat az angolok büszkesége, a Chapel Down sem. Személyes tippem, hogy az ingyen csokira soha ne mondjunk nemet, sőt, egyből vegyünk el belőle kettőt, mert egy sosem elég!
Lufthansa
A Lufthansa sem bízza a véletlenre a dolgokat, olyannyira, hogy szelekciójuk minden hónapban változik, amiért az első német világbajnok sommelier Marcus Del Monego felel. Az egyik legfontosabb kritériumok közé tartozik, hogy nem a név szerint szelektálja a borokat, hanem az éppen aktuális trendhez alakítja, kisebb pincészetektől is választ. A másik nem elhanyagolható szempont, hogy olyan borokat választ, amiknek magasabb a maradékcukor és alkohol tartalma, mivel ezen összetevők érzékelése mérsékeltebb a magasban az ilyen borok "elvékonyodnak" ha a levegőben kóstolunk.
 
Öveket becsatolni, borlapot elő!
 
Egy-két kiemelkedő tétel az augusztusi borlapról: a több mint 800 éves borkészítési múlttal rendelkező Schlossberg Riesling 2013, Schloss Vollrads, Rheingau, az ásványosságról híres pinot blanc a Thörle testvérektől 2014-ből. Vörösborok terén választhatunk az egyre népszerűbb spanyol Priorat régióból a testes Salmos Miguel Torres 2009, a Chilei Coyam, vagy a tradicionális borok kedvelőinek egy klasszikus Chateau Larmande St. Emilion Grand Cru Classé 2007. 

Így innánk mi

Eljátszottam a gondolattal, hogy a megboldogult Malév felvenné-e a versenyt a fent említett légitársaságokkal, és nagy örömmel töltött el, hogy nincs (nem volt) miért szégyenkeznünk! Éves szinten átlagosan közel 300.000 palack magyar bort fogyasztottak el az utasok, ebből 7000 palackot a Tokaji Aszú tett ki. A borok gondos válogatással a főbb borrégiókból kerültek ki, és a légitársaság fontos szerepet töltött be a bormarketingben. Sikerült rábukkannom a Malév 2008-as borlapjára, ami ma már sajnos csak kuriózumnak számít: 
(Ide lehetne egy linkbe beilleszteni a borlapot, amit csatoltam)
 
Sajnos nem sok embernek van lehetősége a fent említett légitársaságokkal az első osztályon repkedni, és be kell, hogy érjük a fapadosokkal. Ilyenkor örülhetünk, ha felfér a táskánk a gépre, és kiszolgálnak minket leszállás előtt valami spanyol asztali borral, természetesen miután fizettünk érte…


Minitanfolyam

Hírlevél

Ha tetszett a cikk iratkozz fel
hírlevelünkre!